تبیان، دستیار زندگی

صمدیان چه فیلمی را مناسب اسکار می‌داند؟

سیف الله صمدیان معتقد است: فیلم سینمایی «نفس» از ساخته‌های نرگس آبیار یکی از فیلم‌های مورد نظرمن برای قرار گرفتن در لیست سینمای ایران جهت معرفی به آکادمی اسکار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیف الله صمدیان
 این هنرمند عکاس و فیلم‌ساز درباره قابلیت‌های فیلم سینمایی «نفس» برای معرفی برای اسکار به ایسنا گفت: تصویر فیلم یکی از بارزترین ویژگی‌های فیلم سینمایی «نفس» است که تصویری مناسب از حال و هوای کل اثر را ارائه کرده است و این مهم تنها متوجه فیلمبردار فیلم نمی‌شود و طبیعتا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و دیگر عوامل تولید فیلم و کل محیطی که پشت «نفس» می‌ایستند در ساخت فیلم دخیل بوده‌اند.

وی ادامه داد: ولی در این تصویرسازی چه بخواهیم و چه نخواهیم متهم ردیف اول در جلوه‌گری ساعد نیک‌ذات است که به درستی هم با ذات نیک خودش و هم با دستان یاری رسان‌اش که همان ساعد باشد کمک حال بسیاری از فیلمسازان بوده است که می‌توان به کارگردان‌هایی چون بهمن قبادی، احسان عبدی پور و نرگس آبیار اشاره کرد.

صمدیان خاطرنشان کرد: به نظرمن ساعد در این یاری‌رسانی با دست و دلش کمک کرده و ذات درونی شده عکاسی است و کمک می‌کند تا در فیلم از جهت بصری به نکات پنهان فیلمنامه بر روی پرده دسترسی داشته باشیم.

او بیان کرد: هماهنگی بین فیلمبردار، کارگردان و فیلمنامه اثر، شگفتی بزرگ این فیلم در تکنیک و شیوه‌های فیلمبرداری «نفس» را مشخص کرد. انتخاب نماهای مختلف مانند دوربین ثابت، دوربین روی دست، مدیوم و لانگ شات از ویژگی‌های هنر تصویر در روایت داستان بود که هر یک از این نماها به درستی انتخاب شده بود.

صمدیان خاطرنشان کرد: استفاده درست از دوربین در روایت قصه فیلم «نفس» که بخش بزرگی از زندگی فیلمنامه نویس و کارگردان است، موجب باورپذیری مخاطب شده است. استفاده درست و به هنگام از دوربین همواره عنصر باورپذیری را هم در سینمای داستانی و هم سینمای مستند تقویت می‌کند و معتقدم با همه ویژگی‌هایی که برشمردم فیلم «نفس» می‌تواند یکی از آثار شاخص برای معرفی به اسکار باشد.

منبع: ایسنا