تبیان، دستیار زندگی

در مسیر شقایق ها

سی ام شهریورهر سال، یادآورآغازحمله ددمنشانه استکبار جهانی درآستین صدام است، به همه آزادگی وایمان ملت ایران که استقلال ملتی را تارو مار کند و صدای حق طلبی را در آغازانقلاب اسلامی، به خاموشی بکشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفاع مقدس
"اولین روز عملیات خیبر بود. از قسمت جنوبی جزیره با یک ماشین  داشتم بر می گشتم عقب.  توی راه دیدم یک ماشین با چراغ روشن داشت می آمد.  این طور راه رفتن توی آن جاده، آن هم روز اول عملیات،  یعنی خودکشی. جلوی ماشین راگرفتم.  راننده آقا مهدی باکری بود. بهش گفتم: چرا این جوری رانندگی می کنی؟ می زننت ها! گفت:  می خوام به بچه ها روحیه بدم  و عراقی ها رو هم بترسونم. می خوام یه کاری کنم  که اونا فکر کنن نیروهامون خیلی زیادن."
سی ام شهریورهر سال،  یادآورآغازحمله ددمنشانه استکبار جهانی درآستین صدام است، به همه آزادگی وایمان ملت ایران که استقلال ملتی را تارو مار کند و صدای حق طلبی را در آغازانقلاب اسلامی، به خاموشی بکشاند. اما هشت سال دفاع مقدس، یادگاری شد از دلیر مردانی که با تمام  وجود از آرمان و ایمان و تمامیت ارضی خود دفاع کردند تا علاوه برآن که  راه روشنی از استقلال و آزادگی برای همه ملت های دنیا بگشایند، تاریخی سراسر حماسه  و شجاعت  و ایستادگی برای آیندگان خود رقم بزنند.
به راستی چرا دشمن نتوانست با آن همه محاسبات و ابزارپیشرفته نظامی، ظهور این حماسه بزرگ استقامت  و از جان گذشتگی را پیش بینی کند؟  آنچه از دید دشمن، ناپیدا ماند و موازنه قدرتی را که به ظاهر در دست او بود، برهم زد، عوامل "فرهنگی و معنوی" بود. امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: "آن‌ها حساب همه چیز را می‌کردند الا یک حساب و آن حساب، معنویت بود. آن‌ها توجه به این نداشتند که ملت همه با هم علاقه به خدا دارند و علاقه به اسلام دارد" .
حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز فرمودند:" محاسباتشان از عنصر «توکل» و «ایمان به خدا» خالی بود و آن را در زندگی ما به حساب نیاورده بودند". مقام معظم رهبری، دوران دفاع مقدس را "اوج افتخارات ملت ایران " می دانند که  "اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم".

دفاع مقدس در سخن دلاورمردان

حال پای صحبت های دلاور مردان آن روزها، می نشینیم تا شاهدان زنده تاریخ آن روزها، برایمان روایت گری کنند. سردار محسن رضایی می گوید: در تنگناهای سخت پس از انقلاب، چه کسانی پناه این ملت شدند و از آنان پشتیبانی کردند؟ چهره‌های گمنام و ناشناسی در میان سربازان امام زمان (ع ) ظهور کردند که با طرح‌های حیرت‌انگیز خود، دشمنان ددمنش انقلاب را به زانو درآوردند. یکی از این طرح‌ها عملیات فتح‌ المبین  بود. ما از مانورهای خود چنین دریافتیم که برای عملیاتی در حد فتح‌المبین، حداقل پنج لشگر کم داریم. طرح مذکور شکافتن کوهی بود که بخشی از نیروهای عمل‌کننده از طریق آن می‌توانستند دشمن را دور بزنند. مهندسین طراح جهادگر و سپاهی از منطقه بازدید کردند. از آنان خواسته شد که در مدت چهل روز تنگه را افتتاح کنند، ولی جهادگران پس از یک هفته خبر دادند که مقدمات کار (عملیات) را فراهم کرده‌اند. لشگر 8 نجف‌اشرف و لشگر 31 عاشورا به همراهی یکدیگر و حمایت بخشی از نیروهای اصفهان،  در همین تنگه عملیات را آغاز کردند و کمتر از چند ساعت، قرارگاه فرماندهی دشمن را فتح کردند.
سردارقاسم سلیمانی می گوید: حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) پرچم مهدوی را در جمهوری اسلامی ایران برافراشت. هیچ ارتشی در مقابل جنگ مذهبی نمی‌تواند مقاومت کند. آنچه در مقابل جنگ مذهبی ایستادگی کرد، حقیقت مذهب بود نه قدرت نظامی که این مسئله از درون مسجد متولد شده  لذا جایگاه مساجد در شخصیت‌سازی افراد بسیار اهمیت دارد. 
سرداررحیم صفوی: دفاع مقدس عمل به قرآن و احکام الهی بود و رزمندگان اسلام عامل به آن بودند. امام راحل ، رزمندگان سلحشور با دفاع جانانه در جبهه های حق علیه باطل عرصه را بر دشمن متجاوز تنگ کردند.  دفاع مقدس  سرشار از دلاوری ها و قهرمانی های جوانان ایران  است و ارزش های ملی و انقلابی شهدا جاودانه خواهد ماند.
 زمان جنگ هم بسیاری عقیده داشتند که باید با آمریکایی‌ها کنار بیاییم، این تفکر یک تفکر اشتباه بود. تفکر دیگر، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و استکبار حتی به قیمت شهادت بود و ما دیدیم که تفکر دوم جواب داد. لباس عزتی که امروز بر تن کشورمان است را مدیون شهدا و صبوری خانواده‌هایشان هستیم  و ‌ما هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد دفاع مقدس و ابعاد روحی شهیدانمان را به نسل جوان معرفی کنیم .شهدا، دفاع مقدس، بسیج، فرزند شهید در دانشگاه‌ها و مدافعان حرم مظلوم هستند. اگر ۲۰۰ هزار شهید نبودند تا به ما درس مقاومت و جهاد بیاموزند، امروز ما قدرت نفوذ کنونی در کشورهای منطقه را نداشتیم. 
سردارعلی فضلی معتقد است: اگر شور یک عارف عاشق پروردگار را با منطق یک نفر مصلح ترکیب کنید، از آنها منطق شهید در می‌آید. خون شهید برای همیشه در رگ‌های اجتماع می‌جوشد.لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.

کلام آخر

شهادت زندگانی جاودانه یافتن است؛ اوج و عروج تعالی است. شهادت تکامل ایمان و نهایت خلوص قلب‌هاست. شهادت مردن تحمیلی نیست، انتخاب آزادانه و آگاهانه است؛ خلوت عاشق و معشوق است. تکلیف ما در برابر شهدا خیلی سنگین است، ایده و هدف مقدس آن بزرگان و خون شان را باید حفظ کنیم  وامروز در عرصه جنگ نرم وتولید علم با قدرت پیش برویم و از تهدیدات وموانع دشمن نهراسیم.
منابع: تسنیم، باشگاه خبرنگاران جوان