تبیان، دستیار زندگی
امروز با یک گربه ای آشنا می می شویم، که کم تر راجب آن صحبت کردیم نام این گربه گربه بیابان گرد و نام دیگرش گربه شنی است. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گربه بیابان گرد

امروز با یک گربه ای آشنا می می شویم، که کم تر راجب آن صحبت کردیم نام این گربه گربه بیابان گرد و نام دیگرش گربه شنی است. البته نا گفته نماند این گربه در حال انقراض می باشد.

گربه بیابان گرد

این گربه دوست ‌داشتنی بر خلاف ظاهر مظلومش، طاقت عجیبی در تحمل شرایط سخت دارد، با سخت ترین مشکلات سر می کند و بسیار گربه صبوری است.

این گربه می تواند تا مدت های طولانی بدون آب زندگی کند ، در حالی که در منطقه کویری و بیابانی به زندگی خود ادامه می دهد.

این گربه خود را با مناطق فوق‌العاده خشک و تپه‌های شنی تطابق داده است.

از نظر اندازه و جثه، گربه های بیابان گرد از گربه های دیگر کمی بزرگ تر و درشت تر هستند

خصوصیات مهم:

از خصوصیت های مهم گربه شنی، گوش های تیز و کمی بزرگ آن هاست. این گربه ها صدا را از فاصله بسیار دور می شنوند و حتی صداهایی ضعیف را تشخیص می دهند و خطر را خیلی زود احساس می کنند.

رنگ بدن گربه شنی:

در آسیا از قهوه ای طلایی تا قرمز و قهوه ای مایل به خاكستری تغییر پذیر است است.

با این حال در بعضی مناطق پراكندگی اش نمونه هایی با طرح خال دار و رگه دار نیز یافته می شود.  البته رنگ مشکی هم درآن ها دیده می شود.تقریباً تمام گربه های شنی آسیا روی صورتشان علائمی از خطوط سیاه و سفید دارند.

ظاهر گربه شنی:

موهایش متراكم و زبر است و طولی متوسط دارد. سطح زیرین دمش سفید است و گمان می شود از آن برای علامت دادن استفاده می كند. نرها معمولاً از ماده ها درشت ترند. گربه شنی آسیا در مناطق

کویری و گاهی مناطق صخره ای با چشم اندازهای باز به سر می برند.

گربه بیابان گرد

گربه های شنی شب گرد هستند:

گربه شنی عمدتاً شب گرد است و با آن كه روی زمین فعالیت می كند اما به خوبی می تواند از درخت بالا رود. گربه شنی فوق العاده درنده خو است اما در اسارت معلوم شده كه این گربه بسیار رام و سربه راه است. در اسارت تا ۱۸ سال عمر می كند. گربه شنی روزها در یک لانه کم عمق و تاریک استراحت می‌کند و شب‌ها برای شکار و گشت ‌زدن بیرون می‌آید.

تغذیه:

غذای این گربه ها: حشرات، مارمولک، پرنده و خرگوش است و البته حیوانات بسیار بزرگ تر هم شکار می کنند مانند بوفالو، البته این  شکار ها را   رابه تنهایی قادر نیستند و همیشه به صورت جفتی این شکار بزرگ را انجام می دهند.

انقراض:

این گربه در حال حاضر، از جانوران کمیاب ایرانی به شمار می‌آید. متاسفانه در معرض انقراض است. در سال های 1384 تا 1386 تعدادی از این گربه در پارک ملی کویر، اطراف سمنان، نائین رویت شده است.

گربه بیابان گرد

KOODAK@TEBYAN.COM

تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: سایت irandeserts- سایت کجارو- کانال دالاهو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.