تبیان، دستیار زندگی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری وزارت بهداشت 38 هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس جهت سلامت دانش آموزان فعالیت می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت 38 هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس كشور

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری وزارت بهداشت 38 هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس جهت سلامت دانش آموزان فعالیت می کند.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

فعالیت 38 هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس كشور

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما گفت: ذائقه کودک در خانه ساخته می شود، دانش آموزی که بعد از سن 6 سالگی وارد مدرسه می شود، فرایند ذائقه سازی او انجام شده است. اگر به نمک یا شیرینی و یا غذاهای پرچرب خو گرفته باشد، این علاقه مندی در مدرسه انجام نشده، بلکه در خانه شکل و فرم گرفته و به صورت یک عادت در می آید.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص شیوع استفاده از فست فودها گفت: استفاده از فست فود که مسئله بسیاری برای دانش آموزان ایجاد گردیده است؛  ریشه آن را در خانواده شكل گرفته است.

پیمایش ملی با همکاری وزارت بهداشت

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همکاری مطلوب آموزش و پرورش با  وزارت بهداشت گفت: پس از بررسی، پیمایش ملی و میدانی مکرر ماموران و بهورزان بهداشت و نیروهای علوم پزشکی، مشخص شد، فقط 2درصد مدارس از دستورالعمل های بهداشتی تخطی کردند که البته امیدواریم بتوانیم همین 2 درصد را نیز در سال های آینده به رعایت مسائل بهداشتی و سلامت دانش آموزان ملزم کنیم.

وی افزود: در بحث تغدیه سالم کمپین تغذیه سالم را در کنار بوفه های مدارس برای استفاده دانش آموزان از غذاهای کم چرب، کم شیرین و کم نمک به راه انداختیم.

حمیدی با اشاره به کم تحرکی دانش آموزان گفت: در سال90 همایشی را با همکاری 45 دانشگاه علوم پزشکی انجام دادیم كه بر اساس آن 22.1 درصد دانش آموزان اضافه وزن و چاقی داشتند.

وی ادامه داد: در سال94 هم این پیمایش انجام شد که خوشبختانه با اجرای طرح های مدرسه پویا و المپیادهای درون مدرسه ای و برنامه های دیگر ورزشی روند چاقی را در کل دانش آموزان متوقف کردیم و در حال حاضر این روند چاقی در پسران 3دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص برنامه ها برای ایجاد محیط  سالم در سرویس های بهداشتی نیز گفت: در حدود 80درصد سرویس های بهداشتی را از آبخوری ها جدا كرده ایم و مابقی نیز در حال انجام است ضمن اینكه این آمار را در مدارس روستایی به 65درصد رسیده است.

وضعیت مربیان بهداشت مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در خصوص مربیان بهداشت گفت: جهت تاثیرگذاری همه معلمان بر بهداشت دانش آموزان، در دانشگاه فرهنگیان 2واحد درسی برای تمامی دانشجو معلمان مصوب کردیم تا دانشجو معلمانی که بعد از فارغ التحصیلی به خدمت آموزش و پرورش در می آیند با اطلاعات بیشتر و کامل تر به دانش آموزان مسائل بهداشتی و سلامت را آموزش دهند.

حمیدی اضافه كرد: در دوره دوم متوسطه هم 2ساعت بهداشت و سلامت را به واحدهای درسی اضافه کردیم و در حال حاضر نیز در كتاب های درسی 120صفحه به  موضوع بهداشت و سلامت اختصاص یافته است.

وی با اشاره به روند كند استخدام ها، خاطرنشان كرد: در ردیف استخدامی نیز در این سه سال که استخدام انجام شده، مربیان بهداشت سهمیه داشتند و اكنون قریب 6هزار نفر مربی بهداشت در مدارس مشغول به کار هستند. در مدارس روستایی با همکاری وزارت بهداشت از بهورزان و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی نیز استفاده می شود.

ایجاد فضاهای ورزشی در كنار مدرسه

حمیدی با بیان اینكه معاونت تربیت بدنی حیاط مدرسه را به عنوان فضای ورزشی، قبول ندارد، تصریح كرد: با هماهنگی هایی كه صورت داده ایم به دنبال این هستیم تا هر مدرسه ای كه ساخته می شود، سالن ورزشی در جنب آن برای كمك به درس تربیت بدنی ساخته شود و پس از اتمام ساعات مدرسه، در اختیار عموم قرار گیرد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش