تبیان، دستیار زندگی
ند هیأت داوران هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین ،امروز با صدور بیانیه،پژوهشگران برتر حوزه دین را معرفی كردند. به گزارش خبرگزاری رسا ، در بیانیه هیأت داوران هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین ،آمده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهشگران برتر حوزه دین شناخته شدند

هیأت داوران هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین ،امروز با صدور بیانیه،پژوهشگران برتر حوزه دین را معرفی كردند.
به گزارش خبرگزاری رسا ، در بیانیه هیأت داوران هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین ،آمده است : قلم مقدس است و این تقدس زاده سوگندی است كه خداوند بدان خورده است.  پاسداری از قلم عمدتاً سه صورت به خود گرفته است. گاه كسانی از آن برای تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی سود جسته‌اند. گاه نیز كسانی برای اطلاع‌رسانی در عرصه دین و آگاهی بخشیدن نسبت به تازه‌ترین یافته‌های اسلامی قلم به دست گرفته‌اند، و گاه نیز افرادی مشخصاً با هدف تعمیق و گستردن افق دانش دینی و پاسخ‌های تازه به مسایل یا باز اندیشی در باب مسایل كهن از قلم یاری گرفته‌اند.
دست‌اندركاران دبیرخانه آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین، با تاكید بر این كه به گروه سوم نظر دارند و به داوری آثار آنان می‌پردازند، این كار ر  نوعی تعیین محدوده كاری و ترسیم اهداف خاص برای دقت بیشتر در كار و پیشبرد حوزه تحقیق دانسته و دو ویژگی تحقیق ، تعمیق و تولید دانش و  تعمیق و تولید علم در حوزه دین را معیار گزینش آثار معرفی كرده اند.
دبیرخانه دین پژوهان كشور، به دو محور سال پیامبر اعظم  و قیام جاودانه سالار شهیدان نیز توجه خاص داشته‌اند.
این بیانیه می افزاید: فراخوان امسال نیز با استقبال پژوهشگان روبرو گشت و 399 اثر به دبیرخانه رسید كه از این تعداد 243 اثر واجد شرایط اولیه شناخته شد و پس از ارزیابی، 127 اثر به مرحله داوری تخصصی راه یافت كه از این تعداد 48 اثر پس از بررسی توسط داوران، با كسب بیش از هشتاد درصد امتیاز به مرحله نهایی نائل گردید. این آثار به رغم قابلیت‌های خاص خویش به دلیل افزایش معیارهای جدید، هیچ یك حائز رتبه نخست نشد و از آن میان هفت اثر به عنوان رتبه دوم و ده اثر با عنوان رتبه شایان تشویق از سوی داوران انتخاب شد.
در پایان ، پژوهش‌های برگزیده هیأت داوران هشتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین دبیرخانه دین پژوهان كشور به شرح زیر اعلام شد:
در بخش تفسیر و علوم قرآن
1- پژوهش «تاریخ تفسیر قرآن كریم» اثر حجت الاسلام  علی اكبر بابایی، به جهت نوآوری و جامعیت معرفی آثار تفسیری و مفسران عصر حضور، نشان دادن نقش ائمه (ع) در تفسیر قرآن.
در بخش فلسفه و كلام اسلامی
1- پژوهش «هستی و چیستی در مكتب صدرایی» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین  علی اكبر فیاضی و آقای دكتر حسین علی شیدان شید، به جهت نوآوری در تقریر، تنقیح و تفكیك نظریات فلسفی در باب مسأله اصالت وجود.
2- پژوهش «نوآوری‌های فلسفه اسلامی در مقایسه با فلسفه یونان» اثر حجت‌الاسلام  دكتر یار علی كرد فیروز جایی به جهت شناسایی روش‌های فیلسوفان مسلمان و به كار گیری روش تطبیقی در مشخص كردن نكات ابتكاری آنان نسبت به اندیشه‌های فیلسوفان یونان.
