تبیان، دستیار زندگی

پدیده آقازادگی؛ پس‌لرزه عدم «کادرسازی سیاسی»

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:متاسفانه ما دائما درحال دسته‌بندی کردن هستیم و مرزبندی می‌کنیم که چه کسی از ما و چه کسی از ما نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آقازادگی
 یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:متاسفانه ما دائما درحال دسته‌بندی کردن هستیم و مرزبندی می‌کنیم که چه کسی از ما و چه کسی از ما نیست.
به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین، نجفقلی حبیبی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب درباره پدیده آقازادگی و لزوم کادرسازی سیاسی در دهه چهارم نظام جمهوری اسلامی، به خبرآنلاین گفت: ما نیاز به یک کادرسازی داریم، به‌طورکلی از چند طریق باید کادرسازی انجام شود اولین جایگاه، حزب است؛ یعنی احزاب باید برای آموزش و تجربه‌اندوزی و توانمندسازی نیروهای جدید بستری فراهم کنند تا از این طریق امکان  رشد و ظهور و بروز مدیران جدید فراهم شود.
او با اشاره به نقش دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز از زمره جایگاه‌هایی است که در آنجا دانشجویانی که قرار است بعد از چند سال وارد اجتماع شوند و مسوولیت به عهده بگیرند باید آموزش‌های لازم را ببینند.
همه فکر می‌کنند به‌کارگیری نیروی جوان یعنی وزیر 
حبیبی افزود: دولت و قوه مجریه جایگاه دیگری است که  کادرسازی می‌تواند از آن طریق انجام شود یعنی زمینه فراهم شود تا نیروی تازه‌کار بتواند در دولت به فعالیت بپردازد  اما در این میان یک مشکلی وجود دارد و آن این است که وقتی صحبت از به‌کارگیری نیروی جوان به میان می‌آید همه فقط انتظار پست وزارت دارند و فکر می‌کنند  به‌کارگیری نیروی جوان فقط وزیر جوان داشتن است درحالی‌که ما پایین‌تر از سطح وزارت یعنی معاونت‌ها و ... هم داریم و با به کار گرفتن افراد در این حوزه‌ها می‌توانیم بستری برای گردش نخبگان فراهم کنیم و افراد را به‌صورت سلسله‌مراتب تقویت و معرفی کنیم چراکه در این سلسله مراتب‌ها است که باید نیروی کارآمد تربیت شود.
واقعیت این است که فضاسازی‌هایی که در آن مقطع صورت گرفت به اصلاح‌طلبان این اجازه را نداد تا بتوانند در این راستا گام بردارند و از این منظر نمی‌توان به آنها خورده گرفت البته امروز این فرصت وجود دارد و باید از تمام ظرفیت‌های خود برای حرکت به سمت کادرسازی و روی کار آمدن نیروی جدید استفاده کنند.
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما نیاز داریم دائما سطوح مدیریتی کشور را زیر نظر بگیریم تا افرادی که در سطوح پایین‌تر دارای لیاقت و شایستگی هستند شناسایی و به سطح بالاتر معرفی شود و در این راستا باید خانواده بازی‌ها و پارتی‌بازی‌ها و امتیازدهی‌ها لغو شود. اگر برای افراد فرصت رشد وجود داشته باشد به مشکلی نمی‌خوریم اما متاسفانه ما قیدوبندهای متعدد قرار می‌دهیم و می‌گوییم کمبود نیرو داریم.
پدیده آقازادگی نشات گرفته از فضای بسته است
حبیبی  در پاسخ به این سوال که چرا دو جریان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد حیطه کادرسازی نشده‌اند و از این منظر حتی رقابت‌های سیاسی یک حالت نمادین به خود گرفته است گفت: دلیل پیدایش چنین وضعیتی کاملا واضح و قابل پیش‌بینی بود وقتی ما فضا را باز نگذاشتیم تا افراد خود را عرضه کنند نباید انتظاری بیش از این داشت درواقع دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب هر دو تنها به یکسری افراد اجازه عرض‌اندام دادند، در چنین فضایی است که ما با یک بحران نیروی کارآمد و باتجربه مواجه می‌شویم درحالی‌که همه باید به یک اندازه فرصت داشته باشند تا به میدان بیایند.
