تبیان، دستیار زندگی

ضرورت تفحص پیکر مطهر شهدا چیست؟

بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان گرفتن جنگ تحمیلی یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار مسئولان نظام اسلامی قرار گرفت، تلاش برای تفحص(جست‌وجو) و کشف مفقودین جنگ تحمیلی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 در هنگام جنگ تحمیلی 8 ساله، بدلیل نامساعد بودن وضعیت جغرافیایی مناطق عملیاتی، حجم آتش دشمن و قرار گرفتن شهدا در محدوده‌ای بین نیروهای خودی و دشمن، امکان جابه جایی و انتقال ابدان شریف تعداد زیادی از شهدا فراهم نشد. بعد از پذیرش قطعنامه 598 و پایان گرفتن جنگ تحمیلی یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار مسئولین نظام اسلامی قرار گرفت، تلاش برای تفحص(جستجو) و کشف مفقودین جنگ تحمیلی بود.
تفحص شهدا


تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی مختلف جنوب و غرب کشور و مناطق برون مرزی در کشور عراق انجام شده و تاکنون تداوم یافته است، در این بین پیکر مطهر 45هزار شهید دوران دفاع مقدس طی این جستجوها کشف شده و در این راه تا کنون بیش از 50 تن از اعضای تیم تفحص(جستجوگران نور)، شهید و بیش از 120 نفر جانباز شده‌اند.

اهمیت و ضرورت جستجوی پیکر مطهر شهدا چیست؟

احترام به اموات در اسلام آن چنان تأکید شده است که؛ «غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى، بر هر مکلفى واجب است. و اگر بعضى انجام دهند، از دیگران ساقط می‌شود. و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده‌‏اند. و بنابر احتیاط واجب حکم مسلمانى هم که دوازده امامى نیست، همین طور است. (رساله توضیح المسائل مراجع تقلید)» و در قرآن کریم سوره المرسلات نیز خداوند می‌فرماید: " ألَم نَجعَل الاَرضَ کَفاتا أحَیاء وأمواتا " ‌مگر ما زمین را دربرگیرنده و پوشاننده شما در حال مرگ و زندگی قرار ندادیم‌؟‌

حال شهدا که دارای منزلت والا و جزو بندگان و اولیای خاص خداوند سبحان هستند و با رشادت ها و ایثارگری‌ها، عزیزترین سرمایه انسانی خود را در راه اهداف متعالی اسلام فدا می کنند و در معرکه جنگ و جهاد مظلومانه به شهادت می‌رسند، پیکرهای مطهرشان دارای قداست و اهمیت بالاتری است. اگرچه بر طبق روایات، شهدای معرکه غسل و کفن ندارند، اما آداب دفن بر آن‌ها مترتب است و لازم است با شکوه و عظمت تشییع و به خاک سپرده شوند.

تفحص و خاکسپاری پیکر مطهر شهدای به خاک و خون افتاده کربلا - که در رأسشان پیکر شریف حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بود- بعد از سه شبانه روز، الگویی برای اقدام مجاهدانه جستجو و تفحص پیکرهای شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است.

تلاش مجدانه و طاقت فرسا برای یافتن پیکرهای مطهر شهدا و بازگرداندن شهدا به خانواده‌هایشان و تشییع و خاکسپاری آنان در محل‌های مناسب، هم تکریم و تعظیم به مقام شهدا و احترام و سپاسگذاری از خانواده آنان و هم سر منشأ آثار و برکات فراوان در کشور است.

یکی از موضوعات مهم در میدان تفحص تشخیص پیکر شهدا از اجساد عراقی است.

بخش دیگری از وجه تمایز پیکر شهدا با اجساد عراقی در ادامه می‌آید:

در بخش اول از مبانی تفحص به وجه تمایز پیکر مطهر شهدا و اجساد عراقی پرداختیم که در این قسمت به ادامه تفاوت‌های موجود بین شهدا و اجساد عراقی می‌پردازیم. این تفاوت‌ها مبنای تشخیص جستجوگران نور در میدان تفحص است.

* جوراب: 🇮🇷ایرانی‌ها از نوعی جوراب‌های ساق بلند و یا ساق کوتاه به رنگ دلخواه و یا جوراب سیاه رنگ ساق بلند نازک هستند، نیروهای عراقی از جوراب‌های بسیار ضخیم سیاه رنگ و یا سبز رنگ استفاده کرده‌اند.

* قمقمه‌ها: ایرانی‌ها از یک نوع قمقمه پلاستیکی با رنگ سبز که آرم جمهوری اسلامی حک شده است و قمقمه فلزی که از جنس آلومنیوم می‌باشد و در زیر آن ظرفی برای خوردن غذا جاسازی شده بود،که درب و کیسه نگهداری آن مشخص است، استفاده می‌کردند اما، قمقمه عراقی‌ها هم پلاستیکی و هم فلزی با قمقمه ایرانی تفاوت زیادی دارند کیسه نگهداری آن‌ها هم به شکل خاص خود است.

* تفاوت در جای خشاب و سینه‌بندهای جای خشاب فشنگ‌ها

* تفاوت در کوله پشتی‌ها و کوله‌های آرپی چی هفت

* تفاوت در سرنیزه اسلحه‌ها

* وجود اسلحه ژ3 و مهمات همراه، نشان از ایرانی بودن دارد.

* نارنجک ایرانی با عراقی فرق دارد. نارنجک‌های ایرانی چهل تیکه و حروف ایرانی روی آن درج است نارنجک‌های عراقی مصری و دارای شکل ظاهری ویژه‌ای هستند.

منبع: تسنیم