تبیان، دستیار زندگی

آیا شنا کردن مفید است؟

شنا کردن در اکثر مواقع به‌عنوان بهترین ورزش برای سلامتی و کاهش وزن و چربی‌سوزی یاد می‌شود. اما آیا واقعا شنا کردن مفید است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا شنا کردن مفید است؟
شنا کردن در اکثر مواقع به‌عنوان بهترین ورزش برای سلامتی و کاهش وزن و چربی‌سوزی یاد می‌شود. همچنین شنا بک ورزش مفرح است که معمولا بین همه‌ی افراد دارای محبوبیت ویژه‌ای است و معمولا یکی از توصیه‌های ما به دوستانمان می‌باشد. اما آیا واقعا شنا کردن مفید است؟ باید بگوییم که هنگام شنا کردن، اکثر عضلات فرد در حال فعالیت می‌باشند و همچنین قلب و شش‌ها حداکثر توانائی خود را به کار می‌گیرند تا توان مورد بدن را تامین کننتدا.قابل ذکر است مقدار کالری مصرفی افراد در هنگام شنا کردن، برابر است با مقدار کالری مصرفی  که در هنگام راه رفتن سریع و دویدن آهسته مصرف می‌شود.

چند دلیل مفید بودن شنا

1. شنا کردن، فشار را از روی ستون فقرات برمی‌دارد. این اتفاق تقریباً مشابه تجربه‌ی جاذبه‌ی صفر است. بنابراین شنا کردن برای استخوان‌ها مفید است و مفاصل را سالم نگه می‌دارد.
2. شنا کردن، بیشتر عضلات بدن را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد. با توجه به این مساله جالب است که افراد به ندرت احساس فشار بیش از حد یا کشیدگی عضلات می‌کنند. می‌توان در هر نوبت شنا کردن، از تکنیک‌های مختلف استفاده کرد تا تمام عضلات بدن را تحت تاثیر قرار گیرند و از این موضوع که فقط بخشی از عضله‌ها در جنب و جوش باشند جلوگیری کرد.

 شنا در نوزادان موجب افزایش هوش، تمرکز حواس، هوشیاری و پیشرفت در روابط اجتماعی آینده آنها می‌شود.


3. شنا کردن یک تمرین کاردیوی بسیار عالی است. قلب را پرورش می‌دهد و راه صحیح تنفس را به شناگر آموزش خواهد داد. همچنین به استقامت و پایداری بدن و قلب هم کمک خواهد کرد.
4. شنا کردن می‌تواند با ایروبیک در آب نیز ترکیب شود تا به افراد به این شیوه راحت‌تر بتوانند چربی‌های بدن خود را بسوزانند.
5. شنا کردن به شما کمک می‌کند تا به خوبی به بدن خود شکل دهید. پوست و عضلات شما را ماساژ می‌دهد و از تشکیل و تجمع چربی‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند.
6. شنا کردن، از نظر آسیب‌پذیری یکی از کم خطرترین ورزش‌هاست و نسبت به بدنسازی یا ورزش‌های قدرتی خیلی ایمن‌تر می‌باشد. این ورزش از مفاصل افراد محافظت کرده و از وارد شدن صدمات به مفاصل جلوگیری می‌کند.
7. طبق تحقیقات مشخص شده است، شنا کردن نتایج سلامتی بسیار خوبی برای افراد به ارمغان می‌آورد.
8. از دیگر ویژگی‌های شنا کردن این است که یک فعالیت نه چندان دشوار می‌باشد و تقریبا بیشتر افراد می‌توانند شنا کنند حتی کسانی که توانایی ورزش بصورت مؤثر و سنگین را ندارند. به‌عنوان مثال، برای یک از ورزش‌هایی که برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود که هم مفید است و هم از ایمنی متناسبی برخوردار است. با این حال باید پیش از شنا کردن با پزشک خود در اینباره مشورت نمایند.
9. شنا کردن، انرژی مثبت افراد را افزایش می‌دهد و استرس را از جسم و روح دور خواهد کرد.

 زمان مناسب برای آموزش شنا، سن ۷ یا ۸ سالگی می‌باشد.


10. همچنین شنا کردن در کنترل فشار خون بسیار موثر خواهد بود. سلامتی و شادابی قلب یکی از دستاوردههای شنا کردن است.
11. شنا کردن باعث می‌شود دستگاه تنفسی افراد سالم بماند. اگر در آب و هوای خشک و خنک زندگی می‌کنید، در اکثر مواقع در خانه یا در محل کار تان هوای خشک تنفس می‌کنید. تنفس هوای تازه و مرطوب در محیط استخر یا دریا می‌تواند دستگاه تنفسی شما را سالم نگاه دارد.
آیا شنا کردن مفید است؟

شنا کردن نوزدان

شنا در نوزادان موجب افزایش هوش، تمرکز حواس، هوشیاری و پیشرفت در روابط اجتماعی آینده آنها می‌شود. شنا کردن تأثیر مثبتی بر روح و روان نوزادان می‌گذارد. نوزادانی که در ماه‌های اولیه زندگی یعنی حدود ۶ تا ۱۰ ماهگی شنا می‌کنند، احساس امنیت و آسایش و آرامش بیشتری دارند. بچه‌ها به علت کم بودن جاذبه آب، آزادی عمل بیشتری به‌دست می‌آورند. آموزش شنای کودکان باید تحت نظارت مربی‌های مخصوص صورت بگیرد.
جالب است بدانید که بسیاری از بچه‌ها، قبل از آنکه بتوانند راه بروند قادر به شنا کردن هستند. شنا باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش حجم ریه می‌شود. به علاوه الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می‌کنند، بسیار منظم‌تر از سایرین می‌شود. اولین چیزی که بعد از مدتی شنا می‌توانید در کودک خود مشاهده کنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در او رشد یافته‌است. بچه‌های ۶ تا ۱۰ ماهه، قادر هستند در زیر آب به مدت ۵ دقیقه شنا کنند و نفس خود را حبس کنند. (البته باید راقب آن‌ها باشید و در تمام مدت آن‌ها را زیر نظر داشته باشید)
همیشه این سؤال از طرف والدینی که علاقه‌مند هستند فرزندشان شنا یاد بگیردعنوان می‌شود که چه موقع باید آموزش شنا را شروع کرد. زمان مناسب برای آموزش شنا، سن ۷ یا ۸ سالگی می‌باشد. اساتید تربیت بدنی و متخصصین آموزش شنا، شش سالگی را برای آموزش انتخاب کرده‌اند. برای رسیدن به نتایج مطلوب خوب است که از سنین پایین کودکان آموزش را شروع کنیم. البته شایان ذکر است که نباید در سنین پایین انتظار داشت کودکان شنا را به صورت فنی بیاموزند زیرا قدرت درک بعضی از حرکات را ندارند.


منابع:ویستا،شنا،سوییم