تبیان، دستیار زندگی

صالحی به تهران بازگشت

بازدید رییس سازمان انرژی اتمی از آزمایشگاه‌های آژانس

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه سفرش به وین از آزمایشگاه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
whgpd
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که یک‌شنبه هفته جاری برای شرکت در شصت و یکمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین رفته بود صبح روز چهارشنبه به تهران بازگشت.

صالحی در این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس عمومی سالانه آژانس با همتایان روسی، چینی و فرانسوی خود و نیز با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در حاشیه این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش‌هایی از سخنانش در کنفرانس سالانه آژانس که روز دوشنبه هفته جاری انجام شد، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نهایت شفافیت شامل بازرسی‌های متعدد و دسترسی تکمیلی به سایت‌های هسته‌ای کشور انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: همه طرف‌های توافق هسته‌ای باید انسجام آن را حفظ کرده و به آن متعهد باشند. همه طرف‌ها بدون استثنا، باید در این زمینه پاسخگو بوده و هر یک از طرف‌ها باید صادقانه به تعهدات خود پایبند باشد تا این توافق، بی‌عیب، در مسیر درست و عملیاتی باقی بماند.

صالحی گفت: هر عمل یا اقدامی که مفاد توافق هسته‌ای را به هر بهانه یا انگیزه‌های سیاسی و فردی تضعیف یا خنثی کند، قطعاً این دستاورد تاریخی را نه تنها به ضرر طرف‌های آن بلکه در واقع به زیان همه جامعه بین‌الملل سست ساخته و به خطر می‌اندازد.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین با اشاره به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست‌های عجیب و غیرقابل توجیه در مورد راستی‌آزمایی برنامه‌ صرفا" صلح‌آمیز کشور، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا" تعریف شده‌اش مطرح شده است،  اظهار کرد: نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.

وی تاکید کرد: اطمینان داریم که آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست‌های غیر قابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به صورتی عینی، عادلانه و بی‌طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصله از بازرسی‌ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین‌المللی این نهاد خواهد شد. همکاری جدی و فعال سایر طرفین توافق و در مقیاس وسیع تر اعضای آژانس در واقع مساعدتی مثبت به این هدف خواهد بود. رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین در مدت حضورش در وین از آزمایشگاه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید کرد.

در بخش‌هایی از این آزمایشگاه‌ها آنالیز نمونه‌هایی که بازرسان از تاسیسات هسته‌ای کشورها جمع‌آوری می‌کنند انجام می‌شود و صالحی و هیات همراه با نحوه این کار از نزدیک آشنا شدند. هم‌چنین بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان در حاشیه این سفر با معاون وزیر انرژی لهستان و هیات نروژی در وین گفت‌وگو کرد.
منبع: ایسنا