تبیان، دستیار زندگی

آیت‌الله العظمی نوری همدانی

ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد

نباید بابت تاخیر زمانی پولی از مردم گرفت و بیشترین نامه‌های مردمی به ما در همین خصوص است؛ دیرکرد حرام بوده و نوعی ربا است؛ ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد

حضرت آیت الله نوری همدانی دیروز در دیدار دکترسقائیان نژاد شهردار و مدیران شهری قم، با تاکید بر اینکه هرکسی در جامعه برای خدمت به مردم گام برمی‌دارد و فکر می‌کند توفیق الهی نصیبش شده است اظهار کردند: هیچ فضیلتی اندازه خدمت به مردم دارای اجر و ثواب نیست.

ایشان با تاکید بر اینکه اقدامات شهرداری قم حاکی از فکر بلند و فرهنگ مدیریت شهری است تصریح کردند: این اقدامات نشان می‌دهد که فکر داشته‌اید و با یک فکر واحد برای خدمت به اسلام و مردم تلاش می‌کنید.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه قم شهری مذهبی است و فضای این شهر باید مذهبی باشد خاطرنشان کردند: برخی مواقع فکر می‌شود که فضای شهرسازی در شهر قم فضایی عمومی است و لو اینکه تمام نقشه‌های شهرسازی ما باید اسلامی باشد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه باید آثار اسلامی در کشور اسلامی و پایگاه انقلاب رعایت شود گفتند: فضاسازی شهر قم باید طوری باشد که هرکسی که در این شهر قدم می‌زند به یاد پیشرفت‌ها و اقدامات از صدر اسلام بیفتد.

ایشان با تاکید بر اینکه کسانی که برای زیارت وارد شهر قم می‌شوند، نیاز دارند که نزدیک به مرکز شهر و حرم مطهر باشند تصریح کردند: ساختمان‌هایی که اطراف حرم مطهر هست قدیمی هستند؛ چند روز قبل متأسفانه در اتفاقی چند نفر کشته شدند و یکی از اقداماتی که شهرداری و مسئولین استان باید انجام دهند این است که به دنبال ساخت ساختمان‌های جدید و ایمن و امروزی برای مردم در هسته مرکزی شهر باشد.

معظم له با اشاره به وسعت شهر قم در گذشته بیان کردند: امروز باید دقت شود آثاری که در گذشته در شهر قم بوده باقی بماند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه مدیران فعلی شهر قم افرادی شناخته شده و تاثیرگذار هستند تصریح کردند: امیدواریم با همین توانی که در گذشته در راستای خدمت به مردم حرکت کرده‌اید همین مسیر را ادامه دهید.

این مرجع تقلید با اشاره به بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها گفتند: دیرکرد در اسلام نوعی رباخواری است، چرا که اسلام تاکید دارد که در قبال پول پولی داده نشود، ولی امروز برخی بانک‌ها در قبال تاخیری که در بازگشت سرمایه داده می‌شود پول می‌گیرند که این ربا است.

ایشان افزودند: نباید بابت تاخیر زمانی پولی از مردم گرفت و بیشترین نامه‌های مردمی به ما در همین خصوص است؛ دیرکرد حرام بوده و نوعی ربا است؛ ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه در کشور ما مساله رباخواری وجود دارد گفتند: یکی از مصادیق رباخواری همین دیرکرد بانک‌ها است که در اسلام حرمت بسیاری دارد و در قرآن کریم بر حرمت این مساله بارها تاکید داشته است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه تفاوت ما با ملت های دیگر معنویت ما است افزودند: منبع این معنویت قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است و همه باید با آنها انس داشته باشند.

استاد خارج فقه حوزه گفتند: دو چیز در قرآن حرام عنوان شده که با شدت ترین آن تبعیت از کفار است یعنی در برابر سلطه‌گران سلطه پذیر بودن و در برابر کفار و استکبار متواضع بودن است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: ما وظیفه داریم در برابر سلطه بایستیم و قرآن می‌گوید که اصلاً به ظالم اعتماد نکنید و اگر اعتماد کردید جای آن آتش جهنم است.

ایشان ادامه دادند: دومین مساله در قرآن ربا است که به هر شکلی باشد در اسلام حرام است؛ همه باید سعی کنند نه تنها خودشان دیرکرد ندهند بلکه نگذارند که دیگران نیز دیرکرد دهند که این مصداقی از نهی از منکر است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی تصریح کردند: نظام ما اسلامی و ولایی است و در این نظام نباید کاری حرام انجام پذیرد.

منبع: خبرگزاری حوزه علمیه