تبیان، دستیار زندگی

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان - جلسه سوم

ظهورتکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است ، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 

اهداف جلسه:

• آشنایی با تعریف سلامت روان

• آشنایی با مبحث اینترنت و سلامت روان

• آشنایی با گزارش ‌های تهدید سلامت روان در جهان

• آشنایی با عوامل موثر در تربیت دینی فرزندان

 

وسایل مورد نیاز: 

⁠• کامپیوتر مجهز به اینترنت

 

مقدمه

 

ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است ، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش هاى خانوادگى مى باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى شود.

 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 

3-1 تعریف سلامت روان

 از دید کارشناسان سلامت روان مفهومی است که چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما را در مواجه با موقعیت‌ های زندگی نشان میدهد. سلامت روانی همان رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذیرش واقعیت های اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها و ارضای نیازهای خویشتن به طور متعادل است. همچنین بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی(1990)، سلامت روان: شامل آسایش ذهنی، احساس خودتوان‌مندی، خودمختاری، کفایت، درک هم بستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است.

 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 

3-2 اینترنت و سلامت روان

کارشناسان معتقدند ارتباط‌ های اجتماعی از طریق اینترنت ضعیف‌تر از ارتباط‌ های واقعی است و در دراز مدت به انزوای اجتماعی، افسردگی و به مخاطره افتادن سلامت روان افراد‌ می انجامد. مطالعات انجام شده نشان داده اند این افراد، در روابط اجتماعی مهارت های لازم را ندارند و از آسیب پذیری بالا و سلامت و بهداشت روانی پایین، رنج می برند.

 تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 تهدید سلامت روان بدلیل استفاده بیش از حد از اینترنت شامل تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند. کارشناسان معتقدند زمان بیش از حد بر روی وب می‌تواند به کودکان آسیب برساند. پیشنهاد کارشناسان این است که والدین باید در مورد سلامت روان کودکان خود بخصوص اگر بیش از 4 ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش(کامپیوتر، تماشای تلویزیون و بازی های ویدئویی) قرار گیرند، نگران باشند. 

 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 

کارشناسان می‌گویند کودکانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش صرف کرده‌اند تمایل به تجربه سطوحی بالاتری از پریشانی روحی، اضطراب و افسردگی را دارند و در استفاده بیش از 4 ساعت این تمایل منفی شدیدتر دیده می‌ شود. این کارشناسان می‌ افزایند: افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ ها با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و مشکلات ارتباطی و .. همراه است و فعالیت‌ های اینترنتی خاص مانند سایت‌ های شبکه‌ های اجتماعی و بازی‌ های چند نفره آنلاین با سطوح پایین‌تر از سلامت همراه بوده است.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 3-3 گزارش ‌های تهدید سلامت روان در جهان

 به عنوان نمونه بر اساس گزارش PHE (‌1994 تا 2008) سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی کاهش یافته است. حدود 30 % از نوجوانان در مدرسه (انگلیس) حداقل یکبار در هفته احساس غمگینی، عزت نفس پایین و افسردگی دارند و مقدار آن در میان دختران نسبت به پسران بالاتر است. شاخص اعتماد بنیاد مک کوری، به این آمار دست یافته است که بالغ بر 750 هزار نوجوان در انگلیس معتقدند هدفی برای زندگی ندارند و جوانان بیکار انگلیس از سلامت روان ضعیفی برخوردارند.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

  3-4 عوامل موثر در تربیت دینی فرزندان

 مقوله تربیت از ابتدایی‌ترین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای زندگی بشری است. از این رهگذر برای انسان مسلمان، تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد. حضرت علی (ع) در باب اهمیت تربیت می‌فرمایند: «میراثی به مانند ادب و تربیت وجود ندارد؛ و به عبارتی، گران‌بهاترین چیزی که پدران برای فرزندانشان به ارث می‌گذارند، ادب است». تعلیم و تربیت دینی، محصول کارکرد تمام دستگاه‌های فرهنگی – تربیتی مانند مدرسه، خانواده، رسانه‌های جمعی، نهادهای سیاسی، اقتصادی و...، در کنار محیط اجتماعی است. والدین به دلیل نفوذ بر فرزندان، باید از روش‌های مطلوب در پرورش مذهبی، ایجاد انس دینی، عادات دینی، معرفت دینی تمام تلاش خود را بکنند تا تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان به نتیجه مورد نظر برسد.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

تکلیف1: با توجه به موضوعات مطرح شده در این درس در مورد سلامت روان و تاثیر اینترنت بر سلامت روان تحقیق و بررسی نمایید. آیا شما تاکنون بر اثر استفاده ی بیش از حد از اینترنت و شبکه های اجتماعی دچار برهم ریختگی سلامت روان شده اید؟

تکلیف2: چند مورد از روش های صحیح تربیت فرزندان و همچنین تاثیر مثبت تربیت دینی بر کودکان را نام ببرید.

 

محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس جلد اول از مجموعه کتاب های فراگیران سالم با عنوان: "سلامت روان" را مطالعه نمایید.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه سوم

 مطالب مرتبط: 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه اول 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه دوم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه سوم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه چهارم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه پنجم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه ششم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه هفتم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه هشتم

تهیه کننده: الهام گارسچی

تنظیم کننده: محبوبه همت