تبیان، دستیار زندگی
1- نسبت به مدرسه برداشت مثبتی داشته باشید وقتی پدر می گوید : من همیشه به مدرسه علاقه مند بوده ام ، مطالبی كه در مدرسه یاد گرفته ام در فهمیدن مسائل  مربوطه ، زندگی و كارم كمك زیادی  به من كردند؛غیرمستقیم به فرزندا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پندهای كوچك موفقیتهای بزرگ


1- نسبت به مدرسه برداشت مثبتی داشته باشید

وقتی پدر می گوید : من همیشه به مدرسه علاقه مند بوده ام ، مطالبی كه در مدرسه یاد گرفته ام در فهمیدن مسائل  مربوطه ، زندگی و كارم كمك زیادی  به من كردند؛غیرمستقیم به فرزندان جوان خود كمك می كند تا احساس مثبتی  نسبت به مدرسه كسب كنند .

زمانی كه مادر می گوید : بگذار مسائل و تكالیف  درسی تو را ببینم ، ‌شاید در فهم سئوالات بتوانم كمك كنم . چیزی بیش از كمك به كودك عرضه می كند .

او در حقیقت می گوید : این مهم است كه تو باید خودت آن را انجام بدهی ،‌ لیكن من كمك خواهم كرد تا كاری را كه باید انجام دهی ، خوب بفهمی .

2- كودكان را در بحث های خانوادگی شركت دهید

خانه ای كه در آن والدین و كودكان فرصت بیان نظرات خویش را نسبت به اشیاء و موضوعات مورد علاقه  خود داشته باشند فرصت مناسبی برای یادگیری به كودكان می دهد كه هیچ مدرسه ای نمی تواند با آن برابری كند ، كودك از گفتگوهای سرغذا ، بیش از تمام مدت روز در مدرسه چیز یاد می گیرد .

3- فرزند خود را در مسیر موفقیت  قرار دهید

كودكان  نیز مانند بزرگسالان ، ‌در اثر موفقیت های متناوب  به موفقیت خو می گیرند . آنها به خود اطمینان پیدا كرده و از خویشتن انتظار  موفقیت دارند .  این گونه كودكان در مدرسه موفق و در خانه شاد و مسرور هستند . شكست نیز شكست های بعدی را به دنبال دارد .

كودكان  به موفقیت های روزانه احتیاج دارند . آنها باید  آگاهی یابند كه والدینشان  از موفقیت آنها اطلاع حاصل كرده و به وجودشان افتخار می كنند  . والدین باید به كودكان بفهمانند كه موفقیت یك رویای دور و غیر قابل دسترسی نیست . بلكه موفقیت  در زمان حال هم موجود و ممكن است .

4- تمركز حواس

كودكان باید حواس خود را متمركز كنند . هر بار كه كودك به تلاش خود برای  یافتن پاسخ ادامه دهد توانایی او فزونی می یابد . یعنی به تفكر مداوم و اصرار در تفكر عادت می كند .

والدین بایدكودكان خود را به این روش تشویق كنند كه هنگام كار ، به كار و هنگام بازی به بازی كردن بپردازند . این روش برای زندگی روش خوبی است .

5- ترس از شكست را كاهش دهید

وقتی به كودك مسئولیت خیلی زیاد بدهید ، نگرانی  او گسترش می یابد . اگر مسئولیت خواسته شده از كودك بسیار  اندك باشد ، كودك وابسته و تابع بار می آید . بین این دو یك محوطه وسیع و پهناوری وجود داردكه كودكان درآن شاد، موفق  و آرام می باشند .  این همان روابطی است كه والدین  باید برای دست یافتن به آن كوشش كنند .

والدین در اعمال كنترل و انضباط باید تا جایی پیش روند كه كودكان  اخذ تصمیم را فرا بگیریند . همزمان با این،كودكان باید مسئولیت تمیزی ، نظافت و نگهداری از اطاق وسائل شخصی خویش را به عهده بگیرند .

6- كمك كنید تا فرزندان شما مركز توجه خود را گسترش دهند

انسان هر چه بیشتر بداند ، نیازمندی و گرایش او به دانستن بیشتر می شود . تكمیل الگوی ادراك و تفاهم در مغز ، سبب كسب لذت شادی می شود . هر چه دامنه دانش بیشتر باشد ، ‌زمینه های زیادتری را می توان به آن اضافه نمود . وقتی فرزند شما عقاید و نظریات را به زبان خود بیان می كند ، او آنها را به الگوی تفكر خود تبدیل  می نماید .

