تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آجا در نشست خبری به تشریح برنامه های ارتش در هفته دفاع مقدس پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریح برنامه های ارتش در هفته دفاع مقدس

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آجا در نشست خبری به تشریح برنامه های ارتش در هفته دفاع مقدس پرداخت.

هومن بهلولی

امیر سرتیب گلفام

به گزارش تبیان، امیر ابراهیم گلفام در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس که در محل مرکز اسناد دفاع مقدس آجا برگزار شد گفت: امسال انحصارا ویژگی خاصی هفته دفاع مقدس پیدا کرده و آن همزمان آغاز این هفته با شروع ماه محرم است. در زمان جنگ خیلی از ایام دهه اول ماه محرم در جایی که امکان داشت، بسیاری از سربازان ارتشی در سنگرهایشان به عزاداری می پرداختند.

وی افزود: دفاع مقدس درس اصلیش را از عاشورا گرفت و آن ایستادگی بود. شعارهای آن دوران هم حماسی و حسینی بود. جنگ هشت ساله جنگی نابرابر بود زیرا میان نیروهای دو طرف توازنی از لحاظ لجستیک وجود نداشت.

امیر گلفام خاطر نشان کرد: شروع جنگ با سختی ها و ظلم ها همراه بود و هدف از پاسداشت این ایام گرامیداشت ایثارگری ها است. اثبات جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی پس از پایان جنگ به همه دنیا اثبات شد.

وی تصریح کرد: ارتش پس از پیروزی انقلاب, منسجم ترین سازمانی بود که به دفاع از کشور پرداخت. در دوران جنگ ارتش بیشترین حضور نیروهای وظیفه را داشت. دفاع مقدس متعلق به تمام ایرانیان است و ما شهدای زیادی از غیرمسلمانان نیز داشتیم که اکثرا در ارتش خدمت می کردند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آجا افزود: وابستگان نظامی خارجی در سفر به ایران هنوز به دنبال تجربیات دفاع مقدس هستند و لذا باید این تجربیات را ما به نسل های بعدی خودمان نیز منتقل کنیم.

امیر گلفام در تشریح برنامه های ارتش برای هفته دفاع نقدس در سال جاری گفت: روز 31 شهریور ارتش در مراسم رژه تهران حصور خواهد داشت. در استانهای دیگر هم یگان های ارتش در مراسم شرکت می کنند. امسال نیروی دریایی ارتش در همین روز در آبهای خلیج فارس رژه ویژه ای خواهد داشت.

وی افزود: قرار است در تمام نقاط شهر تهران و سایر استانها نمایشگاه هایی با همکاری سپاه و بسیج برگزار شود. نمایشگاه های ویژه ارتش هم برپا می شود. در ایوان انتظار میدان ولیعصر هم نمایشگاه فرهنگی و روایت گری جنگ به مدت 7 روز دایر خواهد بود.

امیر گلفام یاداور شد: پیشکسوتان و فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس با حضور در دانشگاه ها خاطرات و تجربیاتشان را برای دانشجویان بیان می کنند. در روز اول مهر در دبیرستان فروغ شهادت تهران تندیس اولین شهید مدافع حرم ارتش رونمایی می شود.

وی تاکید کرد: در روز چهارم در باغ موزه دفاع مقدس تجلیل از خانواده شهدای ارتش برگزار می شود. روز پنجم به مناسبت عملیات مهم ثامن الائمه در موزه دفاع مقدس همایش قهرمانان شکست حصر را خواهیم داشت. روز ششم هم مراسم غبار روبی از مزار شهدا برگزار می شود.

امیر گلفام بیان داشت: روز دوم مهر از سربازان برتر و سربازان پیشکسوت تجلیل خواهد شد. روز هفتم هم کارکنان ارتش در مراسم نماز جمعه شرکت میکنند و مراسم عزاداری نیز اجرا می شود. در نیروی هوایی بزرگداشت عملیات کمان 92 در دانشگاه ستاری در روز دوم مهر برگزار می شود.

وی ادامه داد: در پایان هفته دفاع نقدس از تمام تیم های ورزشی منتخب ارتش تجلیل خواهد شد و تمام موزه های ارتش در این یک هفته برای بازدید عموم رایگان است.

امیرگلفام در پاسخ به اینکه چرا ارتش نهاد فیلم سازی مانند سپاه در اختیار ندارد گفت: فیلم های مربوط به دفاع مقدس در سازمان حفظ آثار وارد می شود و امکانات رایگان در اختیار فیلم سازان قرار داده می شود. داشتن یک سازمان اختصاصی برای تولید فیلم در ارتش جایش خالی است اما ظرفیت آن در ارتش وجود دارد و به فیلم سازان بزرگ نیز این مساله منتقل شده است. ارتش در جریان جنگ رکورددار جهان است که به انها پرداخته نشده است.