نجفقلی حبیبی با بیان اینکه ما خطا کردیم و امروز نیز بار دیگر درحال تکرار خطای خود هستیم  چراکه تلاشی برای حضور نیروی جدید انجام نمی‌دهیم گفت: متاسفانه ما دائما درحال دسته‌بندی کردن هستیم و مرزبندی می‌کنیم که چه کسی از ما و چه کسی از ما نیست و بعدازآن تنها فضا را برای حضور عده‌ای باز می‌کنیم.
او گفت: امروز ما با پدیده آقازادگی روبه‌رو هستیم و همه اینها به دلیل وابستگی‌های اجتماعی است که اجازه نمی‌دهد جز افرادی معدود بتوانند مسیر پیشرفت  را طی کنند و به سطوح کلان مدیریتی دست پیدا کنند.
مبناهایی دخالت دادیم که از اصول انقلاب نبود
او یادآور شد: در اوایل انقلاب به‌هیچ‌عنوان صحبت خانواده و وابستگی‌ها در میان نبود و افرادی که توانمند بودند به میدان می‌آمدند و کار را به دست می‌گرفتند و فضا نیز به آنها اجازه ظهور می‌داد متاسفانه در سال‌های اخیر ما مبناهایی را دخالت دادیم که از اصول و مبناهای انقلاب نبود و این صحبت را به ضرس قاطع می‌گویم چون خودم عضو شورای بازنگری قانون اساسی بودم و شرح‌حال افرادی که در آن شورا عضو بودند چاپ شد همه از خانواده‌های متوسط روبه پایین بودند اغلب پدرانی کشاورز داشتند لذا  باید از نسب‌ها و وابستگی‌ها بگذریم تا فضا باز شود؛ همان‌طور که رجایی کاسه و بشقاب فروش، 36 سال پیش با اتکا به توانایی خود به ریاست جمهوری رسید؛ آیا امروز چنین چیزی قابل‌باور است؟!
حبیبی گفت:البته نباید صرف آقازادگی را نهی کرد چراکه برخی شایستگی پذیرش مسوولیت را دارند اما آنجایی این مسئله مشکل‌ساز می‌شود که آقازادگی به‌عنوان یک امتیاز در اختیار افراد قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود فرد دیگری که شایستگی بیشتری دارد از ورود به این حوزه بازبماند.
وی در  پاسخ به این سوال که آیا پدیده آقازاده گی نشات گرفته از فضای بسته مدیریتی است یا عدم کادرسازی سیاسی گفت: وقتی هم فضا را می‌بندیم و هم کادرسازی صحیحی انجام نمی‌دهیم این مسئله ظهور و بروز پیدا می‌کند و با پدیده‌ای به نام آقازادگی مواجه می‌شویم. البته ما به لحاظ مدیریتی فقیر نیستیم و خوشبختانه هم دانشگاه‌ها و هم جامعه ما فعال بوده است اما مشکل ما این است که فضا را بسته‌ایم، اگر دایره حضور افراد را گسترده‌تر کنیم قطعا افراد شایسته بسیاری داریم که می‌توانند در این دایره بگنجند.
اصلاح‌طلبان فرصت کادرسازی پیدا نکردند
وی در پاسخ به این سوال که این انتقاد نسبت به اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود که از سال 84 این جریان از قدرت دور بود و در این مدت می‌توانستند بر تقویت نیروهای خودکار کند اما این کار را انجام ندادند گفت: واقعیت این است که فضاسازی‌هایی که در آن مقطع صورت گرفت به اصلاح‌طلبان این اجازه را نداد تا بتوانند در این راستا گام بردارند و از این منظر نمی‌توان به آنها خورده گرفت البته امروز این فرصت وجود دارد و باید از تمام ظرفیت‌های خود برای حرکت به سمت کادرسازی و روی کار آمدن نیروی جدید استفاده کنند.
حبیبی تاکید کرد: امروز هردو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب و همچنین دولت باید فضایی برای حضور نیروهای جدید را فراهم کنند.
منبع: خبرآنلاین