تبیان، دستیار زندگی

درخواست انگلیس از طرف‌های برجام برای پایبندی به آن

وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام گفت: دولت انگلیس همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند است و از طرف‌های دیگر می‌خواهد همین کار را انجام دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برجام
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، مارک فیلد وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل با موضوع پایان دادن به تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی گفت: ما اکنون می‌دانیم که سیستم چندجانبه می‌تواند و باید نتیجه‌بخش باشد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در محدود کردن قابلیت هسته‌ای ایران موفق بوده است. ایران، برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی بی‌سابقه‌ای دارد.

این مقام انگلیسی گفت: بنا بر این، دولت انگلیس همچنان به تعهدات‌اش بر اساس توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد و ما از طرف‌های دیگر می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند. اگر قرار است همه ما به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اعتماد داشته باشیم، ایران باید همچنان به تعهداتش پایبند باشد. هرچند، در حالی که برجام با یک خطر برخورد کرد، همان‌طور که همه ما می‌دانیم خطرات دیگر همچنان به قوت خود باقی است. 

وی در ادامه مدعی شد که ایران همچنان نقشی بی‌ثبات کننده در منطقه دارد و آزمایش موشک‌های بالستیک آن، با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست. ایران باید به درخواست این شورا احترام بگذارد و این فعالیت‌ها را متوقف کند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به تصویب رسید، ممنوعیتی برای برنامه موشکی بالستیک ایران قرار نداده است. ایران همواره اعلام کرده است که برنامه موشکی‌اش ویژگی دفاعی دارد و علیه کشور و کشورهایی استفاده نخواهد شد.
منبع: ایسنا