تبیان، دستیار زندگی

چگونه یک وبسایت بسازیم؟

به لطف سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS‌ها میتوانیم بدون نیاز به داشتن علم برنامه نویسی یک وب‌سایت ایجاد کنیم، آن را ویرایش کنیم و از آن بهره برداری کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چگونه یک وبسایت بسازیم

 سوال: چگونه یک وب‌سایت برای خودمان بسازیم؟ پاسخ: به آسانی!

امروز برای ساختن و راه‌اندازی یک وبسایت دیگر نیازی به داشتن علم برنامه نویسی نیست(البته منظورمان برای کاربرانی است که صرفا میخواهند وب‌سایت داشته باشند و کارشان مربوط به برنامه نویسی نیست).
به لطف سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS‌ها میتوانیم بدون نیاز به داشتن علم برنامه نویسی یک وب‌سایت ایجاد کنیم، آن را ویرایش کنیم و از آن بهره برداری کنیم.

 در وردپرس برخی از پوسته‌ها به صورت رایگان برای دانلود و برخی دیگر نیز برای فروش قرار‌داده‌ شده‌اند.


در سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا مراحل انجام کار به صورت Wizard (مرحله بندی شده که با زدن دکمه Next به مرحله‌ی بعدی میروید) انجام میشود و بیشتر فعالیت ها به صورت Drag & drop میباشد.

همچنین منوها و فضاهای کاربر پسندانه‌ای تعبیه شده است که هر کاربری که مقداری با کامپیوتر و کار با آن آشنایی داشته باشد میتواند یک وب‌سایت با ظاهری زیبا و در عین حال کاربردی داشته باشد.
البته مانند هر کاری، کاربرهای CMSها هم طبقه بندی شده‌اند و کاربران از دسته‌بندی‌های ساده تا دسته‌بندی‌های  پیچیده و پیشرفته، متناسب با سطح نیازشان وجود دارند.
معمولا CMSها قالب‌های آماده‌ای برای کاربران خود قرار میدهند که هر کاربر بسته به نوع نیاز و سلیقه‌ی خود میتواند از آن قالبهای آماده استفاده کند به این صورت که کاربر آن قالبی که مورد پسند خود است را با چند کلیک ساده نصب کرده و ظاهر وبسایت خود را آماده مینماید.

به عنوان مثال شما میتوانید یکی از قالب‌ها (پوسته‌ها) را که مورد پسندتان است خریداری یا دانلود نمایید که در پوسته‌های خریداری شده معمولا چند تم (Theme) وجود دارد که هر کدام به منظور خاصی طراحی شده‌اند. مثلا یکی از آنها مناسب وبسایت رستوران، یکی متعلق به وبسایت شرکت، دیگری متعلق به فعالیت های هنری و سایر تم‌ها و طرح های این‌چنینی میباشند که کاربر متناسب با فعالیت خود یکی از آنها را انتخاب مینماید تا در کمتر از یک دقیقه ظاهر وبسایت خود را به آن شکل دربیاورد. حالا فقط کافیست تا مطالب، متن‌ها، تصاویر و سایر اطلاعات خود را وارد وب‌سایت کنیم که این کار هم با چند کلیک ساده قابل انجام است.

پرکاربردترین‌ها

از متداول ترین CMSها میتوانیم به وردپرس (Wordpress)، جوملا(Joomla) و دروپال(Drupal) اشاره کنیم که در بین این‌ها وردپرس از همه پرکاربرد‌تر است و بیشتر مردم جهان از آن استفاده میکنند.

  به راحتی میتوانید در اینترنت از شرکت‌های ارائه دهنده، هاست و دامین مورد نظر خود را تهیه کنید.


در وردپرس برخی از پوسته‌ها به صورت رایگان برای دانلود و برخی دیگر نیز برای فروش قرار‌داده‌ شده‌اند. آن قالب‌ها یا پوسته‌هایی که برای فروش هستند به مراتب پیشرفته‌تر، زیبا‌تر، بهینه‌تر و با امکانات بیشتری عرضه می‌شوند. به هر حال از قدیم گفته‌اند: هرچقدر پول بدهی، همان مقدار آش میخوری.

فقط CMS کافی است؟

البته برای داشتن یک وبسایت، وجود وردپرس لازم است اما کافی نیست چرا که شما باید یک فضایی در اختیارتان باشد تا وردپرس را روی آن نصب کنید. نگران نباشید به این فضا اصطلاحا هاست (Host) گفته می‌شود که به راحتی میتوانید در اینترنت از شرکت‌های ارائه دهنده هاست و دامین (Domain)، هاست و دامین مورد نظر خود را تهیه کنید. دامین در ادامه‌ مطلب توضیح داده‌شده‌است.

هاست یک فضا در بستر اینترنت است که هر شخصی با هر کامپیوتری که به اینترنت متصل باشد میتواند به آن فضا دسترسی داشته باشد و از اطلاعات موجود در وب‌سایت شما استفاده کند.این هاست‌ها در سرورهای بزرگ تعبیه شده‌اند که به مقدار مورد نیاز شما فضا در اختیارتان میگذارند، به طور مثال 1 گیابایت.

بعد از خریداری کردن هاست، یک محیط کاربری که اصطلاحا CPanel نام دارد در اختیار شما قرار میگیرد که میتوانید فضای هاست خود را مدیریت کنید.

بعد از داشتن هاست باید یک دامین هم داشته باشید که اشخاص از طریق آن دامین بتوانند وارد وبسایت شما بشوند. دامین همان آدرس وبسایت شما میباشد. به طور مثال www.tebyan.net یک دامین میباشد. توجه داشته باشید که فضای در اختیار شما دارای یک آدرس آی‌پی (IP) است که با وارد نمودن آن آدرس آی‌پی هم میتوانید به وبسایت متصل شوید. دامین در‌واقع یک آدرس دلخواه به انتخاب شما را به آن آی‌پی و آن هاست متصل میکند تا به محض وارد کردن آن آدرس وارد وب‌سایت مورد نظر شوید.

این نکته را هم توجه داشته باشید که نمیتوانید دامین تکراری ثبت کنید و باید کلمه‌ای را انخاب کنید که در اختیار کسی نباشد و این مطلب را هم در همان سایت‌های ثبت هاست و دامین می‌توانید جست و جو کنید.
چگونه یک وبسایت بسازیم

نگاهی اجمالی به مراحل انجام کار

هاست و دامین خود را انخاب و خریداری کنید و یکی از این CMS ها را در هاست خود بارگذاری کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید. نصب و تنظیمات اولیه در CPanel را انجام دهید.
بعد از نصب وردپرس وارد آن شوید، به بررسی قالب‌ها بپردازید، قالب مورد نظرتان را انخاب و نصب کنید و شروع کنید به طراحی صفحات و پست کردن مطالب.
شاید برای نخستین بار یک مقدار دچار اشتباه شوید، اما باور کنید خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.