تبیان، دستیار زندگی
زیارت کردن امام حسین(ع) در آغاز سال تحصیلی، یک اتفاق میمون است که سال ها به طول می انجامد تا باز تکرار آن مشاهده شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهرماه 96 سرآغاز فهم، خرد، عزت و کرامت انسانی را گرامی می داریم

زیارت کردن امام حسین(ع) در آغاز سال تحصیلی، یک اتفاق میمون است که سال ها به طول می انجامد تا باز تکرار آن مشاهده شود.

زینب السادات هاشمی

مهرماه 96 سرآغاز فهم، خرد، عزت و کرامت انسانی را گرامی می داریم

شروع سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور هم زمان با تلمذ در مدرسه حسینی1 به ما یاد آوری می کند که درسی که از این مکتب آموختیم راه آزادی و حریت است. رویکرد ما در آموزش و پرورش و در مدارس مان یک رویکرد تربیتی-دینی است که در قدم اول در راه آزادی و سربلندی ایران اسلامی است و سپس فراجغرافیایی است همان گونه که حسین ابن علی(ع) حماسه ای آفرید که فراجغرافیایی و فرا تاریخی ثبت شد.

یکی از اهداف ما در آغاز سال تحصیلی، توجه به آراستگی عقل و خرد انسانی است. همان که در مکتب حسین(ع) می آموزیم :"آراستن سپاه عقل در برابر سپاه جهل". زیرا خطری که یزید و معاویه برای اسلام داشتند، غصب خلافت نبود بلکه تمامیت خواهی و به سلطنت در آوردن اسلام در راستای اهداف شوم خودشان بود. ما می خواهیم در این مهر ماه از مدرسه حسین ابن علی(ع) بیاموزیم و عمل کنیم و اندیشمندانی تربیت کنیم که در برابر همه ی طاغوتها(طواغیت) و نظام های جهل، با قدرت درایت خود بایستند.

نبرد میان عقل و جهل در 14 قرن پیش و تحصیل و آموزش در جامعه ی امروزی ما که تلاش می کند خود را با استانداردهای آموزشی روزمنطبق کند برای یافتن یک زندگی حقیقی است که ما را به سمت خرد دعوت می کند. میزها، تخته ها، کلاس ها و کتاب های ما از مثال های نغز بزرگان و اندیشمندان و دانشمندان پر است تا فرزندانمان در این راه پر فراز و نشیب نمونه ای(هایی) انتخاب کنند و مسیر زندگی حقیقی خود را پیدا کنند.

بدین ترتیب این روزها هرکدام از ما که در مجالس عزاداری شرکت می کنیم، می دانیم که فلسفه ی این عزاداری هم متفاوت خواهد بود. ما در این مجالس جمع می شویم تا درباره ی اهداف قیام فردی صبحت کنیم که برای عزت و عقل و انسانیت برخاست؛ ما نیز در کلاس های درس به دور هم مشغول یادگیری می شویم و یک فعالیت تیمی و گروهی را به صورت مستمر دنبال می کنیم تا به یک هدف مشترک برسیم. آن هم تعالی انسان برایی یافتن یک زندگی حقیقی است. یک زندگی در برابر ظلم و ستم به همراه عزت و سربلندی.

هرکدام از ما تلاش می کنیم که از این دریای معرفت و بیکران حسینی جرعه ای بنوشیم و در آراستن عقل و اندیشه خود قدمی برداریم تا کرامت انسانی و حریت را ارج نهیم. راه جاودانگی و زندگی حقیقی را حسین ابن علی (ع) به ما آموخت که چگونه اصول انسانی را دریافت کنیم و از آن پاسداری کنیم.

امروز مدارس ما با شکل و ظاهری اسلامی و با نام بزرگان در حرکت است و سعی داریم تا آسیب هایی که از راه هجمه های بیرونی به بدنه دین وارد می شود را بشناسیم و آفت زدایی کنیم.

شکل و شمایلی که برای ما ناخوشایند است، زندگی بر اساس خودکامگی، نژاد پرستی، خشم و خشونت. همان چیزی که در دنیای امروز مشاهده می کنیم. حسین ابن علی (ع) با دست کشیدن از خانواده، شهر و دیار خود و همه ی هستی اش قیام کرد و این پیام را به همه ی قرون و اعصار رساند.

ما در این مهرماه می خواهیم در مکتب حسینی بیاموزیم تا عزت را انتخاب کنیم و در برابر همه ی این ذلت ها، استبداد و تباهی دین بایستیم. چرا که این روزها نام امام آزاده ی مان را می شنویم. اشک های مان جوهر قلم فرزندان مان می شود و می نویسد. دیگر " بابا آب داد" سرمشق های ما نیست. بلکه " حسین سرور آزادگان جهان است" الگوی مهرماه است.

یادمان باشد، امام و مقتدای ما با بیان عبارت " من می خواهم به سیره ی جدم محمد(ص) و سیره ی پدرم علی(ع) رفتار کنم" 2 به ما نشان داد هدف برای رسیدن به زندگی حقیقی فهم درست از دین و اجرای آن است.

پی نوشت:

1-مدرسه حسینی نام كتاب اقای مصطفی دلشاد تهرانی / انتشارات دریا

2- همان/ ج ٣٣