تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان در پژوهش حاضر تصمیم گرفتند تا شامپوهای مورد استفاده و رایج بین مردم را مورد بررسی قرار داده و تاثیر هر کدام را بر استحکام مو مورد آزمایش قرار دهند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه تاثیر شامپو های ایرانی و خارجی بر روی استحکام مو

دانش آموزان در پژوهش حاضر تصمیم گرفتند تا شامپوهای مورد استفاده و رایج بین مردم را مورد بررسی قرار داده و تاثیر هر کدام را بر استحکام مو مورد آزمایش قرار دهند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

 مقایسه تاثیر شامپو های ایرانی و خارجی بر روی استحکام مو

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: مقایسه تاثیر شامپو های ایرانی و خارجی بر روی استحکام مو

نام ارائه دهنده/دهند گان: آتنا زهره بیندیان، کیمیا خانزادی، آیدا هاتفی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی صبا

مقدمه

بهترین عامل در بهداشت و سلامت مو در درجه اول تغذیه سالم و جریان گردش خون در پوست سر می باشد ماساژ و استفاده از مواد موثر روی پوست سر نه تنها رشد مو را تسریع می کند بلکه از مو محافظت و نگهداری کرده و از ریزش غیر معمول مو می کاهد. آن که ریزش روزانه 50 عدد مو طبیعی است و در فرد طبیعی این مو روزانه جایگزین می شود. هنوز برای طاسی که یک بیماری ارثی است درمان کاملاً مطمئن و قطعی وجود ندارد ولی درمان های ارائه شده روند بیماری را کند کرده و گاه تاثیرهای معجزه آسایی دارد.

در مورد ریزش مو مانند دیگر بیماری ها پیشگیری بر درمان مقدم است.

عناصری از جمله گوگرد آهن سیلیس کلسیم و ید نقش مهمی در سلامت و جلوگیری از ریزش غیر معمول مو دارد. تغذیه اصلی مو از داخل به وسیله مویرگ های اطراف آن صورت می گیرد این عناصر به حد وفور در میوه جات و سبزیجات و سایر غذاها وجود دارد، لذا مصرف سبزیجات تازه، جگر، شیر، پیاز، ماهی، سبوس برنج (که سرشار از ویتامین های گروه B می باشد) می تواند مواد مورد نیاز موهای سرتان را تامین نماید.

مهم ترین عامل بهداشت مو همان نظافت مو و پوست سر است. هنگامی که مو شروع به چرک شدن می کند باید شسته و تمیز گردد هوا آلوده و غبار، گذاشتن کلاه در فصل زمستان، فشارهای روحی، کم خوابی، مصرف زیاد الکل، مواد مخدر و حتی سیگار باعث بیمار شدن موهای شما می شود.

 مقایسه تاثیر شامپو های ایرانی و خارجی بر روی استحکام مو

هدف

دانش آموزان در پژوهش حاضر تصمیم گرفتند تا شامپوهای مورد استفاده و رایج بین مردم را مورد بررسی قرار داده و تاثیر هر کدام را بر استحکام مو مورد آزمایش قرار دهند.

روش

روش پژوهش دانش آموزان از نوع آزمایشی بود. جامعه مورد مطالعه، دانش آموزان دختر متوسطه اول بودند که دارای موهای بلند باشند و موها بدون رنگ شدگی باشد و جنس موها مجعد و رنگ آن ها مشکی باشد.

دانش آموزان جهت انجام آزمایش یک تار موی از هر کدام از دانش آموزان را درون مقدار مشخصی از هر نوع شامپو قرار داده و درون یک بشر صد میلی لیتری قرار دادند بعد از گذشت ده دقیقه تار موها را از شامپو بیرون آورده و آب سرد شست و شو دادند. بعد از خشک کردن تارها آن ها را با چسب نواری به میله فلزی متصل کرده و به ترتیب سکه ها را از جرم کم تا زیاد به مو آویزان کردند. بعد از کنده شدن مو از میله فلزی، جرم سکه ها و تعداد آن‌ها را بررسی نموده و نتایج را ثبت کردند.

بر طبق نتایج حاصل از آزمایش و بعد از رسم نمودار مشخص شد که استحکام مو در صورت قرار گرفتن در شامپوهای ایرانی نسبت به شامپوهای خارجی بهتر بود. همچنین به صورت تفکیکی نتایج نشان داد که قرار گرفتن مو در شامپو ها با ترتیب در شامپوهای فیروز، داو، هداندشولدرز، سینره، سانسیلک و پرژک دارای بیشترین استحکام در تحمل وزنه ها بود. همچنین نتایج نشان داد قرار گرفتن مو در شامپو ایرانی فیروز استحکام مو را نسبت به حالت عادی افزایش داد ولی بقیه شامپوها در کل استحکام مو را نسبت به حالت عادی کاهش داد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع شامپوها

12. آشنایی با مکانیسم موی انسان ها

تنظیم کننده: محبوبه همت