تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم : 6 عدد متوسط كدوی خورشتی 6 عدد متوسط بادنجان قلمی 2 قاشق سوپ خوری روغن زیتون (1 عدد متوسط ( خرد شود پیاز (1 عدد متوسط ( خرد شود سیر 400 گرم گوشت چرخ كرده (200 گرم ( رنده شود گوجه فرنگی یك چهارم لیوان رب گوجه فرنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادنجان و كدوی توپر

مواد لازم :

6 عدد متوسط

كدوی خورشتی

6 عدد متوسط

بادنجان قلمی

2 قاشق سوپ خوری

روغن زیتون

(1 عدد متوسط ( خرد شود

پیاز

(1 عدد متوسط ( خرد شود

سیر

400 گرم

گوشت چرخ كرده

(200 گرم ( رنده شود

گوجه فرنگی

یك چهارم لیوان

رب گوجه فرنگی

250 میلی لیتر

آب گوشت

65 گرم

برنج

(2 قاشق سوپ خوری ( خرد شود

جعفری

(40 گرم ( رنده شود

پنیر پیتزا

به مقدار كافی

نمك و فلفل

مواد  لازم برای سس :

30 گرم

كره ی پاستوریزه

یك و نیم قاشق سوپ خوری

آرد

1 لیوان

شیر پاستوریزه

1 عدد

تخم مرغ

كمی ( رنده شود)

جوز هندی

طرز تهیه :

بادنجان و كدو را از طول نصف كنید. داخل آن را با قاشق خالی كنید. بادنجان وكدویی را كه با قاشق درآورده اید، به طور كامل ساطوری كنید. روغن را داغ كرده ، سیر و پیاز را به روغن اضافه كنید تا نرم شود. سپس گوشت چرخ كرده را به آن بیفزایید تا قهوه ای شود. بادنجان و كدوی ساطوری شده و گوجه فرنگی رنده شده را بیفزایید. رب گوجه را در آب گوشت حل كنید ، سپس به بقیه مواد بیفزایید. برنج راهم مخلوط كنید. مواد را روی حرارت بگذارید تا بدون در به مدت 15 دقیقه بماند تا غلظت بگیرد و برنج نرم شود. جعفری ، نمك و فلفل را نیز بیفزایید. سپس با این مواد ، داخل  كدو و بادنجان را پر كنید. كمی از سس آماده شده روی مواد بریزید و سپس با پنیر رنده شده روی آن را بپوشانید و در فر 180 درجه ی سانتیگراد ( 350 درجه ی فارنهایت ) به مدت حدود 35 دقیقه بپزید تا روی سبزیجات طلایی شود.

طرز تهیه سس :

كره را روی حرارت ذوب كنید. آرد را اضافه كرده و به هم بزنید، سپس بگذارید تا كمی بماند و بوی خامی آرد از بین برود. پس از آن شیر را كم كم اضافه كرده و روی حرارت هم بزنید تا غلظت بگیرد. آنگاه پس از این كه سس سرد شد، تخم مرغ و جوز هندی را بیفزایید و هم بزنید تا به طور كامل به صورت یكنواخت در بیاید.

نكات تغذیه ای :

این غذا را می توانید با نان یا برنج میل كنید. بادنجان دارای خواص مفیدی است و در احادیث نیز بر خوردن آن تأكید شده است. در حدیثی از امام صادق نقل شده است كه حضرت فرمود : بادنجان بخورید، زیرا بادنجان مرض و درد را از بین می برد و دردی در آن نیست و موجب مرضی نمی شود.

بادنجان موجب جلوگیری از مرض پیسی می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.