تبیان، دستیار زندگی
حى آیة الله حسن ممدوحى فرزند حاج محمد حسین ، در سال 1318 هـ ش در كرمانشاه دیده به جهان گشود . تحصیلات حوزوى اعم از ادبیات ، علوم بلاغى ، اصول ، فقه و خارج را در قم فرا گرفت . او مدرك دیپلم را نیز از دروس جدید اخذ كرده اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله حاج شیخ حسن ممدوحى

آیة الله حسن ممدوحى فرزند حاج محمد حسین ، در سال 1318 هـ ش در كرمانشاه دیده به جهان گشود . تحصیلات حوزوى اعم از ادبیات ، علوم بلاغى ، اصول ، فقه و خارج را در قم فرا گرفت . او مدرك دیپلم را نیز از دروس جدید اخذ كرده اند اما همواره ، مشتاقانه علوم دینى و معارف اسلامى را دنبال مى كردند .
استادان معروفى كه از آنها بهره برده است عبارتند از : آیات عظام داماد و میرزا هاشم آملى (در درس اصول ) ، علامه طباطبایى (در فلسفه ) ، جوادى آملى و حسن زاده آملى.
ایشان در فقه ، اصول ، فلسفه ، عرفان ، تفسیر و فقه الحدیث صاحب نظر مى باشند. هم اكنون به تدریس اسفار، فلسفه ، فقه الحدیث در روایات ، نهج البلاغه ، تحقیق ، تدوین و تالیف در زمینه هاى فلسفى ، تفسیرى، عرفانى و صحیفه سجادیه و بعض رسائل فقهى اشتغال دارند.
از جمله خدمات فرهنگى ، دینى و اجتماعى معظم له را مى توان چنین برشمرد : سخنرانى با توجه به مباحث روز ، نوشتن مقالات علمى - دینى در روزنامه هاى كثیر الانتشار و رسیدگى به امور طلاب علوم دینى كه با وى مأنوس هستند و استاد راهنماى برخى پایان نامه هاى كارشناسى ارشد و دكترى .
از برنامه هاى آینده ایشان تكمیل شرح نهج البلاغه ، نگارش رساله اى در آثارى كه بر مسأله اصالت وجود در مسائل فلسفى و كلامى مترتب است ، نگارش فلسفه اى كه در آن فقط از استدلال هاى اصول فلسفه مقاله پیروى كند و بحث ماهیت ، آثار ولوازم آن به طور كلى از آن فلسفه زدوده شود.
مهمترین نكته از منظر ایشان در نظام تحصیلى نباید از مشورت با استادان كاركشته و مجرّب غفلت ورزید و آنچه را با مشورت و تعقل به دست مى آید ، باید تلاش كرد جامه عمل پوشاند و در این راه به ملامت و یا تشویق دیگران توجه نداشت و تنها بر خدا توكل كرد كه عامل پیشرفت است .