تبیان، دستیار زندگی

سند 2030

چرا باید یونسکو برای فرهنگ ما تصمیم بگیرد!

چه لزومی دارد که یونسکو برای ما تصمیم بگیرد، وقتی ۶ هزار آیه قرآن و رساله امام سجاد(ع) داریم، نیازی به تصمیم دیگران نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در شب ششم محرم در هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به سخنرانی با موضوع عزت و حریت در نهضت عاشورا پرداخت و اظهار داشت: عزت و ذلت نقطه مقابل هم هستند، اگر انسان عزیز، خودباور و با صلابت باشد، دست به گناه و ظلم نمی زند.

وی به رابطه اعمال انسان و عزت نفس پرداخت و گفت: اگر کسی ذلیل و خوار شد، به راحتی دروغ می گوید و جنایت می کند و آبرو می ریزد، دلیلش خواری و ذلت نفس است، اما اگر انسان عزیز شد، کارهایی می کند که منطبق با عزتش است. لذا در نظام تربیت این دو مهم است و سعی کنید نفستان را عزیز بار بیاورید.

کارشناس رسانه ملی با بیان این که ۷۰۰ آیه قرآن کریم درباره بنی اسرائیل است، تصریح کرد: بخشی از این آیات به دوران عزتشان بر می گردد که در آیه ای می خوانیم در زمان خودشان اینها را سرور قرار دادیم چرا که از ذلت فرعون بیرون آمدند و خدا برایشان سنگ تمام گذاشت اما یک سامری آمد از غیبت پیامبرشان سوء استفاده کرد و اینها را گوساله پرست و خوار کرد و چهل سال در صحرای سینا آواره شدند چرا که پیروی گوساله سامری شدند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: اگر کسی در زندگی خودباور باشد، رشد می کند؛ امام حسین(ع) دید که بیعت با یزید ذلت است به این خاطر بیعت نکرد و در کربلا فرمود من ذلیلانه خود را تسلیم شما نمی کنم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی می پرسند چرا سایر اهل بیت(ع) همانند امام حسین(ع) با یزید زمانشان کربلایی به کار نینداختند و نجنگیدند، گفت: غدیر امامت و تفکر امامت است که به سقیفه و خلافت تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که امام حسین(ع) بزرگ ترین درس را به تاریخ داد، افزود: معاویه با صلح امام حسن(ع) روی کار آمد و خلافت در زمان امام حسین(ع) داشت به سلطنت تبدیل می شد و یزید آغازگر بدعت می شد، امام حسین(ع) حرف را زد و تمام کرد؛ اگر امام حسین(ع) با یزید بیعت می کرد فاتحه اسلام خوانده می شد، سیدالشهدا(ع) بزرگ ترین درس را داد.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به اقسام عزت اظهار داشت: عزت سیاسی اولین نوع عزت است، یعنی این که مسلمان نباید زیر یوغ کافر بروند و کافر نباید مسلمان را تحقیر کند؛ مسلمانان هر جا دیدند که قرار است تحقیر شوند، باید مقابله کنند.

وی گفت: دومین قسم عزت، عزت فرهنگی است، یعنی این که هر کسی نسبت به فرهنگ خود اهمیت دهد؛ چه لزومی دارد که یونسکو برای ما تصمیم بگیرد، کاری به نقد این سند(۲۰۳۰) نداریم اما وقتی ۶ هزار آیه قرآن و رساله امام سجاد(ع) داریم، نیازی به تصمیم دیگران نداریم؛ یک ملت از نظر فرهنگ نباید خوار شود و باید فرهنگ خود را حفظ کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این که عزت خدادادی است، گفت: عزت اجتماعی و اقتصادی دیگر اقسام عزت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: عزت اجتماعی یعنی اینکه انسان در جامعه خوار نشود؛ حضرت علی(ع) در خطبه های نماز جمعه فرمود خدایا از هفت مصیبت به تو پناه می برم: لغزش عالم، ملول شدن(سستی) عابد، ایجاد شبهه برای مؤمن، خیانت کردن امانتدار، ذلیل شدن عزیز، مریض شدن فقیر، فقیر شدن ثروتمند.

وی در پایان ضمن بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) خاطرنشان کرد: آن حضرت فرمودند خدمت به مردم و آبروداری نسبت به مردم، انسان را عزیز می کند.

شایان ذکر است که در این مراسم آیت الله هادوی تهرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم و حجت الاسلام سیدعلی خمینی(نوه امام راحل) حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری رسا