تبیان، دستیار زندگی
. در نشست علمی انقلاب اسلامی با موضوع «اسلامیت دولت» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری به تبیین دیدگاه‌های مختلف پیرامون اسلامیت دولت و چگونگی تحقق این موضوع پرداخت. به گزارش مركز خبر حوزه،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی اسلامیت دولت در قم بررسی شد .

در نشست علمی انقلاب اسلامی با موضوع «اسلامیت دولت» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری به تبیین دیدگاه‌های مختلف پیرامون اسلامیت دولت و چگونگی تحقق این موضوع پرداخت.

به گزارش مركز خبر حوزه، در این نشست، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به نگاه سكولارها، به نسبت بین دین و دولت گفت: از دیدگاه این افراد هیچ پیوندی بین دین و دولت نیست و دولت به عنوان مسوول تأمین معیشت جامعه به دینی یا غیر دینی تقسیم نمی‌شود و حتی خلط این دو امر باعث مخدوش شدن هر دوی آنها می‌شود.

وی مدیریت جامعه در چارچوب مكتب‌های دینی با حفظ روش‌های علمی را از دیگر دیدگاه‌های پیرامون ارتباط بین دین و دولت برشمرد و اظهار داشت: بر اساس این دیدگاه، باید مكتب‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دین را به دست آورد و در چارچوب آن حركت كرد، اما روش‌ها باید همان روش‌های سامان یافته در حوزه عقلانیت بشر باشد كه فكر می‌كنم نظرات آیت‌الله شهید صدر كه بین علم اقتصاد و مكتب اقتصاد فرق می‌گذاشت به همین نظریه بر گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری عدم تعارض دولت با دین را دیدگاه گروه دیگری معرفی كرد و افزود: این افراد معیار تعارض یا عدم آنرا، فقه مصطلح و موجود می‌دانند كه بر این اساس احكام اجرایی كشور باید با فقه متعارض نبوده و در كشور ما هم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان اعلام كننده نظر نهایی هنگام تعارض بین مجلس و شورای نگهبان عمل می‌كند، زیرا بر اساس نظر حضرت امام خمینی(ره)، مصلحت نظام اسلامی كه خود نیز به عنوان حكم ثانوی، بار فقهی می‌گیرد بر فقه مصطلح مقدم است.

وی در ادامه به دیدگاه دیگری كه خود نیز به آن معتقد بود پرداخت و تصریح كرد: حوزه دولت و سرپرستی امور اجتماعی بشر جدای از رسالت دین نیست، زیرا موضوع سعادت بشر و جریان عبودیت یك جریان عام و فراگیر است، لذا ارتباط محكم و تنگاتنگی بین دین و دولت ایجاد می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینكه مغایرت نداشتن مسایل جاری كشور با اسلام كافی نیست و جریان دین باید در تمام شؤون زندگی حضور داشته باشد اظهار داشت: ساختار نظام اسلامی همه باید منسوب به اسلام و هماهنگ با مبانی دینی باشد و تمام تصمیم‌گیریهای نظام نسبت به راهبردهای كلی، ایجاد نسبت‌های كلان اجتماعی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ اسلامی باشد.
وی با تأكید بر اینكه با عقلانیت سكولار، امكان اداره دینی جامعه نیست گفت: قانون اساسی كنونی ایران خوب است. اما نگاه اسلامیت قانون اساسی باید به سمت حداكثری پیش برود و به سمت اسلامی‌تر شدن بهینه شود.