تبیان، دستیار زندگی

راه های پرورش روحیه صدقه دادن به کودکان

سخاوت یعنی انسان از امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارد، به دیگران بذل و بخشش نماید. آموزش این عمل در مسیر تربیت دینی کار سختی به نظر می‌رسد؛ اما ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صدقه دادن، بخشش، کودکان، امکانات مادی،مشکلات مالی، اسباب بازی، کمک به فقرا
پدر و مادر باید خود عامل به این حدیث حضرت امیر باشند که:

آن‌کسی که خدا به او مالی بخشید باید به خویشاوندان خود بخشش کند و سفره مهمانی خوب بگستراند و اسیر آزاد کند و رنجدیده را بنوازد و مستمند را بهره‌مند کند و قرض وامدار را بپردازد و برای درک ثواب الهی، در برابر پرداخت حقوق دیگران و مشکلاتی که در این راه به او می‌رسد شکیبا باشد، زیرا به دست آوردن صفات یاد شده، موجب شرافت و بزرگی در دنیا و درک فضائل سرای آخرت است. إن‌شاء‌الله

باید آن‌ها با در نظر داشتن این روایت به فرزند خود یاد بدهند که هنگام گرفتاری و مشکلات مالی و روحی دیگران، به آن‌ها کمک کنند. برای رسیدن به این هدف باید هنگام بذل و بخشش، خصوصاً صدقه دادن، آنان را همراهی نمایند.

راه‌های پرورش روحیه سخاوت

1- سعی کنید صدقه با دستان کودک داده شود تا سریع‌تر آموزش دیده و هم آن صدقه رفع کنند بلاها از او باشد؛ در حین انجام دادن این عمل بگویید: «هر کس به نیازمندان کمک کند خداوند روزی او را زیاد کرده لذا می توان آنچه را که دوست دارد تهیه کند». البته فراموش نکنید که چند روز بعد، آن وسیله‌ای که کودک دوست دارد تهیه کنید و آن را پاداش صدقه دادن او، معرفی نمایید؛ حتی می توانید در مواردی که برای شما یا کودکتان مشکلی پیش آمد یا مریض شد، او را تشویق کنید، صدقه بدهد تا ناراحتی رفع شود. امیرالمومنین (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «صدقه دادن داروی ثمربخشی است».

2- اگر قصد دارید نذری پخش کنید یا به همسایه غذا بدهید، از فرزندتان در این کار کمک بگیرید.

3- از او بخواهید اسباب بازی‌های قدیمی را که نیازی به آن‌ها ندارد جمع کند و به خانواده‌های نیازمند بدهد، این عمل مقدمه‌ای است برای این‌که به این آیه قرآن عمل کند: - (سوره آل عمران، آیه 92). هرگز به [حقیقت] نیکی [به طور کامل] نمی رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛ و آنچه از هر چیزی انفاق می کنید [خوب یا بد کم یا زیاد به اخلاص یا ریا] یقناً خدا به آن داناست.

تا روزی فرا رسد که بهترین اسباب‌بازی خود را اهدا کند. ژان ژاک روسو در این باره می نویسد:

معمولاً کودک را وادار می کنند تا چیزی را بدهد که ارزش آن را نمی داند. از قبل مسکوکات فلزی که در جیب دارد و در نظر او فقط به درد این کار می خورد کودک بیشتر دوست دارد. سکه های جیب خود را بدهد تا نان شیرینی خود را؛ ولی اگر توانستید این حاتم طائی را وادار کنید چیزهای مورد علاقه اش، مانند اسباب‌بازی و شیرینی و غیره را ببخشد. قبول خواهم کرد که او را واقعاً با سخاوت بار آورده اید... من در اطفال فقط دو نوع سخاوت دیده‌ام یا چیزی را که به کارشان نمی خورد می دهند یا آنچه را که یقین دارند پس خواهند گرفت.

بنابراین نباید از طفل توقع داشت بهترین لباس یا اسباب‌بازی خود را به کسی ببخشد؛ بلکه باید آرام آرام او را با این خصلت آشنا ساخت.

4- هنگام برگزاری جشن عاطفه‌ها جهت کمک به کودکان نیازمند حتماً با کودک خود در این مراسم شرکت کنید و علت برپایی آن را برایش توضیح دهید.

5- اگر در فیلم یا کارتون یا در خیابان انسان فقیری دیدید از فرزندتان سوال کنید: «چه احساسی به او دست داده و چه کاری باید انجام دهد؟»

پدر و مادر با انجام دادن کارهایی از این قبیل می توانند در مسیر تربیت دینی، فرزندی با سخاوت پرورش دهند که در طول دوران زندگی به سبب داشتن صفت بخشش، دارای نشاط روحی و معنوی است و نتیجه آن، رشد اعتماد به نفس، موفقیّت و پیشرفت در آینده‌ای نه چندان دور می‌باشد.
منبع :کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.