تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش وپرورش در جمع اعضای شورای معاونین و مدیران كل استان های كشور، گفت: شایسته محوری و اعتدال، 2 شاخصه اصلی انتصاب مدیران در دولت دوازدهم خواهد بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایسته محوری و اعتدال 2 شاخصه اصلی انتصاب مدیران در دولت دوازدهم خواهد بود

وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای شورای معاونین و مدیران كل استان های كشور، گفت: شایسته محوری و اعتدال، 2 شاخصه اصلی انتصاب مدیران در دولت دوازدهم خواهد بود.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

شایسته محوری و اعتدال 2 شاخصه اصلی انتصاب مدیران در دولت دوازدهم خواهد بود

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر دیروز سیدمحمد بطحایی در نشست مشترك اعضای شورای معاونان و مدیران كل استان های كشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به چالش های موجود آموزش و پرورش، اظهاركرد: مشكلات  و راه حل ها را همه می شناسند و این شناخت از مشكلات همواره در طول زمان وجود داشته است، اما‌ آنچه نبودش احساس می شود، جرأت و جسارت كافی برای حل این مشكلات است.

وی افزود: دولت دوازدهم دكتر روحانی، دولت اعتدال و شایسته محور است، بنابراین مدیران كل در انتصابات خود باید به گونه ای عمل كنند كه افراد شایسته، همراه، همدل و هم سو با دولت به كار گرفته شوند حتی اگر از حزبی دیگر باشند.

بطحایی تصریح كرد: انتصاباتی كه براساس گرایش های حزبی باشد و شایسته سالاری را تحت تأثیر قراردهد برای آموزش و پرورش سمی مهلك خواهد بود.

جوان گرایی و به كارگیری زنان در پست های مدیریتی

وی ادامه داد: 60 درصد از جمعیت آموزش و پرورش را با نوان تشكیل می دهند، این مسئله ظرفیت خوبی است كه باید در انتصاب مدیران موردتوجه قرار گیرد، بنابراین به كارگیری زنان در سمت های مدیریتی آموزش و پرورش می تواند الگویی برای سایر دستگاه ها باشد.

وزیرآموزش  وپرورش جوان گرایی را یكی از مؤلفه های مهم در امر كادرسازی برشمرد و خاطرنشان كرد: تلاش كنیم زمینه رشد نیروهای جوان را در استان ها و در حوزه های ستادی فراهم كنیم و مدیران كل آموزش و پرروش كاهش میانگین سن مدیران را در دستور كار قرار دهند.

وی افزود: با تلاشی كه در مركز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات صورت گرفته است بستری مناسب برای ارتباط با مدیران فراهم شده است كه می توان از طریق كانال، آموزش های مورد نیاز مدیران را ارائه كرد، ‌البته این گام اول این برنامه است، درگام دوم، فناوری به حوزه مدارس توسعه می یابد.

عضوكابینه تدبیر وامید، تجهیز مدیران به فناوری های نوین را لازمه تحول در آموزش وپرورش برشمرد و عنوان كرد: برگزاری دوره های ضمن خدمت به روش سنتی، زمان بر و هزینه بر است.

وی ادامه داد: آموزش خانواده را نیز از طریق فضای مجازی دنبال خواهیم كرد و به زودی سیستمی راه اندازی می كنیم كه والدین دانش آموزان باتوجه به شرایط، سن و سال فرزندان خود ، آموزش های مربوطه را فرا گیرند.

برگزاری اردوها فعلا ممنوع است

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به حادثه تلخ اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و ابراز همدردی با خانواده های ایشان تصریح كرد: آموزش مهارت ها می تواند در این گونه حوادث كمك شایانی به حادثه دیدگان كند و میزان خطر را كاهش دهد.

وی افزود: انجام هر گونه اردو و تردد دانش آموزان در شهر فعلا ممنوع است تا آیین نامه جدید تهیه و به استان ها ابلاغ شود.

لزوم همكاری سایر دستگاه ها با آموزش وپرورش در برگزاری اردوها

بطحایی خاطرنشان كرد: برای كاهش خطرات ناشی از حمل و نقل در اردوهای دانش آموزی سایر دستگاه ها باید همكاری كنند، مثلا اتوبوسی كه قرار ا ست دانش آموزانی را بین دو شهر جابه جا كند نیازمند مشایعت پلیس، آمبولانس و... در هنگام طی مسیر است.

عضو كابینه تدبیرو امیدبرآموزش مربیان، سرپرستان و دانش آموزان قبل  از اعزام به محل برگزاری اردوها، تأكید و اعلام كرد: تمام اتفاقاتی كه در حوزه كاری مدیران رخ می دهد باید توسط مدیران كل در اسرع وقت، رصد شود و اقدامات لازم انجام شود.

مدیران در هفته اول مهرماه اورژانسی عمل كنند

بطحایی هفته اول مهرماه را برای آموزش وپرورش هفته اورژانسی نامید و خاطرنشان كرد: مدیران تلاش كنند كمبودهای احتمالی را در هفته اول مهرماه برطرف كنند و در صورت نیاز حوزه های مختلف ستادی به صورت شبانه روز در هفته اول، پاسخ گو باشند.

وی ادامه داد: مشكل اصلی آموزش وپرورش تمركزگرایی است، كارگروهی را برای شكستن تابوی تمركز تشكیل می دهیم تا تفویض اختیار بیش از پیش محقق شود، زیرا معتقدم كانون اصلی كار مدرسه است.

سنجش صلاحیت های حرفه ای مقدمه ای برای ایجاد نظام معلمی است

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به نظام رتبه بندی گفت: كانون های سنجش صلاحیت حرفه ای مقدمه ای برای تشكیل سازمان نظام معلمی است واین سنجش را از مدیران آغاز می كنیم.

وی افزود: مدارس دولتی باید در فضای رقابتی قرار گیرند، زیرا هیچ پیشرفتی بدون رقابت حاصل نمی شود و عملكرد مدارس نیز براساس معیارهای سنجش، تعیین و به آنها اعلام شود .

بطحایی در پایان بر لزوم تشكیل جلسات قطبی مدیران كل آموزش وپرورش استان ها تأكید كرد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش