تبیان، دستیار زندگی

قلم هنرمند یزدی بر پرده‎‎های عاشورایی هیات‎‎های عزادار کشور

«نقاشی روی مخمل» یک سبک از هنرهای آیینی در حوزه نقاشی است که با نمایش صحنه‎‎هایی از واقعه عاشورا روی علم‎‎ هیات‎‎های عزاداری توسط هنرمند یزدی، بنیان گذاشته شده و اکنون با توجه به علاقمندی هیات‎‎های سراسر کشور رونق دیگری به خود گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سید علی چیتی»  در رابطه با هنر گرانبهای نقاشی عاشورایی، تصریح می‌‏‏کند: قبل از این که پدرم مرحوم «سید مهدی چیتی»، واقعه کربلا را روی پرده‏‏‌های هیئات عزاداری یزد به تصویر بکشد، این پرده‏‏‌ها عمدتاً با گلدوزی یا پولک‎‎دوزی متون مرتبط با واقعه کربلا بر سر در این هیات‎‎ها قرار می‏‏گرفت.

وی اظهار می‎‎کند: در واقع پدرم که شاگردان «علی اکبر صنعتی» بوده و عمدتاً در حوزه نقاشی و مجسمه‎‎سازی فعالیت داشت، به خاطر به کار بردن سبک نقاشی روی مخمل برای علم‎‎های عزاداری و این هنرهای آیینی که خود بنیانگذار آن بود، مشهور شد.

این نقاش عاشورایی معتقد است که نقاشی برای سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) چنان لذت‎‎بخش است که خالق اثر در هنگام نقش‎‎آفرینی آن نمی‏‏تواند به مادیات بیاندیشد و عمدتاً هنگامی که برای کربلا نقاشی می‎‎کشم به هیچ چیز جز به تصویر کشیدن به موقع واقعه کربلا و تحویل آن به مشتری، فکر نمی‏‏‌کنم.
سید علی چیتی

وی خطاب به علاقمندان این هنر نیز بیان می‎‎کند: هنردوستان باید به دنبال بار معنوی این پیشه باشند و به این رشته معنوی دیدگاه درآمدزایی نداشته باشند چرا که این موضوع از معنویت آثارشان خواهد کاست.

وی از عمده مشکلات در این رشته هنری را نبود پارچه مناسب ذکر می‎‎کند و می‎‎گوید: نبود مخمل خوب و با کیفیت در بازار ایران، دوام نقوش روی پرده‎‎های هیات‏‏‌ها را کاهش و از طول عمر آنها می‎‎کاهد.

چیتی که متولد شهریورماه 1340 است با یاداوری خاطرات پدر مرحومش «سید مهدی چیتی» بیان می‎‎کند: پدرم چنان با شوق و علاقه، نقاشی می‎‎کشید که من نیز به حرفه او علاقه‏‌مند شدم.

وی می‎‎گوید: پدر 106 ساله‎‎اش تا سن 82 سالگی در عرصه نقاشی عاشورایی فعالیت داشته و برکت عمرش را همیشه مدیون ابا عبدالله (ع) می‎‎دانسته است.

این هنرمند برجسته یزدی با اشاره به این که اولین قلمش بر پرده هیات کوی علیا شهر یزد در سال 1360 نقش بسته است، اظهار می‎‎کند: از سال 1360 زیر نظر پدرم به طور جدی کار خود را شروع کردم اما اولین بار در سال 1367 با طراحی پرده هیئت علی(ع) یزد در این حرفه با جدیت تمام وارد شدم.

وی با اشاره به استقبال هیات‎‎های عزاداری سراسر کشور از این نوع نقاشی، می‎‎گوید: مرغوبیت، کیفیت و زیبایی خاص پرده‎‎های عاشورایی یزدی‎‎ها مورد توجه هیئت‎‎های سراسر ایران قرار گرفته و به دنبال آن ارائه درخواست‎‎ و سفارش از شهرهایی مانند بندرعباس، کرمان، اصفهان و حتی اردبیل شده است.

چیتی در پایان نیز یادآور می‎‎شود: در حال حاضر آنهایی که در این عرصه در استان فعالیت می‎‎کنند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، این هنر را از بنیانگذار این هنر آموخته‎‎اند.

منبع: ایسنا