تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌های سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، یک سندرم گوارشی است که با درد مزمن شکمی مشخص می شود و عادات روده ای را تغییر می دهد، بدون این که علت علمی مشخصی داشته باشد. شیوع IBS در برخی کشورها براساس مطالعات مبتنی بر جمعیت تقریبا 10 تا 15 درصد تخمین زده شده است، اما در تجربه می توان گفت میزان شیوع بسیار بالاتر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
درد شکم

متاسفانه زنان، با احتمال دو برابر نسبت به مردان، به IBSمبتلا می شوند. زنان می توانند این احتمال ابتلا به IBS را به این واقعیت که هورمون ها دچار نوسانات ناگهانی می شوند و استروژن و پروژسترون در طول دوره قاعدگی ماهانه افزایش و کاهش می یابد نسبت دهند. از آنجا که گیرنده های این هورمون ها در دستگاه گوارش یافت می شوند، نوسانات آنها،علائم را آشکار می سازد.

علاوه بر این، علائم سندروم روده تحریک پذیر می تواند در بین زنان از یکدیگر متفاوت باشد، زیرا علاوه بر نوسانات هورمونی، برانگیختنIBS نیز می تواند تحت تاثیر سلامت عاطفی و میکروبیوم روده قرار گیرد.

تغییر عادات روده

یبوستی که روزها یا هفته ها طول می کشد و بعد از آن اسهال اتفاق می افتد، یک نشانه کلاسیک از IBS است. این مشکلات اغلب در بیماران مبتلا به این سندروم، ناشی از استرس، اضطراب، و یا حتی افسردگی است. به همین دلیل است که بسیاری از زنان احساس بهبود علائم IBS را پس از شروع تمرین یوگا، تمرینات ورزشی منظم یا تلاش برای درمان، تجربه می کنند. اگر علائم به طور متناوب متوقف شده و سپس مجددا تجربه اسهال شدید و یا یبوست شدیدرا تجربه کردید، جدا توصیه می شود برای پیدا کردن مشکل یا رد هر احتمالی، به پزشک مراجعه کنید.

حرکات همراه با درد روده

ثابت کرده ایم که IBS تغییراتی در عادات روده ای شما ایجاد می کند، اما این حرکات روده (یا اسهال یا یبوست) باید، دفع بدون درد باشد. و شما هرگز نباید درد رکتوم (قسمت انتهایی روده بزرگ یا راست روده) را تجربه کنید. اگر این شرایط را تجربه کردید، باید بگوییم این نشانه ای از بروز  یک مشکل جدی در سیستم گوارش تان است. درمورد بسیاری از زنان، تجربه درد در هنگام دفع و یا تحمل فشار شدید در این حالت، نشانه اندومتریوز است و باید به پزشک مراجعه کرد.

درد کلی ناحیه شکمی

کسانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند معمولا درد شکمی شایع دارند. این درد شکمی معمولا مربوط به روده کوچک و روده بزرگ است، پس از خوردن غذا بدتر می شود و با یک حرکت روده (جابجایی یا دفع) یا عبور گاز، از بین می رود. درد مربوط به سندروم روده تحریک پذیر، هرگز به در یک ناحیه خاص از شکم بروز نمی یابد و هرگز شدید و تیز نیست. اگر درد در ناحیه شکمی، موضعی، شدید یا غیرقابل تحمل باشد، این چیزی نیست که بتوان آن را به  IBSمربوط دانست، بلکه نشانه ای از مشکلی شدیدتر است.

همانند سندروم روده تحریک پذیر، گرفتگی قاعدگی را می توان در تمام موضع شکم احساس کرد، اما بر خلاف دردهای قاعدگی، درد IBS به ندرت همراه با درد پشت خواهد بود و با تغییر در عادات روده همراه است.

بروز نشانه ها در طول روز

علائم IBS در طول روز به دلیل استرس و خوردن غذا، خود را نشان می دهند، اما در شب، هنگام خواب شما حتما بدون استرس هستید وقطعا در حال خوردن نمی باشید، از این رو هیچ نشانه ای از سندروم روده تحریک پذیر، در این ساعات شبانه روز، وجود ندارد. به طور معمول علائم IBS در پایان روز هنگامی که بیماران احساس سنگینی و نفخ می کنند، در بدترین حالت خود قرار دارند.

اگر علائم در شب شروع می شوند، ممکن است به سندروم روده تحریک پذیرمربوط نباشند، بنابراین شما باید با پزشک ملاقات کنید.

نفخ

باکتری هایی که در روده ما وجود دارند، برای هر جنبه ای از سلامت ما بسیار حائز اهمیت اند. هنگامی که باکتری های مفید که مواد غذایی را هضم می کنند و از پوشش های روده محافظت می کنند، ناپدید می شوند، قابلیت هضم غذا و ایمنی بدن به خطر میافتد. این عدم تعادل به طور بالقوه می تواند منجر به IBS با نشانه هایی از قبیل نفخ کردن گاز و احساس تورم شود. این نوع احتباس، نیز در قاعدگی، به علت عدم تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون دیده می شود، اما نفخ گاز در سندروم روده تحریک پذیر، همیشه پس از خوردن غذا احساس می شود.

حساسیت غذایی

یکی از نشانه های مزاحم IBS این است که  حساسیت غذایی در فرد گسترش می یابد. در حالی که این حساسیت واقعی نیست، غذاهای خاص نشانه هایشان را بیش از دیگران تشدید می کنند. این حالت، به این دلیل است که این غذاها توسط باکتری های بد گرفته شده و تبدیل به گاز شده اند که البته باید بیرون بیاید. گاهی اوقات این تولید گاز همراه با اسهال خواهد بود. برخی از شایع ترین مواد غذایی حساسیت زا برای بیماران مبتلا به IBSعبارتند از گندم، گلوتن، لبنیات، ذرت، شکر، شکلات، قهوه، چای و مرکبات. اگر با مصرف غذا بثورات، مشکل بلع یا تنفس ایجاد شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. زیرا این حساسیت به مواد غذایی نیست بلکه آلرژی کامل است.

وجود موکوس در مدفوع

کسانی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند، به طور معمول موکوس را بر روی کاغذ توالت یا در کاسه با مدفوع می بینند. موکوس توسط کولون (روده بزرگ) تولید می شود و بخشی از روند فیزیولوژیکی طبیعی است. در حالی که هر کس می تواند این مشاهده را تجربه کند، این حالت (مشاهده موکوس همراه مدفوع) در بیمارانIBS  افزایش یافته است. با این حال، وجود خون در مدفوع عادی نیست و همیشه به این معنی است که شما باید سریعا مشکل را با پزشک تان در میان بگذارید.
زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.