تبیان، دستیار زندگی

علی خرم: اظهارات ترامپ در سازمان ملل اعلان جنگ بود

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به نطق روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنرانی او غیردیپلماتیک و غیرمتعارف بود و می‌توان آن را یک اعلان جنگ دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علی خرم
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛ علی خرم با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این‌که چنین سخنرانی بین رییسان جمهور کشورها معمول نیست، گفت: پیش از این چنین بیانات توهین‌آمیز و برخورنده‌ای را تنها از سوی بنیامین نتانیاهو دیده و شنیده بودیم.

وی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد نتانیاهو، عربستان و تندروهای اطراف ترامپ و نیز جمهوری‌خواهان بر روی این سخنرانی به توافق رسیده‌ بودند و آن را می‌توان نتیجه کار مشترک آنها دانست.

خرم گفت: در عرصه‌ بین‌الملل چنین سخنرانی مورد پسند نبوده و به همین دلیل مخالفت بسیاری از کشورها را به دنبال داشت. ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بعد از او سخنرانی کرد و انتقادهایی را متوجه ترامپ کرد و بر خلاف ترامپ توافق هسته‌ای را راهی برای ادامه صلح و دوری از تشنج دانست. این کارشناس مسایل بین‌الملل اضافه کرد که به دنبال اظهارات روز گذشته ترامپ سوئد و اتریش هم به نوعی نارضایتی خود از این سخنرانی را مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ برخی از کشورهای اروپایی که متحد آمریکا بودند نیز این سخنرانی را یک اعلان جنگ دانستند و گفتند که رهبر یک کشور حق ندارد به سازمان ملل آمده و برای نابودی یک کشور دیگر مانند کره شمالی حکم صادر کند. اگر قرار است کاری انجام شود باید موضوع در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شده و تصمیم جهانی گرفته شود از این رو این سخنرانی جایگاهی در عرف دیپلماتیک و عرف سازمان ملل نداشت و به همین دلیل هم صرفا نشان دهنده‌ خصوصیات شخصی آقای ترامپ بود و حاکی از بدگویی‌ کشورهایی مثل عربستان و رژیم صهیونیستی بود.

خرم درباره آن بخش از اظهارات ترامپ درباره ایران گفت: ترامپ تلاش کرد علیه ایران اجماعی را پشت سر خود ایجاد کند تا بتواند دو ماه دیگر عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند اما این اجماع حاصل نشد و کماکان اجماع کشورها در حمایت از برجام پشت سر ایران است و کشور باید قدر این شرایط را بداند و برای حفظ آن به تعهدات خود کماکان به عنوان عضو قابل اعتماد جامعه‌ بین‌المللی ادامه دهد.
وی تاکید کرد: ایران نباید در صحنه‌ بین‌المللی رو در روی آمریکا قرار بگیرد بلکه باید با پایبند ماندن به برجام اروپا، روسیه و چین و کشورهای دیگر را در قبال آمریکا مدعی نگه دارد. ما باید اجماعی که پشت سرمان ایجاد شده است را تقویت کنیم.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آمریکا به صورت علنی ایران و چند کشور را از تریبون سازمان ملل مورد حمله و تهدید قرار داد، تصریح کرد: کره شمالی، ایران، کوبا، سوریه و ونزوئلا کشورهایی بودند که از سوی ترامپ تهدید شدند، اما چنین اظهاراتی در شرح وظایف رئیس‌جمهور یک کشور نیست و این ادعاها زمانی می‌تواند موضوعیت داشته باشد که کشوری به طور رسمی بتواند وارد جنگ شود. به طور کلی می‌توان گفت که ترامپ این اظهارات را انجام داد و بار دیگر بی‌کفایتی و نداشتن کیاست خود را بیش از پیش نمایان کرد.
منبع: ایسنا