تبیان، دستیار زندگی
. دانشنامهجهان اسلام با داشتن بیش از 16 هزار مقاله طی 15 سال آینده منتشر می شود،در حال حاضر مقالات چاپ شده و آماده این دانشنامه از طریق پایگاه اینترنتیدر دسترس قرار گرفته و موضوعاتی که در آینده منتشر شود نیز در این پایگاه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقالات دانشنامه جهان اسلام در پایگاه اینترنتی قرار گرفت .

دانشنامهجهان اسلام با داشتن بیش از 16 هزار مقاله طی 15 سال آینده منتشر می شود،در حال حاضر مقالات چاپ شده و آماده این دانشنامه از طریق پایگاه اینترنتی در دسترس قرار گرفته و موضوعاتی که در آینده منتشر شود نیز در این پایگاه معرفی شده است.

پس از انقلاب اسلامی دو مؤسسه مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی و بنیاد دایرةالمعارف اسلامی سعی کردند تا دایرة المعارف اسلامی را با هدف تدوین دایرةالمعارف تخصصی اول به زبان فارسی و سپس به زبانهای عربی و انگلیسی بنویسندو با بهره گیری از تجربیات استادان متخصص به آن اهتمام ورزند.

اینمجموعه 16 تا 17 هزار مقاله خواهد داشت که از حرف "ب" آغاز شده و اینک به حرف " ج" رسیده است و 3200 مقاله تا جلد 10 این دانشنامه منتشر شده است.یک چهارم از اقدامات لازم به منظور تدوین کامل دایرةالمعارف طی شده و 15سال دیگر یعنی در مجموع زمانی حدود 40 سال نسخه های بعدی چاپ و منتشرخواهد شد.

علاوه بر انتشار فیزیکی دانشنامه جهان اسلام، از طریق سایت الکترونیکی نیز این دانشنامه منتشر شده تا افرادی که به دانشنامه جهان اسلام دسترسی ندارندبتوانند از طریق پایگاه اینترنتی از آن بهره مند شوند.

آدرس پایگاه اینترنتی این دانشنامهwww.encyclopaediaislamica.comاست که در برگیرنده دانشنامه جهان اسلام می باشد. کاربر در صفحه اول میتواند با توجه به حروف و ذکر نام مقاله آن را جستجو و به راحتی به مقالات مورد نظر خود دست یابد. در این دانشنامه هم به علوم اسلامی و هم به علومی که در جهان اسلام رشد یافته مانند ریاضیات، نجوم و حتی موسیقی توجه شدهاست . از دیگر ویژگیهای این دانشنامه امکان ذخیره و پرینت بدون هیچمحدودیتی است .

مدخل فهرستها تا سال 1400 طی این پایگاه در اختیار بینندگان قرار می گیرد وآنها از موضوعات آینده نیز مطلع خواهند شد. مقالاتی را که می توان بر اساس موضوع در این دانشنامه مورد بررسی قرار داد؛ اسلام معاصر، جغرافیا، هنر،ادبیات و زبانشناسی، فرهنگ و تمدن، تاریخ اسلام، فلسفه و عرفان، الهیات وادیان، تاریخ علم، تاریخ، قرآن و حدیث و فقه و حقوق است. این در حالی استکه از طریق حروف الفبا نیز می توان به مقاله مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

توضیح کوتاهی درباره هیئت امناء، اعضای هیأت علمی و مشاوران در دسترس قرار میگیرد که این معرفیها به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است. اما مقالات اینک به زبان فارسی است و در آینده امکان ترجمه به زبان انگلیسی و عربی نیز وجود دارد.

دراین پایگاه اخبار علمی و فرهنگی داخلی نیز وجود دارد که فقط به دایرةالمعارفها و موضوعاتی که دینی و علوم انسانی هستند، می پردازد. در حال حاضر 9 جلد از دانشنامه در اینترنت وجود دارد و جلد دهم این دانشنامه تاچند وقت دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت.  دانشنامه از جلد 11 به بعد ابتدادر پایگاه اینترنتی و سپس به صورت فیزیکی پس از طی 14 مرحله منتشر خواهدشد.