تبیان، دستیار زندگی
ی سید علی‌اكبر قرشی به سال 1307 ش. در بناب از توابع شهرستان مراغه در خانواده علم و معرفت زاده شد. تحصیلات ابتدایی و دروس مقدمات را در محضر پدرش و سایر اساتید آنجا به پایان رسانید و آنگاه در حدود سال 1324 عازم حوزه علمیه قم گش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام و المسلمین اقای میر علی اکبر قرشی

سید علی‌اكبر قرشی به سال 1307 ش. در بناب از توابع شهرستان مراغه در خانواده علم و معرفت زاده شد. تحصیلات ابتدایی و دروس مقدمات را در محضر پدرش و سایر اساتید آنجا به پایان رسانید و آنگاه در حدود سال 1324 عازم حوزه علمیه قم گشت و تا سال 1331 در محضر اساتید بزرگواری چون حضرات آیات سلطانی، مجاهدی، تبریزی، مشكینی، شهید صدوقی، بروجردی و سید حسن قاضی حضور یافته و از آنان بهره‌های علمی و عملی فراوان كسب كرد. از آنجا كه ایشان سفرهای متعددی به شهرستان ارومیه انجام داده بود بنا به درخواست اهالی محترم آن سامان، رحل اقامت در آنجا افكند و به تدریس در حوزه علمیه و تبلیغ و تشكیل مجالس تفسیر و اصول عقاید پرداخت.
با شروع نهضت اسلامی، از سال 1342 به بعد پیوسته در كشاكش با رژیم سفاك پهلوی بود و سالهای سال با بیم و امید به سر برد. وی از آغاز نهضت به رهبری امام خمینی1 پیوسته در خط ایشان، مشغول مبارزه بود. در نتیجه به طور دائم زیر نظر ساواك قرار داشت و به دفعات از منبر رفتن محروم گشت. گاهی حتی تا یك سال این ممنوعیت ادامه داشت. در اردیبهشت 1357 به جرم سخنرانی در چهلم شهدای تبریز به شهرستان بافت در استان كرمان تبعید شد كه با اوج‌گیری نهضت اسلامی پس از مدتی به ارومیه بازگشت.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی از استان آذربایجان غربی برگزیده شد. ایشان همچنین در دو دوره متوالی انتخابات مجلس خبرگان، از سوی مردم غیور آذربایجان غربی به نمایندگی انتخاب گردید. وی علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه و دانشگاه علوم پزشكی است. از ایشان آثار ارزشمند و در خوری، تاكنون به چاپ رسیده است كه عناوین برخی از آنان عبارتند از:
1- قاموس قرآن (7 جلد)
2- شخصیت حضرت مجتبی7
3- حسین7 مرد ما فوق انسان (تحلیلی از قیام شكوهمند كربلا)
4- سیری در اسلام
5- معاد از نظر قرآن و علم
6- خاندان وحی
7- تفسیر ممتاز
8- المعجم المفهرس الالفاظ الصحیفه السجادیه و ...