تبیان، دستیار زندگی
. هشتمین همایش كتاب سال حوزه با حضور علما، اساتید، اندیشمندان، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم صبح امروز در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد. به گزارش مركز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی آملی در این همایش با بیان این‌كه حوزه‌های علمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله جوادی آملی : خدا با علم تجربی انكار و اثبات نمی‌شود .

هشتمین همایش كتاب سال حوزه با حضور علما، اساتید، اندیشمندان، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم صبح امروز در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

به گزارش مركز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی آملی در این همایش با بیان این‌كه حوزه‌های علمیه توانسته‌اند رسالت تعلیم كتاب و تزكیه نفوس را به خوبی انجام دهند، اظهار داشتند: تنها علما كه همان وارثان انبیاء هستند می‌توانند نظام یك كشور را به مدینه فاضله تبدیل كنند.

ایشان با تأكید بر اهمیت بیشتر به مفاهیم قرآن خاطرنشان كردند: تا انسان به زیور قرآن آراسته نشود، انسان واقعی نیست و تا زمانی كه انسان به حقیقت و واقعیت دست نیافته است، سخنان او ارزش بیان ندارند و قرآن كریم نیز به این مسئله به صورت صریح اشاره می‌كند.

امام‌جمعه موقت قم با بیان این‌كه، قرآن كریم تقویت‌كننده هویت انسان است، گفتند: خداوند با نام‌های پربركت الرحمن و اكرم در حوزه و دانشگاه تجلی كرد و سخنرانان توانا و ماهر و نویسندگان زبردست و برجسته‌ای را تربیت كرد.

آیت‌الله جوادی آملی، قرآن كریم را بازدارنده طغیان انسان دانستند و افزودند: اگر قلم و بیان نتوانند طغیان‌زدایی كرده و انسان را از تكبر دور كنند، به حقیقت واقعی خویش نرسیده‌اند. زیرا خداوند طغیان‌زدایی را در قلم و بیان به صورت مشترك قرار داده است.

ایشان با اشاره به ویژگی‌های یك سخنران و نویسنده توانا یادآور شدند: گوینده و نویسنده باید در مرحله اول به مراحل والایی از علم رسیده باشند تا بتوانند حق بیان و قلم را ادا كنند. انبیاء گرچه برای هدایت مردم مبعوث شدند، اما رسالت اصلی آنان متوجه عالمان و فرهیختگان بود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود افزودند: پیامبران با توده‌های مختلف مردم با واسطه در ارتباط هستند و چون نمی‌توانند برای تك‌تك مردم معارف الهی را بیان كنند، با تربیت مجتهدان و فقها با همه جامعه ارتباط برقرار می‌كنند.

امام‌جمعه موقت قم با اشاره به آیاتی از سوره مباركه آل‌عمران تصریح كردند: انبیاء مردم را به سوی خود دعوت نكردند تا آنان را مرید خود سازند، بلكه با بیان معارف ناب الهی مردم را به سوی خداوند دعوت نمودند.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آموزه‌هایی كه در بیان معصومین (ع) وجود دارد افزودند: اگر انسان نتواند خود را هدایت كند و به مراحل بالای كمال برساند، به دلیل آن است كه به فرامین و دستورات آنان عمل نكرده است، چون تمامی سخنان آنان نور و رهگشا است.

ایشان هدایت عموم مردم و تعلیم و تربیت اندیشمندان را از مهم‌ترین وظایف علما عنوان كرده و اظهار داشتند: علما دو جایگاه دارند، ابتدا به سؤالات عموم مردم پاسخ می‌دهند و نیازهای آنان را برآورده می‌كنند و سپس به تعلیم و تربیت فرهیختگان و بزرگان می‌پردازند.

این مفسر برجسته قرآن كریم با بیان این‌كه انسان خلیفه برحق خدا است، گفتند: همان‌طور كه رسالت، ولایت و عصمت، مراتب مختلف و متعددی دارند، رسیدن به جایگاه خلیفةاللهی هم دارای درجات و مراتب مختلف است.

ایشان بر ضرورت نوآوری در تألیف آثار علمی تأكید كرده و افزودند: عده‌ای از مؤلفان تنها به جمع‌آوری نظرات مختلف می‌پردازند، اما برخی دیگر با ابتكار و نوآوری آثاری جدید و بدیع خلق می‌كنند، خداوند علم را مخصوص به زمان و مكان خاصی نكرده است، به همین دلیل در هر شرایطی ابتكار و نوآوری ممكن است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم از نبود كتابی پیرامون پیامبر اعظم (ص) در میان كتاب‌های سال حوزه انتقاد كرده و تصریح كردند: مشكل این است كه ما بین چهارده‌معصوم (ع) تفاوت‌هایی قائل هستیم كه باید این روش تغییر یابد، زیرا پیامبر (ص) معارفی را به جامعه بشری عرضه كرد كه نتیجه آن این است هركس تقوی و ایمان خود را از دست داد، به هیچ مرحله‌ای از علم و دانش نمی‌رسد.

