تبیان، دستیار زندگی

با حضور آ‌یت الله سبحانی؛

همایش حوزه علمیه و جمعیت در قم برگزار شد

همایش حوزه علمیه و جمعیت با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و صدها نفر از مبلغان حوزه علمیه قم در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
همایش حوزه علمیه و جمعیت در قم برگزار شد
همایش حوزه علمیه و جمعیت امروز با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و صدها نفر از مبلغان حوزه علمیه قم در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای برنامه حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مقوله جمعیت گفت: مأموریت این همایش عمدتا عطف توجه به مخاطرات روند کنونی جمعیت است و امیدواریم که حاصل این همایش توجه جدی حوزویان و مسؤولان به این مسأله باشد.
وی افزود: کارگروهی ذیل شورای هماهنگی نهادهای حوزوی با عنوان حوزه و جمعیت شکل گرفته که با حضور نهادهای حوزوی و کارشناسان جمعیت در حالفعالیت است که پذیرای اندیشه ها و ایده های طلاب و فضلا خواهیم بود و دبیرخانه کارگروه در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلغات مستقر است.
حجت الاسلام روستا آزاد اظهار داشت: بر اساس تأکیدات رؤسای مراکزی حوزوی این مقوله نیازمند تحقیقات و بررسی های دقیق و عمیق است تا شاهد تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب باشیم؛ اگر این روند جمعیت ادامه پیدا کند در آینده مخاطرات، امنیتی، سیاسی و اجتماعی خواهیم داشت از این رو اهمیت مسأله جمعیت باید برای جامعه تبیین شود تا شاهد جلوگیری از این خطرات باشیم.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین از اعزام ۱۰ هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات در ایام محرم خبر داد.
سپس رییس کمیسیون پایش سیاست‌‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که میانگین سنی کشور در مرز سالخوردگی است، گفت: رشد جمعیت یک مسأله ساختاری است که باشعار دادن درست نمی شود.
در ادامه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ابعاد گوناگون مسأله جمعیت ابراز داشت: جمعیت گاهی جمعیت از منظر خانواده و گاهی از نظر سیاستگذاری کلان اجتماعی و حکومتی مطرح می شود که می تواند احکام متفاوتی داشته باشد، ممکن است برای خود خانواده و فرد در حد استحباب مؤکد باشد اما در مقام سیاستگذاری و برنامه ریزی یک الزام قاطع و قوی برای نظام به شمار رود.
وی اضافه کرد: منظومه ای از احکام الزامی، ترجیحی و تحریمی را که کنار یکدیگر بگذاریم انسان را به سمت اصالت و استحکام خانواده، تکثیر جمعیت و تربیت صحیح هدایت می کند، این فقه نظام ساز ما است که اگر موارد را کنار هم بگذاریم یک چشم انداز بسیار مترقی دربحث خانوده و جمعیت خواهیم داشت.
وی افزود: عزت اسلامی و مخاطراتی که پیش روی کشور و امت اسلامی قرار دارد باید مورد توجه باشد، موضع حوزه ورود بسیار جدی به این مسأله است که باید مورد توجه همگان باشد.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مطالبات نهادهای حوزه در زمینه کثرت جمعیت اظهار داشت: محور اول مباحث تحقیقی، نظری و تئوری است که وظیفه حوزه و دانشگاه به شمار می رود که باید از سوی نهادهای اجتماعی مورد اهتمام باشد، جمعیت و خانواده مسأله ای حیاتی است که با آینده امت و کشور ارتباط دارد.
وی عنوان کرد: حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش مسؤولیت های مهمی دارند که این فرهنگ را تغییر دهند، آموزش و پرورش باید فرهنگ کثرت جمعیت را را در متن نظام آموزشی و تربیتی وارد کند و فرهنگ نادرست را تغییر دهد، رسانه ها مسؤولیت بسیار سنگینی دارند و باید در این زمینه فعالیت کنند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر هوشیاری در برابر نسخه های غیر بومی در زمینه های گوناگون به ویژه مسأله راهبردی جمعیت اظهار داشت: نسبت به نسخه های غیر بومی از قبیل آنچه که در 2030 وجود داشت باید کامل حساس باشیم، وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی باید کاملا هوشمند باشند و عمق آنچه که رهبری می فرمایند را تشخیص دهند.
