تبیان، دستیار زندگی
. المسلمین محمد حسین حق‌جو با بیان اینكه مركز مشاورة حوزه علمیه قم فعالیت‌های خودر را از سال 73به عنوان زیر مجموعه معاونت تهذیب و اخلاق آغاز كرده است گفت: ابتدا فعالیت‌های مشاوره‌ای در مدارس علمیه قم انجام می‌شد، اما از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه خواهان راه‌كارهای روانشناسی با گرایش دینی است .

المسلمین محمد حسین حق‌جو با بیان اینكه مركز مشاورة حوزه علمیه قم فعالیت‌های خودر را از سال 73به عنوان زیر مجموعه معاونت تهذیب و اخلاق آغاز كرده است گفت: ابتدا فعالیت‌های مشاوره‌ای در مدارس علمیه قم انجام می‌شد، اما از سال 78 فعالیت این مركز با مشاورة آزاد به طلاب و خانواده‌های آنان در مركز مشاوره ادامه یافت به طوری كه هم اكنون 40 مشاور در هشت بخش اخلاق، خانواده، پزشكی، روانپزشكی، حقوق، آموزشی، تربیتی و اجرایی در این مركز فعالیت می‌كنند.

وی مشاوره در این مركز را حضوری، تلفنی و مكاتبه‌ای خواند و اعلام كرد: روزانه پنجاه نفر برای مشاورة حضوری مراجعه می‌كنند و مشاوران از ابرازهایی چون نوار، جزوه و كتاب برای پیشبرد كار خود بهره می‌برند.

مدیر مركز مشاوره حوزه علمیه قم، بیشترین مشاوره‌های این مركز را آموزش ذكر نمود و تأكید كرد: مراجعه به مراكز مشاوره صرفا به معنای مشكلات روحی نیست بلكه به معنای پویایی و كمال‌جویی مراجعان است.

وی با بیان اینكه همه طلاب جدید الورود حوزه از نظر شرایط جسمی و روحی مانند هوش، استعداد و اراده ارزیابی می‌شوند، گفت: تاكنون 60هزار جلسه مشاوره با حضور 16هزار مراجعه كننده در این مركز انجام شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حق‌جو، حداقل تحصیلات مشاوران مركز متبوع خود را فوق‌لیسانس دانست و گفت: اعتقاد به گرایش‌های دینی در كار مشاوره، از شرایط مشاوران این مركز است و مهارت این افراد قبل از پذیرش از راه‌های گوناگون سنجیده می‌شود.

وی با ذكر این مطلب كه بسیاری از مراكز آموزشی، فرهنگی و نظامی نیز خواهان استفاده از خدمات مركز مشاوره حوزه علمیه قم هستند، تصریح كرد: جامعه خواهان راه‌كارهای روانشنانسی و خدمات مشاوره‌ای با گرایش دینی است و این مركز نیز در حال رایزنی برای توسعه خدمات خود به غیر حوزویان است.

مدیر مركز مشاوره حوزه علمیه قم، برگزاری جلسات آیین زندگی درباره مسایلی چون انتخاب همسر و تربیت فرزند با خانواده را از برنامه‌های اخیر این مركز برشمرد و افزود: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری و تدوین مباحث مشاوره‌ای در سه بخش موضوعات و آسیب‌ها، علل ریشه‌ها و راهكارها هستیم و بزودی آنرا در قالب نرم‌افزار عرضه خواهیم كرد.وی راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مشاوره را از دیگر اقدامات بعدی مركز مشاوره حوزه علمیه قم برشمرد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای حضور مشاوران در تمام مدارس علمیه شهرستان‌ها هستیم و مقدمات این كار با برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و غیر حضوری در حال اجراست .