تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش و پرورش گفت: جرأت و جسارت تصمیم گیری در بحران، یكی از مهم ترین خصوصیت برای مدیران خصوصاً مدیران در آموزش و پرورش است كه باید مدیران به آن مجهز شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیران آموزش و پرورش باید «جسارت تصمیم‌گیری در بحران» را داشته باشند

وزیرآموزش و پرورش گفت: جرأت و جسارت تصمیم‌گیری در بحران، یكی از مهم‌ترین خصوصیت برای مدیران خصوصاً مدیران در آموزش و پرورش است كه باید مدیران به آن مجهز شوند.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

مدیران آموزش و پرورش باید «جسارت تصمیم‌گیری در بحران» را داشته باشندمدیران آموزش و پرورش باید «جسارت تصمیم‌گیری در بحران» را داشته باشند

به گزارش مركز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در همایش باغبانان مهر و مهربانی و تقدیر از مدیران مدارس دولتی شهر تهران، اظهار كرد: امیدوارم تقارن سال تحصیلی جدید با ماه محرم كه ماه جوانمردی و ایثار است، سالی موفق و پر نشاط برای ما به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینكه افتخار بزرگی برای من است كه در جمع باغبانان مهر و مهربانی باشم، افزود: مدرسه مشابه هر سازمان دیگری هدفی را دنبال می‌كند و نگاه ما به افقی است و به سمت مقصد، برنامه‌ها را به اجرا در می‌آوریم و افق، هدف و دورنمای مدرسه به فعالیت‌ های ما جهت می ‌دهد.

بطحایی افزود: ما در مدرسه، هدفمان فراهم كردن محیط و شرایطی است كه نسل فردا در آن محیط تمرین زندگی كنند و مهارت‌های لازم را كسب كنند تا در جامعه بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا كنند.

وی با با بیان اینكه هدف مدرسه تربیت نسلی متدین، شجاع و از خودگذشته است، ادامه داد: به محض اینكه نام مدرسه می‌آید بلافاصله ذهن همه به سمت كار گروهی می‌رود سازمان‌های آموزشی با كار در گروه، اهداف خود را تأمین می‌كنند.

وزیرآموزش و پرورش اضافه كرد: كار جمعی موفقیت بیشتری به ارمغان می‌آورد و نقش مدیریت آموزشی در كار گروهی جلوه‌گر است؛ به همین دلیل است كه مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی تغییر نام داده است؛ مدیران و معلمان در مدرسه كه به سمت افق در نظر گرفته شده در حركتند برای انجام وظایف با موانعی روبه‌رو هستند و مسیر برای آنها هموار نیست.

وی با بیان اینكه در حوزه نیروی انسانی مشكل داریم و برخی انگیزه یا علم كافی ندارند، گفت: تجهیزات و فضا در اختیار نیست و مدیران با موانعی مواجهند؛ مدیران تلاش می‌كنند راه‌های جدید را برای گذشتن از موانع پیدا كنند، به عبارت دیگر مدیران پشت موانع متوقف نشده‌اند و برای نزدیك شدن به هدف تلاش می‌كنند.

بطحایی افزود: موانعی كه امروز بر سر راه تربیت وجود دارد ساعت به ساعت رو به تزاید است و در حوزه هنجارهای اجتماعی هر روز با مسائل جدیدی روبه‌رو می‌شویم؛

پیدا كردن راه جدید، وجود صلاحیت و رهبری آموزشی است و مدیران شایسته ‌تر، درمان كوتاه‌ تر و راه‌ های مطمئن ‌تری را پیدا می‌كنند.

وی با بیان اینكه توانایی‌های لازم شرط اصلی برای موفقیت در مسیر تربیت است، اظهار داشت: در سال تحصیلی پیش رو یكی از برنامه‌هایی كه اجرا می‌شود، برگزاری دوره‌های دانش ‌فزایی و مهارت افزایی است زیرا آغاز تحول و پله نخست برای تحول آموزشی، مدیران مدارس هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای شایستگی‌های مدیریت نه در قالب دوره‌های سنتی است كه به بن بست رسیده‌اند؛ آموزش و پرورش و مدرسه امروز با این دوره‌های ارتقا دیگر جواب نمی‌دهد و به صورت مستمر باید با روش‌های حل مسئله آشنا باشد و این یعنی روش‌های ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها اجرا شود كه غیر از معلومات مدیریتی است.

وی افزود: جرأت و جسارت تصمیم‌گیری در بحران، یكی از مهم‌ترین خصوصیت برای مدیران خصوصاً مدیران در آموزش و پرورش است كه باید مدیران به آن مجهز شوند؛ اولویت اول ما ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های رهبری آموزشی در مدرسه است.

بطحایی ادامه داد: نكته بعدی كه باید به موازات مسئله اول جلو برود كاهش تمركز سازمانی و انتقال اختیار به مدرسه به عنوان كانون اصلی تربیت در آموزش و پرورش است.

وی اضافه كرد: باور من و همكارانم در حوزه ستادی این است كه تربیت باید در مدرسه اتفاق بیفتد و ما نقش پشتیبان كننده برای مدرسه را داریم و خط مقدم، مدرسه است.

وزیرآموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف این نقش تغییر كرده و حوزه ستادی نقشش مهم‌تر از اداره كل و اداره‌كل مهم تر از ادارات منطقه و آنها هم مهم‌تر از مدرسه شده‌اند.

وی ادامه داد: در سند تحول هم كه هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع كامل اجرایی كنیم؛ این مسئله تاكید شده است كه تفویض اختیار و سپردن كار تربیت به مدرسه است.

بطحایی اضافه كرد: نكته بعدی كه شرط لازم در این مسیر است، استقرار و طراحی نظام تضمین كیفیت در مدارس است؛ ما در آموزش و پرورش علی‌رغم تلاش هایی كه صورت گرفته است یك نظام كنترل و تضمین كیفیت نداریم و شهروندان، درجه و رتبه كیفیت مدارس را نمی دانند، وقتی صحبت از كیفیت می‌شود، فاصله‌ای است كه اكنون با وضعیت مطلوب داریم و شهروندان حق دارند فاصله مدارس با نقطه مطلوب را بدانند.

وی افزود: شاخص ‌های كمی را برای كیفیت آموزشی باید تعریف كنیم و با توجه به منطقه‌ای كه هر مدرسه در آن قرار گرفته است، مدرسه با موقعیت قبلی خودش در بازه زمانی سه ماهه مقایسه شود؛ باید نقاط قوت و پیشرفت‌ها را منتشر كنیم و نقاط ضعف را پشتیبانی كنیم و بتوانیم به تدریج این گام‌ها را برای افزایش كیفیت مدارس برداریم.

گفتنی است؛ در پایان این همایش، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از تعدادی از خانواده‌ های شهدای فرهنگی آموزش و پرورش تهران با اهدای لوح سپاس، تقدیر كرد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش