تبیان، دستیار زندگی

خانه رنگی من

همه طراح داخلی نیستند و این مشکلی ایجاد نمی‌کنه. گرچه ممکنه شما از طراحی داخلی به عنوان یک تفریح سرگرم کننده که کمک می‌کنه خونه شما تماشایی بشه یاد کنید، یاد گرفتن زبان اولیه این مهارت به کمی حوصله نیاز داره. برای یاد گرفتن این اصول پایه در کنار شما هستیم. در این مطلب، تئوری اولیه استفاده از رنگ رو با هم مرور می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه رنگی من
آشنایی با چرخه رنگ
در چرخه رنگ حداقل 12 رنگ وجود داره که به صورت زیر طبقه‌بندی میشن:
-رنگ‌های اصلی: قرمز، آبی و زرد که از ترکیب رنگ‌های دیگه نمی‌تونیم اونا رو بسازیم.
-رنگ‌های درجه دوم: نارنجی، بنفش و سبز که از ترکیب رنگ‌های اولیه بدست می‌آیند.
-رنگ‌های درجه سوم : 6 فام که از ترکیب رنگ های اصلی و درجه دوم بوجود می‌آیند.
خانه رنگی من

ساخت رنگ بوسیله رنگ‌های خنثی
زمانی که شما یک رنگ پایه رو انتخاب کردید به راحتی می‌تونید رنگ‌های متفاوتی از همون خانواده رو بوجود بیارید. کافیه اون رنگ رو با مقداری رنگ خنثی ترکیب کنید تا به رنگ دلخواه برسید. این کارها در طراحی داخلی با اصطلاحات “tint" ، “shade" و “tone”  شناخته می‌شه.
tint: روشن کردن یک رنگ با افزودن سفید به آن.
shade: تیره کردن رنگ با افزودن سیاه به آن.
tone: کمی تیره کردن رنگ با افزودن خاکستری به آن.

درک دمای رنگ
ممکنه شما هم راجع به اینکه رنگ‌ها دما دارند شنیده باشید:
قرمز، نارنجی و زرد معمولا به عنوان رنگ های گرم شناخته می‌شن. اون‌ها اغلب پرجنب و جوش‌تر هستند و به نظر می‌رسه که به فضا حس صمیمیت و زندگی می‌بخشند.
خانه رنگی من
برخلاف اون‍‌ها رنگ‌های آبی، بنفش و بیشتر سبزها رنگ‌های سردی هستند و می تونن برای آرامش بخشیدن به فضا استفاده بشن.
خانه رنگی من
هنگام انتخاب دمای رنگ برای یک فضا، باید ابعاد فضا رو هم در نظر داشته باشیم، استفاده از یک رنگ گرم در اتاق کوچک ممکنه کمی احساس ترس ایجاد کنه  و استفاده از رنگ‌های سرد در اتاقی بزرگ می‌تونه باعث بشه اشیا بی روح به نظر برسند.

طرح رنگی مکمل
دو رنگ که در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار میگیرند مکمل هم هستند. معمولا یکی به عنوان رنگ غالب و دیگری به عنوان تاکید کننده عمل می‌کنه.
هر دو رنگ مكمل با یكدیگر متضاد هم هستند،  یعنی در كنار یكدیگر اختلاف شدیدی رو به چشم میارن. به طور مثال در یك فضای سبز رنگ چند لكه كوچك قرمز به راحتی به چشم می‌خورد و خود را نمایان می سازد و تضاد خود را با زمینه سبز نشان می‌دهد.

خانه رنگی من
اگر شما از طرح رنگی مکمل استفاده می‌کنید حتما نیاز دارید که از رنگ های خنثی استفاده کنید. اون‌ها فضایی رو فراهم می‌کنن که چشم شما استراحت کنه و شما رو از غرق شدن در اتاق نجات میدن!

طرح تقسیم رنگ مکمل
اگر ایده استفاده از رنگ های مکمل کنار هم رو دوست دارید ولی نگرانید که ممکنه برای ذائقه شما زیادی تند باشه استفاده از تقسیم مکمل انتخاب مطمئن‌تری هست.