3- پژوهش «آیین خاتم (پژوهشی نوین در نبوت و خاتمیت)» اثر حجت الاسلام آقای دكتر محمد حسین قدردان قراملكی به جهت تتبع، تحلیل و استدلال و تناسب موضوع با سال پیامبر اعظم (ص).
4- پژوهش «جستارهایی در اثبات وجود خدا» اثر حجت الاسلام حمید رضا شاكرین به جهت سیر منطقی مباحث، نقد و بررسی دیدگاه‌ها و نظریات گوناگون و پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات جدید.
در بخش دین و علوم اقتصادی
1- پژوهش «نظام اقتصاد علوی» اثر  حجت الاسلام  احمد علی یوسفی به جهت ارائه ساختار جدید از بحث، روز آمد كردن سیره اقتصاد علوی، مقید بودن به موضوع اصلی و پرهیز از حاشیه پردازی.
2- پژوهش «جهان بینی و اقتصاد از دیدگاه قرآن كریم» اثر حجت الاسلام  علی اصغر هادوی نیا، به جهت نگاه نو به آیات قرآن، استفاده از منابع معتبر و اصیل.
در بخش فقه و حقوق
1- پژوهش «بیع زمانی» اثر آقای  مسعود امامی به جهت تحقیق در نقل اقوال و تتبع در آرا و تلاش در مسایل علمی پیچیده.
2- پژوهش «مطالعه تطبیقی جبران خسارت بزه دیده به هزینه دولت و نهادهای عمومی» اثر  آقای دكتر احمد حاجی ده آبادی، به جهت تنظیم منطقی، تنقیح و تحلیل مبانی فقهی و توجه به اهداف كاربردی.
3- پژوهش «عبادت زن در فقه اسلامی» اثر  حجت الاسلام  سید ضیاء الدین مرتضوی به جهت تنظیم منطقی و روز آمد، بهره‌گیری از منابع معتبر و اصیل، پاسخگویی به نیازهای روز زنان مسلمان.
4- پژوهش «داوری در حقوق خانواده» اثر  حجت الاسلام  فرج الله هدایت نیا به جهت قوت استدلال و توفیق در استنتاج و آسیب شناسی نهاد داوری حقوقی.
در بخش تاریخ و سیره
1- پژوهش «وضع سیاسی فرهنگی دولت‌های شیعه» اثر حجت الاسلام  رجب علی یحیایی به جهت طرح دیدگاه‌های جدید درباره اندیشه‌های علمای شیعه.
2- پژوهش «معرفی و نقد منابع قیام امام حسین» اثر حجت الاسلام  سید عبدالله حسینی، به جهت بهره‌گیری از روش انتقادی ـ تطبیقی در بررسی منابع تاریخی.
3- پژوهش «امام علی و همگرایی اسلامی» اثر حجت الاسلام  علی اكبر احمد پور به جهت بهره‌گیری از منابع معتبر، توجه به شرایط سیاسی ـ اجتماعی كنونی در زمینه نیاز به اتحاد اسلامی.
در بخش ادیان و مذاهب
1- پژوهش «درآمدی بر تاریخ و عقاید ماتریدیه» اثر حجت الاسلام  سید لطف الله جلالی، به جهت بی سابقه بودن بحث در زبان فارسی، توجه به مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی و بهره‌گیری از منابع معتبر و اصیل.
در بخش دین و علوم سیاسی
1- پژوهش «روش شناسی اندیشه سیاسی در دوره میانه تمدن اسلامی» اثر گروه محققان پژوهشكده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به جهت بومی سازی تئوری‌های جدید و بهره‌گیری از منابع متنوع فارسی، عربی و اروپایی.
2- پژوهش‌ «اخلاق و سیاست در اندیشه‌ سیاسی اسلام» اثر خانم نجمه كیخا به جهت طرح وجود تمایز اندیشه‌ها در زمینه مناسبات اخلاق و سیاست و توجه به نیازها و مقتضیات كنونی جهان.