تبیان، دستیار زندگی

آزمایش مدفوع چه مشکلاتی را فاش می‌کند؟

چند علامت که می تواند شما را به انجام آزمایش مدفوع وادارد، شامل مشاهده خون در مدفوع، اسهال، خستگی مزمن و یا کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاصی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آزمایش مدفوع

سلامت روده در حال حاضر یک موضوع فراگیر است، از این رو بازار فروش محصولات پروبیوتیک در حال حاضر داغ تر از همیشه است و مردم به انجام آزمایش های میکروبیوم که می تواند به تشخیص میکروارگانیسم های خاصی که در روده وجود دارند کمک کند و سپس آزمایش مدفوع که نگاه بالینی به مواد دفعی بدن دارد، رغبت زیادی نشان می دهند.

انجام آزمایش مدفوع تنها برای شناخت مشکل نیست، بلکه از دیدگاه غربالگری این کار به رفع مشکلات موجود در بدن از طریق تحقیق و ارزیابی کمک می کند.

چند علامت که می تواند شما را به انجام آزمایش مدفوع وادارد، شامل مشاهده خون در مدفوع، اسهال، خستگی مزمن و یا کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاصی است.

بهترین کار برای شروع این است که با یک پزشک مشورت کنید تا او بهترین نوع آزمایش مدفوع را برای شما انتخاب و تجویز نماید. همچنین ممکن است پزشک یکی دیگر از تست های غربالگری شامل آزمایش خون یا آزمایش دی.ان.ای و یا تست تشخیص باکتری را پیشنهاد کند. بنابراین آنچه که در این مرحله بسیار مهم است، رفتن به نزد یک پزشک متخصص گوارش می باشد.

در اینجا به شش مشکلی که می توان با آزمایش مدفوع به وجود آن ها پی برد، اشاره خواهیم کرد.

ممکن است در بدن تان انگل وجود داشته باشد

اگر شما دچار اسهال، کمردرد، گاز یا نفخ می باشید و یا اخیرا به خارج از کشور سفر کرده اید می توان به وجود انواعی از انگل ها مانند تریکینلا، کرم روده و کرمک در بدن تان مشکوک بود. در این حالت، ممکن است پزشک آزمایش تشخیص انگل یا کیست انگل را پیشنهاد کند. نمونه مدفوع چند روز پیاپی جهت تشخیص این که آیا تنها یک انگل وجود دارد یا خیر، و اینکه این انگل ها از چه نوعی هستند، مورد نیاز است.

ممکن است دچار هموروئید باشید

نترسید. وجود خون در مدفوع لزوما به معنای داشتن سرطان نیست. احتمال دارد هموروئید داشته باشید که طی آن، رگ های خونی موجود در مقعد یا قسمت پایینی رکتوم متورم می شوند. خونریزی در طی دفع مدفوع شایع ترین علامت هموروئید است، اما پزشک می تواند با انجام یک آزمایش ، آن را تأیید کند.

احتمالا به بیماری التهابی روده مبتلا هستید

اگر شما با درد شکم، گرفتگی، خستگی مزمن و خونریزی رکتال (خون در مدفوع) مبارزه می کنید، ممکن است بیماری التهابی روده (IBD) داشته باشید که شامل بیماری کرون و کولیت زخمی است. به ویژه کلپروتکتین (پروتئینی است که از لکوسیت های فعال شده ترشح می شود و می تواند در پلاسما، مایع مغزی نخاعی و ادرار یا مدفوع غلظت بالایی ایجاد کند.این ماده دارای خواص ضد میکروبی و مهار کننده رشد سلول های طبیعی و بدخیم است) و لاکتوفرین (یکی از پروتئین های چندکاره است که در مایعات بدن یافت می شود و یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن به حساب می آید) پروتئین هایی هستند که وجودشان در مدفوع، وجود التهاب را نشان می دهد. این آزمایشات مدفوع برای این است که به دنبال علائم التهاب باشند.

شاید بدن تان دچار کمبود ویتامین باشد

مدفوع بدبو ممکن است شما را نگران نماید و احتمال دارد در مدفوع چربی مشاهده شود. اصطلاح پزشکی برای این حالت، استاتوره است و بدین معناست که بدن شما هضم و جذب چربی ها را به درستی انجام نمی دهد و می تواند نشان دهنده اختلالات پانکراس و یا روده باشد.

بدن شما ممکن است ویتامین هایA، D و K را جذب نکند که ویتامین های محلول در چربی هستند. برای تشخیص این مشکل، پزشک یک آزمون چربی مدفوع را سفارش می دهد که نیاز به یک رژیم غذایی مملو از چربی برای یک دوره 72 ساعته دارد تا میزان چربی در مدفوع بررسی و اندازه گیری شود.

احتمالا دچار یک زخم هستید

همچنین، وجود خون در مدفوع می تواند نشان دهنده ابتلای شما به زخم معده باشد که بیشتر به علت عفونت باکتریایی است. پزشک در این حالت یک آزمایش برای تعیین وجود هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع تجویز می کند.

ممکن است دچار سرطان کولون باشد

وجود خون در مدفوع یکی از علائم هشدار دهنده است و می تواند نشانه ای از سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ باشد. وجود خون در مدفوع می تواند قابل مشاهده و یا غیرقابل مشاهده باشد و این شرایط می تواند تشخیص این نوع سرطان را دچار مشکل کند.

روش طلایی در غربالگری سرطان کولون، کولونوسکوپی است. با این حال، آزمایشات غربالگری جدید غیر تهاجمی در سال های اخیر به بازار جهانی رسیده است.

آزمایشCologuard Cancer Cancerاولین و تنها آزمون مورد تایید مدفوع است که می تواند در خانه انجام شود (اما تجویز شده توسط یک پزشک) و مشخص شده است بیش از 90 درصد در تشخیص سرطان کولون موثر است.

برای تشخیص زودهنگام توصیه می شود مردان و زنان از سن 50 سالگی برای تست سرطان کولون به پزشک مراجعه کرده و درخواست تجویز آزمایش های لازم را داشته باشند. با این حال، اگر شما سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، باید 10 سال زودتر از سن تشخیص بیماری فرد مبتلا در خانواده و بستگان تان، این آزمایشات را انجام دهید.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.