تبیان، دستیار زندگی
. پیش همایش بین‌المللی تشیع و خاورشناسان هشت  اسفند ماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد.  حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر محمد رضا بارانی مسئول برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران گفت: بیشترمطالعات غرب پیرامون اسلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بین‌المللی تشیع و خاورشناسان در قم برگزار می‌شود .

پیش همایش بین‌المللی تشیع و خاورشناسان هشت  اسفند ماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر محمد رضا بارانی مسئول برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران گفت: بیشترمطالعات غرب پیرامون اسلام، پس از جنگ‌های صلیبی آغاز شده و در دوره ایلخانان با سفر خاورشناسان به شرق، شیعه پژوهی شدت بیشتری گرفت البته نقطه عطف این روند در زمان صفویه صورت گرفت كه به دلیل تقابل‌های سیاسی و مذهبی صفویه و امپراطوری عثمانی است.

وی با بیان اینكه در دوره رنسانس در زمینه شرق‌شناسی تحولی مفید در غرب پدید آمد تصریح كرد: در این دوره، سفر خاورشناسان به مشرق زمین بیشتر می‌شود و با گسترش سفر نامه‌نویسی آگاهی اندیشمندان غرب نسبت به اسلام افزایش چشمگیری پیدا می‌كند.

وی افزود: غرب بیشتر مطالعات خود در زمینه تشیع را در زمینه‌های اجتماعی انجام داده به همین دلیل اعمال و رفتار شیعیان به عنوان عقاید آنان در غرب تلقی می‌شود كه موجب شده مطالعات آنان دارای نقاط ضعف متعدد باشد.

حجت‌الاسلام بارانی با اشاره به تحولات قرن بیستم در زمینه‌های علوم انسانی خاطرنشان كرد: در سال 1973 طی برگزاری كنگره‌ای با عنوان شرق‌شناسی به مطالعات ادیان تغییر یافت و از آن زمان نگرشی انصاف گونه در میان خاورشناسان نسبت به تمامی ادیان به صورت یكسان پدید آمد، اگر چه هنوز دیدگاه‌های غیر واقعی پیرامون تشیع وجود دارد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: متأسفانه دانشمندان غربی برای شناخت عقاید تشیع به كتاب های اهل سنت مراجعه می كنند كه این امر موجب شده اطلاعات غربی پیرامون شرق ناكافی شود، البته پس از وقوع انقلاب شكوهمند اسلامی، تاسیس مراكز علمی در زمینه شناخت مذهب تشیع و ترغیب مراكز تحقیقاتی به شیعه پژوهی گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته است .

وی در ادامه با بیان اینكه انقلاب اسلامی تحول جدیدی در نظام بین الملل پدید آورد اظهار داشت: این حركت موجب شد، جهانیان برای شناخت ماهیت انقلاب اسلامی به كتاب های خاورشناسان مراجعه كنند كه متاسفانه این كتاب‌ها به دلیل ضعف مفرط علمی و مستند نبودن نتوانست حقیقت تشیع را به جهان معرفی كند.

دكتر بارانی افزود: برای رفع این نقص، همایشی با عنوان تشیع و خاورشناسان با همكاری انجمن علمی حوزه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم انسانی، انجمن ادیان و مذاهب، انجمن قرآن پژوهی و مدرسه عالی امام خمینی«ره» اسفند سال آینده برگزار خواهد شد.

وی گفت: برای بهبود كیفیت این سمینار علمی، دو پیش همایش در 8/12/85 و 8/7/86 با موضوعات روش شناسی آثار خاورشناسان، آسیب شناسی آثار خاورشناسان، منبع شناسی مطالعات خاورشناسان، فهرست نویسی و نمایه سازی آثار خاورشناسان، مطالعات مربوط به بررسی تاریخی اندیشه های شیعی، سیر تاریخی پیدایش عصمت و مهدویت، بررسی اندیشه امامت و روایات مربوط به تعداد امامان، سیر تاریخی اندیشه اجماع در فقه شیعه، بررسی تاریخی روایات فقهای اهل سنت در منابع شیعی، سیر پیدایش و تطور نظریه ولایت فقیه، بررسی نظریه های تحریف قرآن، شكل گیری جوامع حدیثی شیعه، خمس و كار كرد آن در جوامع شیعی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه آشنایی با دیدگاه های بیرونی درباره تشیع، مهمترین هدف از برگزاری این همایش است اضافه كرد: نقد كتاب های خاورشناسان، بررسی تاثیر انقلاب، شیعه شناسی در غرب، جست و جوی نزاع های روشمند در نقد دیدگاه های خاورشناسان و كتاب شناسی و شخصیت شناسی خاورشناسان شیعه شناس، از دیگر اهداف برگزاری این همایش است. دكتر بارانی در پایان یادآور شد: در حاشیه برگزاری این همایش فعالیت هایی مانند ایجاد سایت اینترنتی چهارزبانه، خرید آثار علمی خاورشناسان در زمینه تشیع، نشست علمی با مستشرقان فرانسوی و آلمانی و نقد دائره‌المعارف اسلامی در مدخل های مربوط به تشیع صورت گرفته اس