تبیان، دستیار زندگی
ان عاشورا فرهنگ تابناکی است که بر تارک تاریخ اسلام و انسان میدرخشد.فرهنگی با مضامین سرشار اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی. فرهنگی مملو ازاستبداد ستیزی، آزادگی، شجاعت، وفاداری، عزت و کرامت، شهادت، بردباری و ازجان گذشتگی در ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابش فرهنگ تابناک عاشورا بر تارک اسلام و انسان

عاشورا فرهنگ تابناکی است که بر تارک تاریخ اسلام و انسان میدرخشد.فرهنگی با مضامین سرشار اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی. فرهنگی مملو ازاستبداد ستیزی، آزادگی، شجاعت، وفاداری، عزت و کرامت، شهادت، بردباری و ازجان گذشتگی در راه اصلاح دنیا و آخرت .

بار دیگر گردش تقویمی ایام، عاشقان عدالت و سالکان و راکبان قلمرو وادی طلب را به منزلگه عاشورا رسانید.

ماتمکده ای به عظمت تاریخ مصائب بشری، دانشگاهی به وسعت زمین و طول زمان ونمایشگاهی به فراخی فلک از عظمت و علو انسان و معالی و مکارم شخصیتی کهازسرچشمه عظمت پیامبری رسول خدا (ص) و مردانگی بی همتای علی (ع) وفضیلت بیانتهای فاطمه (س) فرا جوشید و پس از گذشت چهارده قرن همچنان میجوشد ومیخروشد و چونان خورشید میدرخشد و نور میپاشد و میلیونها انسان شیفتهعدالت و آزادی را به قیام فرا میخواند.

این واقعه در حقیقت نقطهاشتراک و وحدت همه انسانها در بستر زمان و جائی است که عالیترین انتخابانسان به ظهور می رسد و شایسته ترین تجلی ارزشهای والای انسانی، متبلورمی شود.

عاشورا زمان و کربلا مکان تحقق تمام آرمانهای هدایتگری انبیا و جلوه عالیترین مراتب عبودیت وکمال انسانی است.

حماسهای که نه بخشی از تاریخ که روح آن است و تا دنیا دنیاست الگوی مصاف دوگروه "من یفسد فیها و یفسک الدماء" و "من یخرج من بیته مهاجر الی الله"است که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا". زیرا عالم مادی، عرصه ظهورچهرههای مختلف آدمی است که یک سوی آن تباهی و خونریزی و سوی دیگرشخلیفةالهی است.

اینحماسه شکوهمند گر چه خود دارای ظرف زمانی خاص و چهره ای تاریخی وجغرافیایی است اما در ظرف زمان و مکان نگنجید و چهرهای فرا تاریخی،فرامکانی و ملکوتی دارد .

دعوتجاودان "هل من ناصر ینصر نی" حسین (ع) ندائی مستمر برای خارج ساختن خفتگاناز بستر شقاوت و رهنمونی فراروی بیداران به سوی سعادت و منشوری برای گسستنبیعت غافلان با خون آشامان و دنیا پرستان و زدودن حجابها و دریدن غفلتها وشکست منطق سود و سودا طلبی و ادای تکلیف است.