تبیان، دستیار زندگی
لم سومین همایش سراسری نهضت نرم‌افزاری و تولید علم با موضوع آموزه‌های نبوی و علم مدرن، با حضور آیت‌الله سبحانی و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، روز گذشته در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد. به گزارش مركز خبر حوزه، در این هم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری سومین همایش نهضت نرم‌افزاری و تولید علم

سومین همایش سراسری نهضت نرم‌افزاری و تولید علم با موضوع آموزه‌های نبوی و علم مدرن، با حضور آیت‌الله سبحانی و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، روز گذشته در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد.

به گزارش مركز خبر حوزه، در این همایش آیت‌الله سبحانی طی سخنانی به تبیین اقوال مختلف پیرامون تعارض دین با فلسفه و عقل و دین پرداخته و اظهار داشتند: اساس معارف اسلامی عقلانیت است و از سوی دیگر وحی نیز مؤید عقل است‌نه مخالف آن. لذا تعارضی بین عقل و دین نخواهد بود.

ایشان افزودند: هر زمان كه زمزمه‌های مخالفت و انتقاد از دین بلند شد به نفع دین تمام شده، زیرا  اندیشمندان دینی را به تلاش وادار كرده تا از حریم دین دفاع كنند، به عنوان نمونه می‌توان به كتاب فلسفه اسلامی علامه طباطبائی اشاره كرد كه در شرایط خاص حاكم در سال 1320ه - ش در دفاع از عقاید اسلامی در مقابل ماتریالیست‌ها نگاشته‌اند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق (ع) با اشاره به فرازهایی از تاریخ و خدمات دانشمندان اسلامی به تمدن بشری گفتند: اسلام با علم ناهماهنگ نیست، و همواره مؤید آن است به گونه‌ای كه در بیش از هفتصد آیه از قرآن، سخن از علم به میان آمده و مجوز تفكر را به همه انسان‌ها داده است و مانند برخی از مكاتب و ادیان نیست كه حتی اندیشمندان را نسبت به یك واقعه تاریخی منابع می‌كنند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه به تبیین دیدگاه اسلام نسبت به تولید علم اشاره كرده و بیان داشتند: اسلام نسبت به نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، به شرط آن‌كه به نفع و صلاح جامعه باشد نظر مثبت دارد، ولی اگر تولید علم اخلاق و جان انسان‌ها را به خطر بیاندازد، جلوی آن را می‌گیرد.

ایشان در ادامه افزودند: هر تلاشی كه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه صورت می‌گیرد اگر علم‌آفرین و مطابق سعادت بشری باشد قطعا مورد حمایت است.

بر اساس این گزارش، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز طی سخنانی با اشاره به تحولات شگرف و گسترده‌ای كه در جهان امروز ایجاد شده است گفت: در كنار پیشرفت‌های علمی سؤالات و پرسش‌های بسیاری نیز ایجاد شده است و باید به تمام نیازهای بشر پاسخ داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی با اشاره به فراهم شدن بستر مناسب برای ارائه فرهنگ و تمدن اسلامی به جهانیان بیان داشت: با استمرار انقلاب و تأكید مقام معظم رهبری بر نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، این بستر تكمیل شده و اگر پژوهشگران عرصه دین با تكیه بر حقایق وجودی انسان و استفاده از تجربیات بشر بتوانند آسیب‌های گذشته را ترمیم كنند و بپذیریم قدرت بر پایه علم و دانش بنیان گذاشته شده است، دانش‌پژوهان اسلامی می‌توانند چنین اقتداری را برای ایران اسلامی فراهم كنند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام پارسانیا، رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز با اشاره به چشم‌انداز توسعه علمی و نهضت نرم‌افزاری در ایران گفت: اگر به توسعه نیروی انسانی و امكانات محتوای علمی و ساختار ارائه‌شده توجه نداشته باشیم و آن را از بیگانگان بگیریم، هرچه سخت‌افزار و ساختار فیزیكی آموزش را توسعه دهیم‌، سبب سعادت و تعالی جامعه اسلامی نخواهد شد.

وی افزود: توجه مقام معظم رهبری بر نهضت نرم‌افزاری و تأكید ایشان بر تولید علم در حقیقت اعلان خطر به وضعیت نظام علمی جامعه بود.

دكتر افروز، از دیگر سخنرانان این نشست علمی با اشاره به دیدگاه غرب نسبت به جهانی‌سازی فرهنگ گفت: برای این‌كه غرب بستر جهانی شدن اقتصاد را فراهم كند، سعی می‌كند فرهنگ را نیز جهانی كند.

وی در ادامه افزود: مقصود غرب از جهانی كردن فرهنگ‌ در حقیقت تحمیل آداب و رسوم خود به جهانیان است و به طور جدی در این مسیر فعال هستند.

دكتر افروز گفت: این در حالی است كه اسلام تنها فرهنگ جهان‌شمول است و می‌تواند در جهان حاكم شود و پاسخ‌گوی تمام نیازها و خواسته‌های بشری باشد.

این استاد دانشگاه، فرهنگ كشور را برخاسته از دین و مذهب دانست و افزود: غرب با توجه به این مطلب سعی می‌كند دین ما را از فرهنگ جدا كند در حالی كه دین سبب پویایی جوامع است و اساس عقلانیت را تشكیل می‌دهد.

هم‌چنین در ادامه این نشست، میزگرد علمی با حضور دكتر شجاعی‌زند، دكتر باوند، حجت‌الاسلام خسروپناه و حجت‌الاسلام پارسانیا پیرامون نهضت نرم‌افزاری و تولید علم برگزار شد و هریك از شركت‌كنندگان به ارائه نقطه‌نظرات خود در این عرصه پرداختند.

گفتنی است در پایان این نشست از چهارده مقاله برتر با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.