تبیان، دستیار زندگی

تنفس نادرست سلامتی را به خطر می‌اندازد

سلامت بافت‌های بدن به اکسیژن بستگی دارد. هدف از تنفس نیز این است که اکسیژن لازم برای ادامه حیات ارگان‌ها وارد خون شود. تنفس نادرست اثرات منفی روی سلامت روح و جسم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تنفس صحیح، تنفس نادرست،
با وجود اینکه تنفس یک عمل اتوماتیک و در ظاهر ساده است اما اکثر افراد بد نفس می کشند. برای اینکه تنفس نادرست برای بدن مشکل آفرین نباشد ابتدا لازم است که تنفس آگاهانه و درست را یاد بگیریم تا بدن به آن عادت کرده و به شیوه ای ناخودآگاه تبدیل شود.

گاهی مواقع تنفس نادرست از عادت شکل می گیرد و یا اینکه سبک زندگی آمیخته به استرس باعث تنفس نادرست می‌شود. در هر صورت تنفس نادرست سلامتی ارگان ها را به خطر می اندازد و باید اصلاح شود.

تنفس نادرست چیست؟
سه نوع تنفس وجود دارد: تنفس شکمی، تنفس سینه ای و تنفس دهانی. تنفس شکمی مناسب ترین نوع تنفس است و دو نوع دیگر می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

متخصصان معتقدند که تنفس دهانی نامناسب ترین نوع تنفس است، چون بینی هوا را فیلتر کند و در نتیجه عوامل آسیب رسان وارد بدن نمی شوند. اما در تنفس دهانی این فیلتر صورت نمی گیرد و ممکن است عوامل بیماری زا به راحتی وارد بدن شوند. بهتر است تا حد امکان عادت به تنفس شکمی داشته باشید.

عوارض تنفس نادرست کدام است؟

اختلالات خواب
اگر در حین خواب تنفس درست نداشته باشید مغز به درستی از اکسیژن برخوردار نمی شود و نمی توانید وارد خواب عمیق شوید. در واقع تنفس نادرست باعث می شود که در طول شب بیش از یک بار از خواب بیدار شوید که این امر باعث ایجاد خستگی می شود. علاوه براین، مسئله تنفس نادرست در خواب همچنین باعث ایجاد سردردهای صبحگاهی یا سردردهای طولانی تر می شود. در نتیجه در طول روز به دنبال راههایی برای خلاص شدن از سردرد خواهید بود و وضعیت نرمال زندگی را از دست خواهید داد.

خستگی
بدون اکسیژن زندگی برای انسان غیرممکن خواهد بود. اگر اکسیژن به میزان کافی به بافت ها نرسد، بدن مجبور می شود به طور افراطی از بافت ها و عضلات کار بکشد. در نتیجه در آخر روز احساس خستگی زیادی خواهید داشت که با استراحت نیز به این راحتی ها  برطرف نمی شود.

افسردگی
کاملا طبیعی است که خستگی مداوم روی تمام زمینه های زندگی تاثیر بگذارد. از یک طرف مشکلاتی در تمرکز فرد در کارها پیش می آید که در محیط کار وی مشکلات زیادی ایجاد می کند و از طرف دیگر فرد میل به معاشرت با دوستان و خانواده را از دست می دهد. چون مدام تمایل دارد استراحت کند. نتایج منفی این مسئله روی کار و زندگی اجتماعی باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را نیز از دست بدهد و به مرحله افسردگی برسد. تمام این مسائل ممکن است که به واسطه تنفس نادرست بروز کرده و ادامه دار باشد.

تخریب سیستم ایمنی بدن
علاوه بر اثرات آسیب روحی روی سیستم دفاعی بدن، تنفس نادرست به طور مستقیم قدرت دفاعی را مورد هدف قرار می دهد. این تاثیر مخرب نیز در نتیجه کیفیت و کمیت نامناسب اکسیژن وارد شده به بدن رخ می دهد. در نتیجه بدن در برابر ویروس ها، عفونت ها و بیماری های آسیب پذیر می شود و نمی تواند آنطور که باید به وظایف روزانه اش بپردازد. در نتیجه خیلی زود احساس بیماری و ناخوشی خواهید کرد.

خطرات قلبی عروقی
با تنفس نادرست و کمبود اکسیژن، قلب تلاش دو چندانی می کند چون انرژی کافی در اختیار ندارد. علاوه براین، قلب با خونی سر و کار دارد که حاوی عناصر نامناسب است و این مسئله نیز روی عضلات تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل نیز دستگاه قلب و عروق تحت تاثیر منفی تنفس نادرست قرار می گیرد. خون که در رگ های ما در گردش است غلیظ شده و در نتیجه عروق را تنگ می کند. سپس مسائلی مانند واریس و دیگر مشکلات بروز می کند.

مشکلات روده و معده
دستگاه گوارش وظیفه تفکیک عناصر مغذی و عناصر زاید را بر عهده دارد. این وظیفه نیز با تنفس نادرست دچار اشکال می‌شود چون خون که مسئول انجام آن است وضعیت درستی ندارد. بنابراین کار آنگونه که باید درست انجام نمی شود. این مسئله نیز باعث بروز مشکلاتی از قبیل فتق هیاتال، آئروفاژی (بلع مقادیر زیادی هوا در حین خوردن غذا) یا ورم معده مزمن می شود.

به طور خلاصه باید گفت که تنفس نادرست سلامتی را با مشکلات جدی مواجه می کند و زمان آن رسیده است که تنفس صحیح را یاد بگیرید. کار چندان سختی نیست. امروزه کلاس های یوگا و طب جایگزین وجود دارند که مراحل تنفس صحیح را آموزش می دهند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.