تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش وپرورش از ثبت نام بیش از 380 هزار دانش آموز افغان در مدارس كشور تا امروز خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت نام بیش از 380 هزار دانش آموز افغان در مدارس كشور تا امروز

وزیر آموزش و پرورش از ثبت نام بیش از 380 هزار دانش آموز افغان در مدارس كشور تا امروز خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

ثبت نام بیش از 380 هزار دانش آموز افغان در مدارس كشور تا امروز

به گزارش مركزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمدبطحایی در گفتگو با روزنامه شرق در خصوص تحصیل اتباع خارجی پس از فرمان مقام معظم رهبری اظهار كرد: ثبت نام دانش آموزان افغان به این معنا نیست كه در سال های گذشته اتباع افغانستانی ثبت نام نمی كردند، بلكه به این معناست كه مستلزم تهیه یك سری مدارك هویتی و تحصیلی بود و تهیه این مدارك بعضا برایشان سخت بود، معمولا چون تعدادی از آن ها برای ثبت نام مراجعه نمی كردند یا اگر مراجعه می كردند از آن ها ثبت نام به عمل نمی آمد؛ وی افزود: من به جهت حساسیتی كه روی این موضوع وجود داشت، از دو، سه روز پس از مستقرشدنم در وزارتخانه، یكی از مشاوران خود را مستقیم مسئول پیگیری این كار كردم، ابلاغی به او دادم و تكلیف كردم به صورت خاص این موضوع را دنبال كرده و با استان ها مرتب در ارتباط باشد و پیگیری كند، تا این سخت گیری ها كه گاهی اوقات باعث ترك تحصیل بچه های اتباع می شود، اتفاق نیفتد. خوشبختانه این پیگیری تا الان جواب داده و چیزی حدود ٣٨٠  هزار نفر تا این لحظه ثبت نام كرده اند.

عضو كابینه تدبیر وامید افزود: پیش بینی می كنیم چیزی حدود٨٠، ٩٠  هزار نفر هنوز ثبت نام نكرده اند و پیگیر آن ها هم هستیم تا اگر موانعی پیش پای آنها وجود دارد، برداریم تا آن ها هم بتوانند تا مهرماه ثبت نام را انجام دهند و با سایر بچه ها تحصیل را شروع كنند؛ تعداد دیگری ازاین افراد هم هستند كه نتوانسته اند گواهی حمایت تحصیلی را بگیرند؛ یعنی شاید اشكالی از سمت وزارت كشور پیش  آمده باشد كه با پیگیری های ما امیدواریم در دو، سه روز آینده یك راه حل موقتی را برای ثبت نامشان پیدا كنیم، تا افرادی كه موفق به اخذ برگه حمایت تحصیلی نشده اند، بتوانند به صورت موقت تحصیل را شروع كنند، تا فرایند اداری انجام شود.

بطحایی با اشاره به طرح پبت نام كودكان اتباع خارجی با عنوان«از مهر جا نمانند» خاطرنشان كرد: این طرح كل اتباع خارجی را دربر می گیرد، اما چون تعداد اتباع افغانستانی خیلی بیشتر از اتباع سایر كشورهاست، معمولا اتباع افغان پُررنگ می شوند.

وزیرآموزش وپرورش در خصوص مشكل ثبت نام برخی كودكان افغان در منطقه ای از جنوب تهران، گفت: موضوع را از طریق همان مشاوری كه كار را به او محول كرده ام پیگیری كردم و امیدوارم در چند روز آینده مشكلشان حل شود.

وی با بیان اینكه موانعی برای ثبت نام این كودكان وجود دارد، كه ممكن است از نوع امنیتی باشد؛ اظهار كرد: برای مثال پدر و مادر فرد به دلایلی نمی خواهند هویت خود را افشا كنند و ترجیح می دهند در خفا زندگی كنند، بنابراین كودكان خود را از تحصیل منع می كنند. ما این مسئله را دنبال می كنیم تا ببینیم می توانیم راهی برای این كودكان هم پیدا كنیم؛ یعنی هركسی كه در سن تحصیل است و تبعه هر كشوری است و در كشور ما زندگی می كند، باید بتواند با روش های ثابت یا موقت به تحصیل خود ادامه دهد تا راه حل قانونی برای ادامه تحصیلش پیدا شود.

عضو كابینه تدبیر وامید در خصوص آمار دانش آموزان اتباع خارجی در كشور، عنوان كرد: آمار ثبت شده  ای كه داریم معمولا چیزی حدود ٦٠٠  هزار نفر را نشان می دهد، اما این آمار دقیق نیست. تعدادی از مهاجران جایی ثبت نشده اند و ما نمی توانیم به آمار مدون استناد كنیم، اما پیش بینی ما چیزی حدود ٦٠٠  هزار دانش آموز است كه در سن تحصیل هستند و به دنبال آن هستیم كه مهرماه همه آن ها را سر كلاس جا بدهیم.

بطحایی به مسئله كودكان ایرانی بی شناسنامه در كشور اشاره كرد و ادامه داد: ما مصوبه ای در شورای  عالی آموزش وپرورش داریم كه می گوید هیچ دانش آموزی حتی اگر مدرك هویتی و تحصیلی سنوات قبل خود را نداشته باشد، نباید از تحصیل باز بماند، بنابراین اگر كسی ایرانی است و به هر دلیلی مدرك هویتی برای ارائه ندارد یا مدرك قبلی سنوات قبل خود را ندارد، براساس آن مصوبه شورای  عالی آموزش وپرورش می تواند تحصیل خود را شروع كند.

وی اضافه كرد: این ماجرا دو راه هم دارد؛ یا امتحان تعیین پایه می دهد، یعنی امتحانی در مدرسه می دهد و مدرسه پایه تحصیلی او را مشخص می كند و بعد از آن او شروع به تحصیل می كند. راه دوم این است كه او اذعان می كند مثلا كلاس چندم است و شروع به خواندن پایه می كند، اما به او مدرك تحصیلی نخواهیم داد تا زمانی كه مدارك هویتی و تحصیلی قبلی خود را ارائه دهد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش