تبیان، دستیار زندگی

پرده خوانی‌های حسینی برای کودکان

این روزهای ماه محرم، سیل سوال‌های بچه‌گانه به سمت شما روانه خواهد شد و ذهن کنجکاو کودکانه‌شان، بسیاری از بدیهیات ذهن شما را به چالش خواهد کشید. شما باید همراه آن‌ها برای پاسخ‌ها فعالیت نمایید. یکی از راه‌های متفاوت و تاثیرگذار، پرده خوانی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چرده خوانی، حسینی، کودکان، سال های بچه گانه، مفاهیم دینی، خانواده چرده خوانی، حسینی، کودکان، سال های بچه گانه، مفاهیم دینی، خانواده
انتقال مفاهیم دینی و مذهبی به کودکان با روش هایی مانند سخنرانی و داستان‌های یکنواخت، به راحتی انجام نمی‌گیرد؛ آن هم در این برهه زمانی و با این همه کارتون و انیمیشن‌های پر از نور و صدا که توقع کودکان و جنس دریافت‌پذیری مساله‌ها را برای آن‌ها تغییر داده است. 

می‌توانید برای رسیدن به این اهداف مهم از راه‌های جدیدی استفاده کنید تا هوش و ذهن بچه‌ها را درگیر ماجرا نمایید. در این میان والدین باید نقش‌هایی را تمرین کنند که تا قبل از این کمتر به آن‌ها حتی فکر کرده‌اند. برای انتقال مفاهیم باید انرژی صرف کرد و چه اشکالی دارد که جنس انرژی از نوع فعالیت‌های نمایشی و تمرین سرود و... باشد.

یک تجربه جدید
این روزهای ماه محرم، سیل سوال‌های بچه‌گانه به سمت شما روانه خواهد شد و ذهن کنجکاو کودکانه‌شان، بسیاری از بدیهیات ذهن شما را به چالش خواهد کشید. شما باید همراه آن‌ها برای پاسخ‌ها فعالیت نمایید. یکی از راه‌های متفاوت و تاثیرگذار، پرده خوانی است. روشی که بچه‌های این دوره کمتر با آن روبه‌رو شده‌اند و یا حتی آن را تجربه نکرده‌اند، همین تازگی می‌تواند بر تاثیرگذاری آن بیافزاید.
می‌توانید این روش را، هم در ابعاد کوچک درون خانه و هم همراه با تعدادی از آشنایان و دوستان برگزار کنید. ابعاد برگزاری مراسم را خودتان می‌توانید تعیین نمایید. 

وسایل مورد نیاز
قبل از هرچیز شما احتیاج دارید تا مواد اصلی داستان و مواردی که قرار است بیان شود را برای خودتان طرح اولیه بزنید. این به این معناست که بدانید شما می‌خواهید کدام قسمت از داستان واقعه عاشورا را روایت کنید. اگر قرار است طی چند شب این برنامه را داشته باشید می‌توانید داستان را از زمانی که حضرت امام حسین (ع) نامه‌های کوفیان را دریافت می‌نمایند شروع کنید و تا روز دهم محرم و حوادث آن روزها جلو بیایید. اما اگر قرار است طی یک یا دو برنامه این کار را انجام دهید، باید داستان را کمی با ظرافت‌تر و کوتاه‌تر انتخاب نمایید تا اهداف اصلی شما که پاسخ سوال‌های بچه‌ها و قسمتی از پیام‌های این قیام بزرگ است را منتقل کنید. بسته به هدف‌تان می‌توانید از چاپ تصاویر مرتبط با داستان‌های‌تان که با جستجو در اینترنت نیز تهیه می‌شوند، روی کاغذهای A3 تا چاپ بنرهای کوچک و در سایز دلخواه استفاده کنید.

 روش دوم را می‌توانید برای سال‌های بعد نیز نگهداری نمایید و یا در اختیار مدارس یا خانواده‌های دیگر قرار دهید تا بتوانند آن‌ها هم مانند شما این روش را پیاده کنند. 

چاشنی‌های ماجرا
پرده‌خوانی بدون شور و حرارت در بیان ماجرا، همان داستان تعریف کردن ساده است. این روش احتیاج دارد تا شما با استفاده از چاشنی‌هایی مانند تغییر تُن صدا، تغییر ریتم بیان موضوع، حرکت‌های مرتبط با داستان و... موضوع را به بچه‌ها منتقل نمایید. اگر گروه سنی فرزندان شما در اواخر دوره دبستان باشد، می‌توانید این قسمت از ماجرا را به عهده خودشان بگذارید تا هر کدام بخشی از ماجرا را از روی تصاویر و نوشته‌هایی که شما برای‌شان تهیه کرده‌اید اجرا کنند. این روش برای آن‌ها شاید جذاب‌تر نیز باشد چرا که خودشان هم قسمتی از برنامه هستند و همین واگذاری مسئولیت را نشانه بزرگی از قبول کردن آن‌ها به عنوان فردی دارای توانمندی، می‌دانند. 
 منبع : فردا نیوز 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.