آیت الله اعرافی با بیان این که تبیین و ترویج فرهنگ کثرت جمعیت باید در دستور کار همگان به ویژه حوزویان باشد، گفت: مبلغان و حوزویان باید این موضوع را به عنوان مسأله ای راهبردی به صورت دقیق و سنجیده مورد توجه قرار دهند و به فرهنگ ارتقا و سلامت خانواده و افزایش جمعیت بر اساس نیاز امروز و آینده کشور توجه کنند.
وی افزود: ما به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی، غیر از مسائلی که به آن اشاره کردیم امروز یک الگو هستیم و جهانی از ما الگو می گیرد و همچنین دنیایی از عداوت و دشمنی در برابر ما وجود دارد، مقوله جمعیت یک مسأله راهبردی و اساسی در میدان رقابت ها و مبارزه با تهاجمات گسترده فرهنگی است، این مقوله همانند مسأله مقاومت باید مهم شمرده شود.
مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه انقلابی بر اساس رهنمودهای رهبری و مراجع باید نسبت به این مسائل اساسی و کلان کشور، انقلاب و امت اسلامی حساس باشد، ما با نگاه کلان و فراتر از نگاه های قومی، نژادی و مذهبی و فراتر از ایران در سطح امت اسلامی فکر می کنیم که مقوله جمعیت نیازمند طراحی های نو و اقدامات و ابتکارات جدید و حرکت جدی تر است، انتظار حوزه از مسؤولان برداشتن گام های بلندتر و تصحیح اشکالات و خطاهای گذشته است.
سپس حضرت آیت الله سبحانی به عنوان سخنران مراسم گفت: از نظر وحی الهی هیچ نوع تحدیدی در نسل وجود ندارد، حتی قرآن برای کسانی که فکر می کنند اگر با ازدواج و دارای فرزند شدن دچار تنگنا می شوند می فرماید وقتی انسان ازدواج کند خداوند او را یاری می کند، ما این مسأله را عملا امتحان کردیم که بعد از ازدواج تلاش و برکت بیشتر شده است.
وی عنوان کرد: اگر می خواهیم حرکت جامعه و نظام قرآنی و اسلامی باشد در حرکت قرآنی کثرت جمعیت مطلوب است و هرگز مسأله ای به عنوان تحدید نسل و جمعیت وجود ندارد، همچنین کسانی که می خواهند با رشد جمعیت مقابله کنند دنبال سقط جنین می روند که از نظر اسلام نادرست است، همانگونه که اگر انسان موجود را به قتل برسانیم انسان کشی است، سقط جنین نیز انسان کشی به شمار می رود که بر خلاف اسلام، عقل و خرد است
وی افزود: اگر کاهش جمعیت فرهنگ شود آینده نظام به خطر می افتد، برگزاری این همایش جنبه فردی ندارد بلکه مسأله فرهنگی بوده و بسیار مهم و حیاتی است، نباید به گونه ای باشد که کسانی که اولاد کمتر دارند تشویق شوند و افرادی که دارای اولاد زیادی هستند از حمایت محروم باشند، باید این مسأله را جا بیندازیم و نهادها، علما، رسانه ها و مسؤولان باید تببین کنند که تکثیر جمعیت چقدر اهمیت و تأثیر دارد و اگر رشد جمعیت به همین صورت باشد کشور پیر می شود.
وی اضافه کرد: رسانه ها باید به صورت علمی تبیین کنند، کار وزارت بهداشت در این زمینه مهم است و آقای هاشمی وزیر بهداشت باید نظارت جدی کند و پزشکانی که با کوچک ترین دلیل و احتمالی سقط را تجویز می کنند کنار گذاشته شوند.
وی عنوان کرد: گاهی آمارهایی نشان داده می شود که رشد جمعیت در ایران بالا است که مربوط به متن کشور نبوده و برای حاشیه کشور است، از این رو باید هوشیار بوده و فریب نخوریم؛ بنابراین برای افزایش جمعیت اهتمام جدی وجود داشته باشد.
در بخشی از برنامه بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی قرائت شد که این شورا با اشاره به مخاطرات روند رشد جمعیت و پیری کشور، از سران سه قوه خواست که برای این مسأله چاره اندیشی جدی و عملی صورت گیرد.
شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی بر لزوم اصلاح سیاست های جمعیتی و ضرورت عزم ملی و اقدام همه قوای نظام مبنی بر افزایش فرزندآوری و تکثیر نسل تأکید کرد
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه