تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی به نوجوانانی که والدین آنها جدا شده‌اند!

اگر نمی‌توانید با والدین خودتان صحبت کنید، حتما این گفت‌وگو را با افراد دیگر انجام بدهید. صحبت کردن با دوستان صمیمی درباره تجربه خاص خودتان و احساساتی که دارید، واقعا می‌تواند راه‌گشا باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
والدین، نوجوانان، طلاق، گسست های خانوادگی، عیب جویی، خانواده
تجربه گسست‌های خانوادگی اساسی مانند طلاق هرگز آسان نیست، اما این تجربه می‌تواند برای فرزندان بالغ و بزرگسال طلاق (Acods) دردناک‌تر هم باشد. با این‌حال، ‌محققان می‌گویند که برخلاف این واقعیت علمی، معمولا از جوانان و فرزندان بزرگسال انتظار می‌رود که بهتر با طلاق کنار بیایند. همین تضاد می‌تواند روابط میان فرزندان و والدین را پس از طلاق، تیره و تار کند. دکتر آرابلا راسل (مشاور خانواده)، راه‌های مناسبی را برای مواجهه با طلاق والدین به فرزندان بزرگسال ارائه می‌دهد.

سعی کنید که درک درست‌تری به دست بیاورید
اگر امکان‌پذیر است، فرصتی را برای گفت‌وگو با یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها در نظر بگیرید. گفت‌وگوی صحیح در این شرایط می‌تواند در درک وضعیت به شما کمک کند،‌ و البته این فرصت را هم به شما می‌دهد تا احساسات خودتان را به گوش والدین برسانید. گاهی اوقات ممکن است که والدین از شما بخواهند فقط یکی از طرفین را انتخاب کنید و شدیدا شما را در تنگنا قرار بدهند، اما به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان یک انسان بزرگسال حق دارید که رابطه خانوادگی خودتان با هر دوی آن‌ها را حفظ کنید.

تنهایی با طلاق والدین مواجه نشوید
 اگر نمی‌توانید با والدین خودتان صحبت کنید، حتما این گفت‌وگو را با افراد دیگر انجام بدهید. صحبت کردن با دوستان صمیمی درباره تجربه خاص خودتان و احساساتی که دارید، واقعا می‌تواند راه‌گشا باشد. در غیر این صورت، احساسات آزاردهنده در درون‌تان انباشته می‌شوند و بعد ناگهان بیرون می‌ریزند. مراجعه به مشاور خانواده یا متخصصان این حوزه نیز واقعا ایده خوبی است. درواقع، تنها کاری که هرگز نباید در این شرایط انجام بدهید، مواجهه با طلاق والدین به‌تنهایی و در خلوت خودتان است. این تصمیم، روند کنار آمدن با طلاق والدین را دشوار می‌کند.

 برای یک سفر آرام آماده شوید
کنار آمدن با شرایط پس از طلاق والدین، یک فرآیند طولانی و مستمر است. طلاق هم تقریبا مانند فرآیند سوگواری، احساس فقدان را در فرزندان ایجاد می‌کند. درواقع،‌ این فرآیند به گذر زمان نیاز دارد و معمولا هم پس از مدتی بهتر می‌شود. صحبت کردن با دیگران، جدی گرفتن احساسات انسان‌های دیگر و درک مفهوم طلاق، واقعا می‌تواند شرایط فرزندان بزرگسال را بهتر کند.

خواهر و برادر خودتان را فراموش نکنید
طلاق والدین می‌تواند به جنجال و نزاع عظیمی در بین خواهران و برادران تبدیل شود. با این‌حال، همه فرزندان بزرگسال باید تلاش کنند که در قضیه طلاق والدین بی‌طرف بمانند و روابط خواهری-برادری خودشان را حفظ کنند. این نکته واقعا مهم است، چون همه فرزندان با یک تجربه مشابه مواجه شده‌اند. درواقع، خواهران و برادران باید بدانند که داشتن درک یکسان درباره طلاق والدین اساسا امکان‌پذیر نیست، چون هر فردی دارای پیش‌فرض‌ها، برداشت‌ها و نظرگاه خاص خودش است.

اگر پدر یا مادر هستید، مطمئن شوید که...
 سرپرست و رهبر خانواده می‌مانید. شما در جایگاه پدر یا مادر باید رهبری گفت‌وگو درباره طلاق خودتان را، صرف نظر از سن فرزندان، در دست داشته باشید.       

  -عیب‌جویی و نکوهش نمی‌کنید.

- مخرب‌ترین کاری که می‌توانید انجام بدهید،‌ عیب‌جویی و بدگویی از همسرتان درمقابل فرزندان است.         حمایت و پشتیبانی از فرزندان را ادامه می‌دهید.

 -والدین انتظار دارند که فرزندان بزرگسال خودشان با طلاق کنار بیایند، اما آنان نیز مانند فرزندان کوچک هنوز به حمایت والدین نیاز دارند.      

  - در مورد شروع زندگی جدید احتیاط می‌کنید.

 همه روابط اجتماعی دوطرفه هستند. بنابراین، در صورت ازدواج مجدد، باید درک کنید که شکل‌گیری روابط صمیمی بین فرزندان بزرگسال و همسر جدیدتان واقعا به زمان و تلاش هر دوی آنان نیاز دارد.
منبع : سلامتیسم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.