تبیان، دستیار زندگی

آموزش علیه آموزش به چاپ دوم رسید

کتاب «آموزش علیه آموزش» اثر دکتر عبدالعظیم کریمی، از سوی انتشارات قدیانی به چاپ دوم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «آموزش علیه آموزش» نوشته عبدالعظیم کریمی به مقوله تعلیم و تربیت می پردازد. آن گونه که نویسنده در پیش گفتار آورده: «این کتاب برای ساختن پایه‌های تعلیم و تربیت پایدار نیست بلکه برای ویران کردن پایه‌های ساختمان خالی از روح تعلیم و تربیتی است که به جای شکفتن، می‌شکوفاند؛ به جای تراشیدن می‌افزاید. به جای پاک کردن آلوده می‌سازد و به جای اکتشاف ثروت از معادن به انتقال ثروت در مخازن مشغول است و نام آن را خدمت به تعلیم و تربیت می‌گذارد اما نتیجه آن کشتار بی رحمانه استعدادهاست و به جاست که قبل از هر چیز، در برداشتن این مانع مرموز اقدام شود.»
کتاب آموزش علیه آموزش


 عنوان گفتار نخست این کتاب «فاجعه فقدان حس فاجعه در آموزش و پرورش» است. «فاجعه تربیت علیه تربیت»، عنوان گفتار دوم کتاب «آموزش علیه آموزش» است. در این گفتار می خوانیم که «آنچه فرزندان ما را از تربیت درست دور کرده، درست‌انگاری‌های نادرستی است که ما بزرگسالان به نام تربیت در حال محقق ساختن آن هستیم. از این رو، بزرگ‌ترین مشکل تربیت شدن کودکان، همانا تربیت کردن آن‌هاست. اما به راستی چگونه «تربیت» علیه «تربیت» عمل می‌کند؟ مراد از تربیت چیست که خود مانع تربیت می شود؟»

گفتار سوم کتاب با عنوان «فاجعه تحول علیه تحول» به این مساله می پردازد که «هرقدر بیشتر درپی ایجاد تحول باشیم، کمتر به احیای تحول کمک می کنیم. هر قدر بیشتر به دنبال «تغییر» باشیم، کمتر به ظهور تغییر در خود، یاری می رسانیم و هرچه بیشتر طرح و نفشه برای ایجاد تحول داشته باشیم، کمتر به ریشه تحول خواهی و تحول زایی پی می بریم. این یک معادله وارونه در گفتمان تحول خواهی است که بین «ایجاد» و «احیا» رابطه ای معکوس برقرار می شود.

«فاجعه پژوهش علیه پژوهش» عنوان گفتار چهارم کتاب است. در این فصل آمده «گرچه عصر کنونی را به یک معنا عصر پژوهش های علمی پیشرفته نامیده اند اما هیچ دوره‌ای از تاریخ، تحولات علمی و پژوهشی تا این اندازه از فرهنگ پؤوهش و روح پژوهشگری خودجوش و زایا تهی نبوده به گونه ای که هرگونه پژوهشی، خود مخفیگاه مرگ پژوهش می‌شود؛ یعنی فاجعه پژوهش علیه پژوهش به نام پژوهش!»

کتاب «آموزش علیه آموزش» برای خواندن نیست بلکه برای نجات دادن است. هدف این اثر بی اثر کردن آثار تعلیم و تربیت فاجعه‌باری است که اثر بخشی هر گونه اقدام اصلاحی را بی اثر می‌کند؛ این کتاب برای آگاهی از پیامدهای پنهان فاجعه‌ی تعلیم و تربیت آسیب‌زا نیست بلکه فراتر از آن بستریابی برای تغییر بنیادین مفروضه‌های زیرین سازه‌های نظری تفکراتی است که منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر تربیتی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

عبدالعظیم کریمی در شش گفتار نکات بسیار مفیدی درباره‌ نقاط ضعف تعلیم و تربیت بیان می‌کند.

انتشارات قدیانی، کتاب آموزش علیه آموزش نوشته‌ عبدالعظیم کریمی را در نوبت دوم چاپ، ۲۴۹ صفحه و قیمت ۱۸۰۰۰ تومان روانه‌ی بازار  کتاب کرده است.
منبع: مهر