7- استعدادهای ویژه را تشویق كنید

اگر كودك به هنر علاقمند است و تقریباً همه وقت خود را صرف آن می كند ، یا عاشق آثار هنری بوده و خود به خلق آثار هنری می پردازد ، تمام این علائق و فعالیت ها مفید هستند . البته تا جایی كه به نمرات مدرسه و توانایی تحصیلی اش لطمه ای وارد نشود . در غیر این صورت والدین  باید دست به  اقدام بزنند .

برای یك دختر و پسر جوان این امكان وجود دارد كه شانس موفقیت خود را در پی كسب چنین تجربه هایی از دست بدهند . نگذارید كه این اتفاق برای فرزندان شما پیش بیاید .

اگر والدین سعی نكنند علاقه ای را كه كودك قبلاً داشته  از بین ببرند ، بیشتر موفق خواهد شد . بگذارید  كه او علاقه ، خود را حفظ كند و در همان موقع او را تشویق كنید تا به موضوعات  دیگر نیز علاقهمند گردد . مخصوصاً به موضوعات درس مدرسه .

8- خلاقیت و كنجكاوی را تشویق كنید

كودكان گرایش و میل پایدار و خاموش نشدنی برای خلاقیت ، ساختن و اكتشاف  دارند . كنجكاوی وخلاقیت در وجود آنها نهفته است و رشد طبیعی  آنها بدون وجود این عوامل  و خصوصیات دچار وقفه می گردد .

وقتیكودك تصویر عجیب و غریبی به مادرخودنشان می دهد ،‌ مادر می گوید :  عجب تصویر قشنگی ! راجع به این برایم صحبت كن . این مادر هرگز این اشتباه را نمی كند كه بگوید :‌تو یك اسب كشیده ای  در صورتی كه ممكن است منظور  كودك تصویركشتی بوده باشد .

اگر والدین این اشتباهات را تكرار كنند ، ممكن است كودك سعی خود را در ترسیم نقاشی كنار گذاشته و یا نتیجه كوشش های هنری خود را دیگر به مادر نشان ندهد .

9- طریقه برقراری ارتباط را به كودك خود یاد دهید

كودكان نیاز دارند تا در بههم پیوستن نظریات ، نیازمندی ها و افكارشان و بیان آنها به صورت كلامی ، ‌تمرین كنند .

خواندن كتاب،‌كودك را كمك می كند تا لغت های جدیدتری یاد بگیرد و مطالب و اهداف  خود را بهتر بازگو كند . در گوشدادن داستان بی پایان كودك صبر و حوصله نشان دهید. این همان طریقی است كه كودك لغات تازه را یاد می گیرد .  زیاد به او تذكر ندهید ( مطالب را در دهان او بگذارید ) . كودك باید یاد بگیرد كه در صورت لزوم شخصاً مطالب خود را بیان نماید .

10 – بهترین كمك را می توانید از آموزگاران بگیرید

نزدیكترین مرجع استفاده از افراد متخصص برای حل مشكلات یادگیری دانشآموزان،‌آموزگاران و مشاورینی هستند كه در مدرسه با فرزند شما كار می كنند . با كمی نقشه و پیش بینی ، این امكان را بهدست خواهید آورد كه بهترین كمك را از آنان بگیرید . در این راه منتظر پیش آمدن مشكل نشوید . باب آشنایی را باز كنید .

11- والدین در مسئولیت شریك هستند

در اكثر  موارد همكاری در تشریك مساعی پدر و مادر است، كه دانش آموزان موفق به وجود می آورد .

گاهی یك پدر ترقی خواه ، ‌مادر قدرتمند ، ‌عمو یا دائی فهمیده و یا حتی یك همسایه و دوست می تواند آتش اشتیاق ، موفقیت های تحصیلی و آموزشی را در كودكان شعله ور سازد .

در این راه محیط خوبی برای مطالعه به وجود آورید.‌تشویق ، پشتیبانی ،‌ پیشنهاد و پاسخ به سئوالات ، اقداماتی هستند كه نباید فراموش شوند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.