تبیان، دستیار زندگی
. نخستین نشست از سلسه نشست‌های نشانه‌شناسی و مطالعات دینی با موضوع روایت‌شناسی، با حضور رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) جمعی از اساتید، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه شب گذشته در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.  د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست علمی شناخت روایات برگزار شد .

نخستین نشست از سلسه نشست‌های نشانه‌شناسی و مطالعات دینی با موضوع روایت‌شناسی، با حضور رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) جمعی از اساتید، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه شب گذشته در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام قائمی‌نیا سیر تاریخی مبحث نشانه‌شناسی را تشریح نمود و گفت: مباحث نشانه‌شناسی از مباحث مهم عصر ماست، زیرا تأثیر عمیقی در مطالعات دینی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن تبیین نقش روایت‌شناسی در تحلیل وقایع تاریخی آن را از مهمترین زیر شاخه‌های بحث نشانه‌شناسی برشمرد و افزود: مورخ همه آنچه را كه رخ می‌دهد و یا ترتیب واقعه را آنگونه كه اتفاق افتاده بیان نمی‌كند، اما كسی كه تحلیل تاریخی انجام می‌دهد باید ترتیب واقعی حوادث را بر اساس روایات و اقوال موجود بازسازی كند و ارتباط بین آنها را كشف و حلقه‌های مفقوده را پیدا كند.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با اشاره به پیشینه‌ی حوزه علمیه در عرصه روایت‌شناسی بیان داشت: بازشناسی روایات به این روش، برای حوزه‌های علمیه بیگانه نیست كما اینكه برخی از كتب پیشینیان مانند احتجاج سعی در بازسازی برخی حوادث تاریخی بر اساس روایات موجود را دارند.

وی تصریح كرد: اگر كسی بخواهد بحث روایت‌شناسی انجام دهد، باید به سیاق روایت اهمیت دهد و با بهره‌گیری از ابزارهای لازم به بازسازی روایات و حوادث تاریخی بپردازد.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام دكتر بهروز لك ضمن تبیین جایگاه روایت شناسی در زدودن شبهات تاریخی گفت: هنگام حضور انبیاء الهی، تبیین مجهولات جهان هستی، بعهده آنان بود و در تفكر شیعی، نقش امام این است كه باطن شریعت را به جامعه منتقل كند و مجهولات را رمزگشایی نماید و اگر كسی امام را نشناسد راه را گم خواهد كرد.

وی به عدم توانایی عقل در درك بسیاری از رموز جهان هستی اشاره كرد و اظهار داشت: در دیدگاه اسلامی دسترسی به حقیقت با حضور راهنما امكان پذیر است و عقل به طور كامل نمی‌تواند حقایق را كشف كند از این رو، وحی و امام معصوم (ع)این مسئولیت را بر عهده دارد.این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهات موجود در دانش غربی، برنقش حوزه‌های علمیه در پاسخگویی به آنها تأكید نمود و افزود: اگر می‌خواهیم تولید دانش و نهضت نرم‌افزاری ایجاد كنیم باید دیدگاه خود را در عرصه‌های جهانی بطور جدی دنبال كنیم