تبیان، دستیار زندگی

منظور از انفسنا در آیه مباهله علی نیست!

اهل سنت می گویند منظور ازانفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای مباهله می خوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش اعتقادات شیعه تبیان

مباهله
بی شک این سخن خلاف روایات صریحی است که می گوید منظور از انفسنا علی علیه السلام است .
از سوی دیگر اگر منظور از انفسنا ، خود پیامبر باشد ، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن ، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد .
بنابراین راهی باقی نمی ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی علیه السلام است .
در مناظره ای که مامون عباسی با امام رضا علیه السلام ترتیب دارد ، مامون از امام علیه السلام پرسید بزرگترین فضیلت امیر مومنان علی که قرآن بر آن دلالت دارد چیست؟

اگر منظور از انفسنا ، خود پیامبر باشد ، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن ، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد .
بنابراین راهی باقی نمی ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی علیه السلام است .


امام رضا علیه السلام فرمود آیه مباهله که پیامبر حسن و حسین و فاطمه و علی را با خود برای مباهله برد ، حسن و حسین مصداق ابناءنا بودند و زهرا مصداق نساءنا و علی مصداق انفسنا ، پس علی علیه السلام به حکم آیه مصداق انفسنا می باشد و او نفس پیامبر به حکم خداوند است.
از سوی دیگر ثابت است که پیامبر اسلام افضل از تمام خلق خدا است ، لذا نفس پیامبر اسلام هم افضل از همگان است .
مامون گفت مراد از انفسنا خود پیامبر است و امیر مومنان را شامل نمی شود .
امام رضا علیه السلام فرمود آنچه گفتی صحیح نیست زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد چنان که امر کننده ، آمر محسوب می شود نسبت به دیگری و معنا ندارد که انسان خودش را دعوت کند و بخواند و از آنجایی که پیامبر غیر امیر مومنان را برای مباهله حاضر نساخت ، روشن می شود که علی نفس پیامبر است که خداوند به عنوان دعوت از انفسنا از آن یاد کرده است.
مامون از استدلال امام قانع شد و گفت با این جواب اشکال و سوال من مرتفع می شود .
منبع:
کانال پرسمان اعتقادی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.