تبیان، دستیار زندگی

ا ثر تازه ​فرهاد حسن‌زاده برای کودکان

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده کودک و نوجوان، از تالیف کتاب «چتری با ستاره‌های آبی» برای کودکان خبر داد و گفت که آن را برای چاپ به انتشارات فاطمی تحویل داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرهاد حسن زاده

فرهاد حسن‌زاده درباره جدیدترین اثرش اظهار کرد: به تازگی نگارش داستان کودکی به نام «چتری با ستاره‌های آبی» را به پایان رسانده و برای چاپ به بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی تحویل داده‌ام. این کتاب در حال حاضر در مرحله انتخاب تصویرگر است.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه توضیح داد: داستان این کتاب به صورت اپیزودیک بیان می‌شود. به این ترتیب که سه داستان متفاوت در هم گره خورده‌اند و در قالب یک داستان بیان می‌شوند.

به گفته حسن‌زاده، شخصیت‌های هرکدام از داستان‌ها در این کتاب گره و مشکل خاص خود را دارند و در جایی از داستان به هم وصل می‌شوند.

وی درباره میزان درک کودکان از این‌گونه داستان‌ها نیز اظهار کرد: در ادبیات مخصوصا ادبیات کودک بسیار کم به تکنیک اپیزودیک پرداخته شده است و اغلب داستان‌های کودک تکنیک خاصی ندارند. به نظر من باید ذائقه مخاطب کودک را تغییر داده و گاهی آثاری نوشت که برخلاف کلیشه‌های رایج است.

به گفته این نویسنده، مخاطبان ما نیاز به تنوع دارند و باید گونه‌های جدید را تجربه کنند. گاهی لازم است سلیقه‌شان را به سمت کارهایی ببریم که در عین جذابیت نیاز بیشتری به تفکر، اندیشیدن و بازخوانی دارند. کتاب‌هایی چندلایه که با هربار خواندن به نکات تازه‌ای برسند. حالا ممکن است خود کودک بتواند به درک نسبی از مفهوم داستان برسد یا با کمک مربی و والدین این اتفاق بیافتد.

حسن‌زاده همچنین توضیح داد: ویژگی دیگر این کتاب نیز این است که بیانی تصویری و سینمایی دارد. قرار است متن و تصویر این کتاب با زوایایی سینمایی کادربندی و نگاشته شود. براین اساس قرار است به اتفاق تصویرگر استوری بردی تهیه کنم تا بر اساس آن با همکاری و مشارکت یکدیگر بتوانیم کتاب را به طور شایسته‌ای راهی بازار نشر کنیم.

فرهاد حسن‌زاده در سال 1341 در شهر آبادان به دنیا آمد. نوشتن را در سال‌های نوجوانی در مدرسه و کلاس‌های کانون ‍پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و استعداد نویسندگی او در همان دوران کشف شد. پس از حمله عراق به ایران، همراه خانواده به اصفهان مهاجرت کرد و برای مدت چند سال از نوشتن در این عرصه باز ماند. در سال 1370 بود که نخستین کتاب او به نام «ماجرای روباه و زنبور» مخصوص کودک به چاپ رسید. تا کنون نزدیک به 70 عنوان کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نگاشته است که ازجمله آنها می‌توان به «ماشو در مه» (رمان نوجوان)، «روزنامه سقفی همشاگردی» (مجموعه طنز برای نوجوانان)، «عشق و آینه» (مجموعه داستان)، «همان لنگه کفش بنفش» (داستان کودک)، «بندرختی که برای خودش دل داشت» (داستانک)، «لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ خوشبخت» (مجموعه داستان) و «خنده به شرط قلقلک» (شعر طنز برای نوجوانان) اشاره کرد. 

منبع: ایبنا