امام‌جمعه موقت قم در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه درخشان حوزه علمیه نجف اشاره كرده و یادآور شدند: سید مرتضی (ره) با مدیریت قوی خود، طلاب مستعد را شناسایی كرده و با فراهم آوردن امكانات مناسب حوزه علمیه نجف را رونق بخشید. او با كم كردن زمان تعطیلی و استفاده بهتر از اوقات فراغت توانست آن حوزه را به مراحل بالای علمی برساند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌كه عنصر محوری پیشرفت غرب، علوم تجربی است افزودند: در علم تجربی اعتقاد قطعی وجود ندارد و مبانی آن هر روز در حال تغییر و تحول است، به همین دلیل غرب در مورد چگونگی خلقت انسان و وجود خداوند شك دارد و به یقین نرسیده است.

ایشان در ادامه سخنان خود افزودند: جوانان دلاور ما در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل تهاجم نظامی دشمنان ایستادند و اكنون كه تهاجم دشمن به صورت فرهنگی بروز كرده است، اندیشمندان و فرهیختگان وظیفه دارند در برابر آن ایستادگی كنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وظایف بزرگان و علما را در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، سنگین ارزیابی كرده و اظهار داشتند: باید ثابت كنیم علوم و دانش‌های بشری فقط در علوم طبیعی و تجربی نمی‌گنجد، زیرا علوم تجربی كه لحظه به لحظه در حال تغییر است هیچ ارتباطی با شناخت خدا ندارد، خدا با علم تجربی انكار و اثبات نمی‌شود. اندیشمندان و فرهیختگان باید با تشكیل فهرستی از كتاب‌های شبهه‌افكن و آشنایی با تهدیدهای نظام اسلامی به تمامی شبهات، پاسخ دهند.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین شاكرین با اشاره به اهمیت برگزاری همایش كتاب سال حوزه، گفت: ضرورت تحلیل و دسته‌بندی آثار مكتوب طلاب و فضلای حوزه ایجاب می‌كرد كه در مراسمی از بهترین آثار در پایان هر سال تجلیل شود، به همین دلیل دبیرخانه این همایش در سال1379 تأسیس و تاكنون ادامه داشته است.

دبیر همایش كتاب سال حوزه افزود: این همایش انگیزه مناسبی در فضلای حوزه برای خلق آثار قوی و مستند به وجود آورده است، و موجب شده جامعه علمی كشور، با آثار علمی حوزه بیشتر آشنا شوند و زمینه خوبی برای آشنایی محافل علمی با دستاوردهای حوزه به وجود بیاید.

وی این همایش را محل مناسبی برای ارزیابی آثار علمی حوزویان دانسته و اظهار داشت: مؤلفانی كه كتاب‌های آنان به همایش ارسال شده است، پس از برگزاری با خلأهای علمی و نقاط ضعف و قدرت آثار خود آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شاكرین با اشاره به آثار و نتایج برگزاری همایش كتاب سال حوزه یادآور شد: در طی چند سال گذشته شاهد رشد چشم‌گیری در فعالیت‌های علمی فرزندان حوزه بوده‌ایم. جایگاه فعلی این همایش بیانگر این حقیقت است كه رشد كمی و كیفی در آثار مكتوب حوزه افزایش یافته است.

دبیر همایش كتاب سال حوزه در ادامه افزود: در سال نخست برگزاری، 280 اثر به دبیرخانه رسید و در سال جاری كه هشتمین همایش برگزار می‌شود 1201اثر به دبیرخانه رسیده كه از سال‌های گذشته بیشتر می‌باشد.

وی با بیان این‌كه سعی می‌كنیم تمامی كتاب‌های منتشرشده در هر سال به دبیرخانه همایش برسند‌ تصریح كرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم سیر مقالات علمی حوزوی به بخش‌هایی كه در گذشته كمتر به آنها توجه می‌شود، در حال حركت است و تنوع كتب منتشرشده، سال به سال بیشتر می‌شود كه موجب نشاط بیشتر در حوزه‌های علمیه شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شاكرین افزود: متأسفانه در برخی زمینه‌ها، انتشار كتاب‌های مفید سیر نزولی داشته كه می‌توان به مبحث فقه خالص و جدای از حقوق اشاره كرد.

دبیر همایش كتاب سال حوزه با اشاره به سایر فعالیت‌های دبیرخانه اظهار داشت: با انجام برخی فعالیت‌های تكمیلی توانسته‌ایم زمینه ارتقای محتوای آثار و فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان فضلای حوزه را گسترش دهیم كه در این راستا نشست‌های نقد كتاب با همكاری انجمن‌های علمی حوزه را برگزار كرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از میان مجموع آثار رسیده به همایش، 1177 اثر توسط آقایان و 24اثر توسط بانوان حوزوی تألیف شده است كه آمار مطلوبی نبوده و در شرایطی كه اكثر پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را دختران تشكیل می‌دهند، كمبود آثار بانوان حوزوی مناسب نیست.

خاطرنشان می‌شود در پایان این همایش از

اثر توسط بانوان حوزوی تألیف شده است كه آمار مطلوبی نبوده و در شرایطی كه اكثر پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را دختران تشكیل می‌دهند، كمبود آثار بانوان حوزوی مناسب نیست.

خاطرنشان می‌شود در پایان این همایش از 8 اثر در رتبه دوم و 21 اثر در رتبه سوم تجلیل به عمل آمد.