تبیان، دستیار زندگی
ی‌ تولد و دوران‌ كودكی‌: آیة‌الله‌ ابطحی‌ كاشانی‌ در سال‌ 1309 در كاشان‌ به‌ دنیا آمد. خانوادة‌ او خانواده‌ای‌ مذهبی‌ و از دوستداران‌ خاندان‌ پاك‌ پیامبر(ص‌) بود و پدرش‌ نیز در كسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود كه‌ دو سال‌ پس‌ از ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیة‌الله‌ ابطحی‌ كاشانی‌

تولد و دوران‌ كودكی‌:
آیة‌الله‌ ابطحی‌ كاشانی‌ در سال‌ 1309 در كاشان‌ به‌ دنیا آمد. خانوادة‌ او خانواده‌ای‌ مذهبی‌ و از دوستداران‌ خاندان‌ پاك‌ پیامبر(ص‌) بود و پدرش‌ نیز در كسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود كه‌ دو سال‌ پس‌ از تولد ایشان‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌ .
دوران‌ تحصیل‌، استادان‌ و دوستان‌:
آیة‌الله‌ ابطحی‌ با به‌ پایان‌ رساندن‌ دورة‌ دبستان‌، در 14 سالگی‌ وارد حوزه‌ علمیه‌ كاشان‌ شد. او بخشی‌ از دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ را در كاشان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ عزیمت‌ كرده‌ ادامه‌ مقدمات‌ را نزد اساتید این‌ حوزه‌ به‌ پایان‌ رسانید او معالم‌ را نزد امام‌ موسی‌ صدر فرا گرفت‌ بعد از چندی‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ شهریه‌ به‌ كاشان‌ مراجعت‌ نمود و از جلسات‌ درس‌ علمای‌ كاشان‌ بهره‌مند گردید. مطول‌ و شرح‌ لمعه‌ رانزد شیخ‌ عبدالله‌ مدنی‌ آموخت‌ پس‌ از آن‌ مجدداً به‌ قم‌ آمد و رسائل‌ و مكاسب‌ رانزد استادان‌ سلطانی‌ طباطبایی‌، شهید صدوقی‌، فكور یزدی‌ و سید محمد صادق‌ روحانی‌ آموخت‌ برای‌ فراگیری‌ كفایه‌ نیز به‌ درس‌ حضرات‌ آیات‌ مجاهدی‌ تبریزی‌، شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ رفت‌.
او با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌(ره‌)، محقق‌ داماد(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) راه‌ یافت‌. آیة‌الله‌ ابطحی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود با بسیاری‌ از فضلای‌ روزگار خود رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ كه‌ از جمله‌ آنها، آیة‌الله‌ شهید سید مصطفی‌ خمینی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.
فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی‌:
آیت‌الله‌ ابطحی‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌، فعالیت‌های‌ بسیاری‌ از خود برجا نهاده‌ است‌.
او بسیاری‌ از دروس‌ حوزه‌ را تدریس‌ نموده‌ و از این‌ رهگذر طلاب‌ بسیاری‌ را تربیت‌ كرده‌ است‌. او تقریرات‌ درس‌ استادان‌ خود را نگاشته‌ و در مجله‌ نور علم‌، مقالات‌ بسیاری‌ تألیف‌ كرده‌ است‌. آیة‌الله‌ ابطحی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌ و در بسیاری‌ از فعالیتهای‌ جمعی‌ آن‌ شركت‌ داشته‌ است‌. او مدتی‌ در معیّت‌ حضرات‌ آیات‌ سید جعفر كریمی‌ و محمدی‌ گیلانی‌ و حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قاضی‌ خرم‌ آبادی‌ به‌ نمایندگی‌ از امام‌(ره‌) به‌ امور زندان‌ها در قوة‌ قضائیه‌ می‌پرداخته‌