تبیان، دستیار زندگی
رسانه های امروزی و پیشرفت های تکنولوژی در این عرصه ادامه روند طبیعی رسانه های گذشته است و در حقیقت رسانه های قدیمی تکامل پیدا کرده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

اهداف جلسه:

• آشنایی با رسانه های امروزی و پیشرفت های تکنولوژی

• آشنایی با تاثیرات فضای مجازی در نارضایتی های خانوادگی

• آشنایی با مبحث اعتیاد به اینترنت

• آشنایی با بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت

وسایل مورد نیاز:

• کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه

رسانه های امروزی و پیشرفت های تکنولوژی در این عرصه ادامه روند طبیعی رسانه های گذشته است و در حقیقت رسانه های قدیمی تکامل پیدا کرده اند. اما گروهی دیگر هم اعتقاد دارند که رسانه های پیشرفته امروز تفاوتی فاحش وماهوی با رسانه های قدیمی تر مانند تلویزیون ، رادیو و سینما دارند. بدین معنی که در رسانه های قدیمی مخاطب هیچ نقشی در تولید اثر ندارد ودر حقیقت رسانه ارتباطی یک سویه با مخاطب برقرار می کند ومخاطب فقط تاثیر پذیر است. اما مخاطب در رسانه هایی همچون رایانه و اینترنت در جریان تولید و شکل گیری پیام دخالت مستقیم و فعال دارد.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

در دنیایی که رقابت ها هر روز سخت تر و فشرده تر می شود. رسانه های جدید برای تولید کتاب محدودیت ها ودشواری هایی پدید نمی آورند ؟ آیا ممکن است یکی از دلایل بی میلی وعدم رغبت کودکان به کتاب خواندن، رشد وگسترش چشمگیررسانه های جدید باشد؟

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

1-1 تاثیرات فضای مجازی در نارضایتی های خانوادگی

یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج ، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. اینها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند. یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها مانند فیلم ها و سریال ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

1-2 اعتیاد به اینترنت

یکی از آسیب های اینترنت، اعتیاد به آن است به طوری که "از میان 47 میلیون استفاده کننده از اینترنت در امریکا 2 تا 5 میلیون دچار اعتیاد اینترنتی شده اند و با معضلات زیادی گریبان گیر هستند". در جامعه ما نیز با گسترش روزافزون اینترنت شاهد این مسأله هستیم. نتیجه تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که "بیشترین استفاده کنندگان از اینترنت جوانان هستند و 35 درصد از آنها به خاطر حضور در چت روم، 28 درصد برای بازی های اینترنتی، 30 درصد به منظور چک کردن پست الکترونیکی و 25 درصد نیز به دلیل جستجو، در شبکه جهانی هستند".

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

اعتیاد به اینترنت می تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد. اگر استفاده کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اعتیاد به آن قرار دارند. متأسفانه ما شاهد این پدیده در میان جوانان هستیم، به طوری که برخی از جوانان، شب ها را تا صبح با اینترنت می گذرانند و تمام صبح را خواب هستند و این مسأله آغازگر آسیب های متعدد دیگر نیز می شود. از جمله این آسیب ها می توان به آسیب های خانوادگی، ارتباطی، عاطفی، روانی، جسمی و اقتصادی اشاره کرد.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

1-3 بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت

عناصر سه گانه هویت، یعنی: شخص، فرهنگ و جامعه، هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمى را ایفا مى‏کنند. هویت شخصى، ویژگى بى‏همتاى فرد را تشکیل مى‏دهد. هویت اجتماعى در پیوند با گروه‏ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته و شکل گیری آن، متأثر از ایشان است. و در نهایت، هویت فرهنگی، برگرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل او با محیط پیرامون و آموزه‌های آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است. از آن جا که فضای سایبری، صحنه ای فرهنگى و اجتماعى است که فرد خود را درموقعیت‏هاى متنوع، نقش‏ها و سبک‏هاى زندگى قرار مى دهد، خود زمینه ای است برای آسیب پذیری شخصیت کاربر که در نتیجه، موجب چند شخصیتی شدن کاربر خواهد شد.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

در فضای سایبر بیش از آن که هویت ظاهری فرد مطرح گردد، درون مایه‌های افراد بروز می‌کند. هر کس در صدد بیان اندیشه‌ها و علاقه مندی‌های خویش است. مطرح نشدن هویت شخصی و مشخصات فردی در اینترنت موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌گردد. جوانان در این محیط از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و به ویژه در دورانی که هویت آنان شکل می‌گیرد، این خطر پر رنگ ترمی‌شود.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد اعتیاد به اینترنت تحقیق و بررسی نمایید و در ادامه به نوجوانان اطراف خود دقت کنید و بررسی کنید چند نفر از آنها بیش از حد معمول از لپ تاپ و تبلت استفاده می کنند.

تکلیف2: چند نمونه افراد معتاد به اینترنت و فضای مجازی در اطراف خود سراغ دارید؟ مشخصات این افراد چیست؟ این افراد با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟

محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب "اعتیاد به اینترنت و موبایل" نویسنده: دکتر فرود حمیدیان را مطالعه نمایید.

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  - جلسه اول

مطالب مرتبط:

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه اول 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه دوم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه سوم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه چهارم

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه پنجم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه ششم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه هفتم 

تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان  ، جلسه هشتم

تهیه کننده: الهام گارسچی

تنظیم کننده: محبوبه همت