تبیان، دستیار زندگی

والدین به تربیت جنسی کودکتان توجه کند

غریزه جنسی یکی از غرایز مهم خدادادی است که از آغاز تولد همراه کودک وجود دارد و در طول زندگی با فراز و نشیب همراه است. این غریزه از سنین قبل از سه سالگی به شکلی خود را نشان می دهد و اوج آن در دوران بلوغ و جوانی است که با مقدسه ها و محرک های مختلف فعال شده و با بالا رفتن سن کاهش می یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عریزه جنسی والدین محرک جنسی حاملگی خودانگیزی جنسی کودک دوران جنینی
 توجه والدین به تربیت این غریزه در ایام کودکی، می تواند در حلّ بسیاری از مسائل اخلاقی راه گشا باشد و بی توجهی و محیط  نامساعد موجب بلوغ زودرس فرد خواهد شد.

از جمله تدابیر پیشنهادی اسلام در این زمینه آن است که مادر باید از همان هفته‌های اول حاملگی در رفت و آمدها، خوردن، آشامیدن، دیدن، صحبت شنیدن، تفکرات و تمام رفتارهای خود دقت داشته باشد که مطابق با موازین دین باشد.

تدابیری نیز برای بعد از دنیا آمدن طفل در قالب آیات و احادیث بیان شده است که با کار بستن آن‌‌ها می‌توانید در تربیت جنسی کودکان خود موافق باشید.

اندام تناسلی و غریزه جنسی از دید کودکان نیز پنهان نمانده لذا سوال‌هایی در این باره از شما می کنند که پاسخ دادن به آن‌ها، ظرافت‌های خاص خود را می طلبد. باید پاسخ‌ها متناسب با درک و فهم و حتی فرهنگ جامعه و بدون وارد شدن به جزییات، با رعایت حجب و حیا و عدم استفاده از شوخی، دروغ و خرافات باشد، تا کودک به شما اعتماد کند و در نتیجه، هنگام بروز پرسش‌های جنسی، با رعایت حیا و شرم نزد شما بیاید.

البته روان‌شناسی شما باید به‌جا باشد که تشخیص دهید مقصود کودک از این‌گونه سوال‌ها چیست؟ کنجکاوی، بیکاری، جلب توجه و... اگر سوال کودک از روی کنجکاوی است باید در حد فهمش و بدون تر شرویی پاسخ داد. اگر به سبب بیکاری این پرسش‌ها برای او پیش آمده همین که شما برایش حرفی بزنید، قانع می شود و منتظر جواب نمی ماند. گاهی برای جلب توجه است که در این صورت فقط محبت و توجه شما برای او، پاسخ مناسب است و پاره ای اوقات به جهت اطمینان از آموخته‌هایش است؛ مثلاً چیزی دیده یا شنیده و می خواهد به صدق و درستی آن پی ببرد؛ در این حالت به کودک، درست یا اشتباه را بفهمانید.

دیده شده که برخی والدین وقتی با سوال‌های جنسی از جانب فرزندشان روبه رو می شوند با تندی برخورد می کنند؛ لذا کودک پاسخ دریافت نمی کند و ممکن است به دوستان یا افراد غریبه مراجعه کند که شیوه پاسخ دادن آن‌ها، در تربیت منفی او موثر خواهد بود.

در این بخش به چگونگی ظهور و بروز غریزه جنسی و راه‌های پیش گیری از آن می پردازیم که با مطالعه و عملکرد آن، می توان در تربیت جنسی فرزند به نتایج مثبت دست پیدا کرد.

چگونگی ظهور و بروز غریزه جنسی

همان طور که بیان شد نیاز جنسی از جمله نیازهای آینده کودک است که از ابتدا فعال نیست؛ بلکه در زمانی خاص با محرک‌های گوناگون فعال می شود تا در آینده نیاز تداوم نسل بشر را برآورده سازد. دستگاه تولید مثل از اواخر هفته‌های هشتم به شکل تخم‌دان‌ها و بیضه ها و به صورت مجموعه ای از بافت‌ها در هر دو جنس شروع به رشد می کند.

پس با این استدلال که اندام تناسلی و هورمون‌های جنسی از دوران جنینی تشکیل می شود و با توجه به این که غریزه جنسی یک نیروی مخفی و پیچیده ای است. لذا از آغاز تولد همراه کودک وجود خواهد داشت؛ ولی به سبب فراهم نبودن موجبات رشد آن ها و نیز وجود، منع‌ها و شرم‌ها، ظهور پیدا نمی کند.

در کودک شیرخوار ممکن است روزانه چند مرتبه نعوظ دست دهد و اغلب زمانی است که مثانه از ادرار پر شده که در برخی زمان دفع ادرار و نزد عده ای در پایان ادرار کردن روی می دهد .تعویض دیر هنگام پزشک نیز اثر تشدید کننده ای بر نعوظ  دارد. هم چنین عکس العمل برخی کودکان در پانزده ماهگی نشان می دهد که گذاشتن آن‌ها بر روی مستراح در این سن، سبب انقباض عضله اطراف مقعد یا مثانه شده و ضمن این‌که او ادرار خود را نگه می دارد، از آن عمل انقباض، لذت می برد راه حل رفع این رفتار آن است که پدر و مادر، کودک را سر پا کنند زیرا در این صورت بدن او کشیده شده راحت‌تر عمل دفع انجام می گیرد و ادامه این کار موجب فراموش شدن آن رفتار می شود.

در دوران شیرخوارگی و کودکی پدیده ای به نام «خودانگیزی جنسی کودکان» بروز پیدا می کند. بدین معنا که کودک همان طور که میل به کاوش بدن دارد یاد می گیرد که در مورد دستگاه تناسلی خویش چنین رویدادی را پیش گیرد؛ تا جایی که گاه در حدود پانزده تا نوزده ماهگی هر دو جنس خودانگیزی تناسلی را آغاز می کنند. راه حل این مسئله، منعطف کردن حواس کودک با اسباب بازی است؛ نه این‌که بگویید که: «او بچه بدی است» یا «آلت تناسلی اش ناشایسته است» زیرا اگر طفل از عضوی از بدنش بترسد این ترس موجب جلب توجه طفل به آن عضو می شود.

زمان بروز غریزه جنسی در همه افراد یکسان نیست و این غریزه پیوسته تحریک می شود، اما دفعات آن در افراد متفاوت بوده و بستگی به عوامل تحریک و شرایط جسمی و اقلیمی دارد.

منبع : کتاب عطیه الهی / فاطمه سادات آقا میری 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.