خانه رنگی من
برای درست کردن این طرح رنگی ابتدا رنگ پایه مورد نظرتون رو انتخاب می‌کنید و سپس به جای استفاده از رنگی که مستقیما مقابل اون قرار داره از دو رنگی که در در طرف رنگ مقابلش قرار داره رو بکار می‌برید. استفاده از این دو رنگ احساس تعادل بیشتری رو در اتاق شما تامین میکنه، شما در این حالت همچنان از تاثیر بصری رنگ برجسته بهره می‌برید اما می‌تونید به جای اینکه برای تعدیل فضا به تاثیر رنگ های خنثی تکیه کنید، مقدار بیشتری از همون رنگ رو بکار ببرید.
تقسیم رنگی مکمل وقتی خیلی خوب کار میکنه که شما از رنگ پایه به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. با این حال سعی کنید به جای استفاده از یک رنگ خالص ، رنگی که مات‌تر هست رو انتخاب کنید.

طرح رنگی مشابه
نام این طرح، اشاره به استفاده از سه رنگ پشت سر هم در چرخه رنگ داره.
خانه رنگی من
کلید استفاده موفق از این طرح رنگی، تناسب است.

طرح رنگی سه گانه
طرح رنگی سه گانه اشاره داره به استفاده از سه رنگ با فاصله برابر بین آنها در چرخه رنگ ، سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد مثال خوبی هستند.
از اونجایی که رنگ ها در درجه تضاد و خلوص بالا استفاده می‌شن، این نوع از همنشینی رنگ اغلب بسیار به چشم میاد.
خانه رنگی من
هنگامی که از رنگ‌هایی با این سرزندگی استفاده می‌کنیم همیشه مهمه که فضاهای نزدیکش رو مد نظر داشته باشیم، شما نباید دو طرح رنگی سه گانه رو نزدیک هم استفاده کنید چون ممکنه باعث شلوغی زیادی بشه، بنابراین مطمئن بشین که اتاق‌های نزدیک این فضا آرام‌تر و خنثی‌تر هستند.

طرح رنگی مستطیلی
این همنشینی رنگ مقداری پیچیده‌تر هست، چون قراره بین 4 رنگ در فضا توازن ایجاد کنیم. رنگ های مستطیلی چهار رنگ هستند که دو به دو با هم مکملند.
دمای رنگ در این طرح رنگی نقش مهمی داره، باید توجه داشته باشید که از دو رنگ گرم و دو رنگ سرد استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید
مسئله مهم دیگه اینه که بین نحوه نمایش رنگ هایی که داریم تمایز قائل بشیم، به دنبال پترن هایی بگردید که در جای مناسب خودشون در طرح رنگی شما قرار بگیرن و در ترکیب آنها بین سطوح یکدست تردید نکنید.
خانه رنگی من
اگر سطح تمام اشیایی که استفاده می‌کنید یکدست باشن، فضا اشباع شده به نظر میاد و اگه از پترن هم زیاد استفاده کنید اشیا با هم جور در نمیان.

طرح رنگی مربعی
این طرح رنگی چه در تعداد رنگ‌ها ، چه در نام شبیه طرح رنگی مستطیلی هست با این تفاوت که رنگ های این همنشینی در چرخه رنگ در فاصله مساوی با هم قرار گرفته اند و همزمان رنگهای سرد و گرم را شامل می شود. این همنشینی رنگ یک رنگ اصلی، یک رنگ ثانویه و دو رنگ درجه سوم را شامل می‌شود. شدت این 4 رنگ رو با کمی خنثی کردن دو رنگ و برجسته کردن دو رنگ دیگه تغییر بدید.

خانه رنگی من
و در نهایت؛
الزامی وجود نداره که تئوری رنگ رو مو به مو اجرا کنید، بعد از اینکه در انتخاب و ترکیب رنگ تبحر پیدا کردید می‌تونید با ایده و سلیقه خودتون بی نهایت ترکیب جدید و زیبا درست کنید.

خانه رنگی من

برای سوال پیرامون این نوشتار از طریق کانال تلگرام استودیو خلاقیت رایان با ما در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان معماری داخلی استودیو خلاقیت رایان
نویسنده: مهندس فرزانه حسینیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.