تبیان، دستیار زندگی

هویت طلبگی(۳۳)

دو عامل درونی و بیرونی بحران هویت در طلاب

استاد سطح عالی حوزه فراموشی هدف را بزرگترین عامل بحران هویت در طلاب دانست و عدم توجه به درس اخلاق را از معضلات مهم حوزه نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دو عامل درونی و بیرونی بحران هویت در طلاب
حجت الاسلام علی الماسی با اشاره به علل بحران هویت در میان طلاب عنوان کرد: دو عامل درونی و بیرونی در موضوع بحران هویت در طلاب دخیل هستند که عامل درونی مرتبط با خود طلاب و عامل بیرونی نیز به ساختار حوزه مربوط است.
وی افزود: عامل درونی به این بر می گردد که طلاب هدفی را که از اول به خاطر آن طلبه شده بودند و یا هدفی که طلبگی دارد و برای تحقق آن وارد حوزه شده اند فراموش می کنند؛ در واقع فراموشی هدف بزرگترین عامل بحران هویت می شود.
استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: عدم شناخت هدف برای هر فرد می تواند بحران ساز باشد اما راه های پر زرق و برق فرعی و جنبی در مسیر طلبگی زیاد است و همین موضوع سبب می شود تا هدف اصلی طلبه که درس خواندن و تزکیه است فراموش شده و طلبه را از راه اصلی دور کند.
وی بی برنامگی و ضعف برنامه ریزی حوزه را یکی دیگر از عوامل بحران هویت طلاب دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال های اخیر، با یک مطالبه به نام تحول و ارتقای سطح حوزه مواجه شده ایم که حرف درست و به حقی است و بدنه حوزه از علما تا طلاب مبتدی آن را مطالبه می کنند و باید توجه داشت که این تحول خواهی به این دلیل گفتمان شده که حوزه نتوانسته خود را با نیاز طلاب تطبیق داده و نیاز آنها را پاسخگو باشد که عامل اصلی آن بی برنامگی و ضعف برنامه ریزی در حوزه است.
حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: این دو عامل سبب رو به افول رفتن هویت طلبگی شده و عاملی مهم در گرایش طلاب به مسائل جنبی است که باید نسبت به این دو مسأله تنبه و تذکر داده شود و این مسائل اصلاح شوند.
استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: تزکیه نفس و تقوا باید رکن مهم حوزویان باشد و متأسفانه بحران اخلاق در حوزه وجود دارد و درس های اخلاق مانند گذشته که طلبه ساز بود، برگزار نمی شود.
وی تأکید کرد: یکی از معضلات حوزه در یک دهه اخیر این است که نتوانسته ایم درس اخلاق را چه از نظر کیفی و چه کمی در حوزه ها گسترش دهیم و متأسفانه آن‌قدر فعالیت های جنبی طلاب زیاد شده که موضوع اخلاق و درس اخلاق مغفول مانده است.
حجت الاسلام الماسی تأکید کرد: نیاز است تا طلاب با برنامه ریزی و نظم دقیق، برنامه های سال خود را براساس توانمندی هایشان طراحی کرده و به دقت آن را اجرا کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه ریزی سبب می شود تا طلاب در فضای تحصیل با مشکل برنامه ریزی چه در بحث علمی و چه اخلاقی و تهذیبی مواجه نشده و به سمت کمال و تعالی حرکت کنند
منبع: خبرگزاری رسا