تبیان، دستیار زندگی

3 بار استیضاح شدم،برایم مهم نیست

آخوندی گفت: مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی با ساخت خانه در بیابان حل نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وزیر راه
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه معاون معماری و شهرسازی این وزارتخانه  با اشاره به اینکه ساخت خانه در بیابان مسئله حاشیه نشینی و بافت فرسوده را حل نمی‌کند، گفت: ما دریک مقطع هستیم که باید بلند صحبت کنیم و این صحبت ها بسیار برایمان پرهزینه است، بطوریکه در دولت یازدهم دو بار استیضاح شدم و این مسئله اصلا برایم مهم نیست.
وی با بیان این که 15 میلیون نفر در تهران و حاشیه های آن زندگی می کنند، گفت: در تهران 500 هزار خانه خالی داریم و از طرف دیگر عده ای در فلاکت زندگی می کنند، در کشور نیز 19 میلیون نفر در وضع بد مسکن هستند.
وی تاکید کرد: زمانیکه روبه روی سوداگران شهرسازی بایستیم باید هزینه های این چنینی را نیز پرداخت کنیم.
آخوندی اظهار کرد: ما در مفهوم شهر دچار سردرگمی شده ایم. مسئله ما بسیار پیچیده تر از آن است که اقدامات تکنیکی در این حوزه جواب دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران تا چند دهه درگیر یک نظام شهرنشینی خارج از قاعده خواهد بود، گفت: به راحتی و با تصمیم دولتی نمی توانیم کشور را به حالت سابق خود بازگردانیم.
آخوندی افزود: اکنون فرسودگی شهرها از دورن و حاشیه نشینی از بیرون دو روی سکه هستند و حقیقت مسئله آن است که مفهوم شهر، شهروندی و قانون را از دست داده ایم.

وجود 500 هزار واحد خالی از سکنه در تهران

وی با تاکید بر اینکه 15 میلیون نفر در تهران در حاشیه شهر  زندگی می کنند، گفت: 25 درصد از جمعیت شهری ایران در تهران به صورت فشرده زندگی می  کنند و این در حالی است که 500 هزار واحد خالی از سکنه در شهر وجود دارد و این بدان معناست که برخی از مناطق تهران در فلاکت مطلق زندگی می کنند.

در ابتدای سال 92 جلسه ای با شهرداری تهران برگزار کردیم که این جلسه در خصوص میزان ظرفیت شهرنشینی در تهران بود،اکنون ظرفیت جمعیت پذیری تهران بیش از 11 میلیون نفر است.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این شیوه زندگی حاکی از عدم تعادل در شهرنشینی است، افزود: در گذشته منطقه 1 به عنوان باغ شهر محسوب می شد، اما امروزه در این منطقه کمتر درختی دیده می شود و تمامی باغ ها تبدیل به برج شده اند.
آخوندی تاکید کرد: رشد و توسعه شهرنشینی را با عدد و رقم ارزیابی می کنند و معتقد هستند که اگر بخشی از شهر را بفروشیم می توانیم به توسعه ساختمان سازی دست بیابیم.

افزایش ظرفیت جمعیت پذیری از 8میلیون نفر به 11 میلیون نفر

وی توضیح داد: در ابتدای سال 92 جلسه ای با شهرداری تهران برگزار کردیم که این جلسه در خصوص میزان ظرفیت شهرنشینی در تهران بود،اکنون ظرفیت جمعیت پذیری تهران بیش از 11 میلیون نفر است، در حالی که مقرر شده بود بر اساس طرح جامع تنها 8 میلیون نفر در شهر زندگی کنند.
وزیر راه و شهرسازی به مفهوم بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: بازآفرینی شهری یعنی بازگشتن به مفهوم شهر، توسعه و مدرنیته، وقتی می خواهیم به این مفاهیم برسیم باید به یک ایران مدرن مدنی بر مبنای حقوق و قانون برسیم.
آخوندی تاکید کرد: امیدوار هستم امر معماری و شهرسازی در کانون توجه قرار گیرد و بتوانیم طرح آمایش سرزمین، طرح تفضیلی، بازآفرینی شهری را در رأس امور شهرسازی و معماری قرار دهیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران